• Empresa
  • Les 4 startups catalanes que milloraran la teva salut mental aquest Nadal
Secció patrocinada per:
AJBCN - BCN activa

Les 4 startups catalanes que milloraran la teva salut mental aquest Nadal

Des d'empreses de psicologia a aplicacions de recomanacions cinematogràfiques que s'adapten al teu estat d'ànim, hi ha diversos projectes catalans per combatre la soledat

Coti, una aplicació fàcil i segura per a persones amb dificultats cognitives o tecnològiques | Cedida
Coti, una aplicació fàcil i segura per a persones amb dificultats cognitives o tecnològiques | Cedida
Redacció VIA Empresa
25 de Desembre de 2025 - 04:55

Les vacances de Nadal suposen una de les millors oportunitats per desconnectar la ment de la feina o qualsevol tasca d'àmbit professional. Tot i això, la conciliació no sempre és fàcil. Afortunadament, sigui en l'àmbit comunicatiu, laboral o social, existeixen eines catalanes que ajuden a combatre problemes tan humans com una depressió o el sentiment de soledat. Projectes empresarials que esdevenen encara més fonamentals en dates tan especials com les actuals.

 

A Catalunya existeixen diverses startups que es dediquen per millorar la vida de les persones. Aquest Nadal, et portem quatre projectes que treballen per assolir aquest objectiu.

1. Coti

Coti és una aplicació fàcil i segura per a persones amb dificultats cognitives o tecnològiques que facilita la comunicació amb la seva família i amb els professionals que els atenen. La idea del projecte va néixer quan el seu impulsor, Antonio González, va assabentar-se que a l'estat espanyol hi ha més de 2 milions de persones grans se senten sols i pateixen alguna dependència.

 

Amb aquest propòsit, el neuropsicòleg, i emprenedor va fundar la startup a Barcelona el 2024 juntament amb 3 socis més i actualment amb el suport de Barcelona Activa. González explica que l'objectiu és millorar l’autonomia digital, la xarxa de suport, el benestar emocional i activar la ment. A més de poder realitzar un seguiment orgànic de l’estat cognitiu i emocional i gestionar tota la seva informació.

Actualment, Coti té vint empreses interessades i d'aquestes n'hi ha set que estan fent proves pilot, de les quals cinc són catalanes

El cofundador reconeix que el producte va sortir a mercat el març passat. “Ara mateix té un preu 29,99 euros al mes, però estem donant 3 mesos gratuïts i estem creant aliances amb entitats socials perquè puguin donar un preu més econòmic als seus usuaris”, apunta. Actualment, Coti té vint empreses interessades i d'aquestes n'hi ha set que estan fent proves pilot, de les quals cinc són catalanes. 

L'empresa emergent, que de moment ha preferit no revelar les seves xifres de facturació, ha finançat tot el projecte de manera autònoma, sense recórrer a cap ronda de finançament i amb una inversió inicial de 30.000 euros. Mentre acaben de tancar una ronda d'inversió de 300.000 euros, González espera a arribar almenys a 2.000 famílies d’arreu de l'Estat el 2026. “Volem fer una crida a l'acció per provar l’aplicació disponible a l'AppStore i el Play Store, perquè és la millor manera que tenim que aquestes empreses vegin el valor i que nosaltres també puguem aprendre”, conclou.

2. Wepleia

En el cas de Wepleia, l'objectiu era combatre l'aïllament emocional, tot un repte en l’àmbit laboral arran de la incorporació del teletreball. Segons un informe de Gallup 2024, un 25% dels empleats que treballen a distància experimenten tristesa i solitud, enfront del 16% dels que treballen en entorns presencials o híbrids.

Davant d’aquesta realitat, l'any 2024 es va constituir aquesta startup catalana per tal d'organitzar activitats de team building per a empreses, especialment aquelles amb equips remots i distribuïts arreu del món. L’objectiu de Wepleia és oferir trobades presencials —sigui una, dues o tres vegades l’any, segons les necessitats de cada empresa— perquè els equips puguin retrobar-se, reforçar vincles i enfortir la cohesió.

Les cofundadores de Wepleia, Farah Sheikh Garcia i Sofia Vilá Puig| Cedida
Les cofundadores de Wepleia, Farah Sheikh Garcia i Sofia Vilà Puig | Cedida

“Amb el teletreball, les persones estan més disperses i sovint costa resoldre processos interns només a través de pantalles. El que fem és crear espais on aquests treballadors es puguin reunir i connectar de veritat”, explica a VIA Empresa la cofundadora Farah Sheikh Garcia

Amb el suport de Barcelona Activa, Wepleia va aconseguir treballar amb 54 clients l'any passat, tot i que amb tiquets mitjans més baixos. El 2025, en canvi, ja compten amb 21 clients, però amb imports més elevats i una recurrència més elevada. Entre maig i desembre de 2024, la startup va assolir una facturació de 400.000 euros, i aquest any preveu duplicar-la. L’equip, format per quatre persones, ofereix serveis que oscil·len entre els 400-450 euros i els 2.500 euros per persona, en funció de la qualitat i les opcions contractades.

3. Equilibrium

A diferència de les dues primeres companyies, Equilibrium aborda un àmbit més genèric com és la psicologia. Màrius Espinosa, psicòleg, apassionat de la filosofia i somiador de literatura, va decidir donar continuïtat al llegat del seu pare —també psicòleg— aportant el seu propi valor al desenvolupament saludable de persones, famílies i organitzacions.

A través de la seva companyia, formada gràcies a l'ajuda de Barcelona Activa, avui Espinosa ofereix un servei de psicologia dedicat a acompanyar persones i entitats en la millora del seu benestar. Proporcionen acompanyament a través de psicoteràpia individual, de parella o familiar, adaptant-se a les necessitats particulars de cada cas. A més, col·laboren amb diverses entitats donant suport a grups terapèutics per a joves i oferint supervisió a equips de treball dels àmbits social, educatiu i sanitari.

Equilibrium proporciona acompanyament a través de psicoteràpia individual, de parella o familiar, adaptant-se a les necessitats particulars de cada cas

Ara com ara, la supervisió d’equips s'ofereix a un preu de 100 euros per hora. “Consisteix en una sessió presencial a les dependències de l’entitat”, assenyala Espinosa. Pel que fa a les teràpies individuals, hi ha dos formats: sessions d’uns 55 minuts o d’una hora i mitja, amb preus que oscil·len entre els 60 i gairebé 100 euros.

Actualment, l’empresa emergent, que de moment no vol revelar xifres de facturació, aspira a ampliar la seva activitat per treballar amb entitats que ofereixen atenció als àmbits socials, educatiu i de la salut. A curt termini, l’objectiu és consolidar un producte que combini l’atenció educativa i la salut mental. “És un element que, segons la meva experiència, és molt emergent, amb una percepció creixent de la seva necessitat i les dificultats que comporta”, conclou Espinosa.

4. Eulix

Una de les millors maneres de connectar amb els sentiments d'un mateix és el cinema. Durant Nadal, a més, el consum de pel·lícules i sèries es dispara a causa de les vacances, de forma que solucions com Eulix adquireixen encara més rellevància.

L'equip d’Eulix al 4YFN Barcelona 2025 | Cedida
L'equip d’Eulix al 4YFN Barcelona 2025 | Cedida

Aquesta startup catalana, convertida en aplicació mòbil amb un model d’intel·ligència artificial propi, està pensada perquè l’usuari trobi el millor contingut sense frustrar-se buscant entre plataformes. Segons explica a VIA Empresa el seu fundador, Víctor Guijarro, Eulix és capaç d'adaptar-se a l'estat d'ànim de cada usuari i ofereix una proposta que s'adapta a l'humor i els seus interessos de l'espectador en tot moment. "Ho pots fer seleccionant una emoticona o parlant directament amb l’Euli, l’assistent virtual que recomana contingut segons l’estat d’ànim mitjançant una conversa. És el primer assistent emocional per a streaming que existeix al món", apunta el CEO i fundador d’Eulix.

L’emprenedor, també expert en IA, va fundar la startup a Barcelona el gener de 2025, amb el suport de Barcelona Activa. Guijarro explica que darrere d’aquesta experiència hi ha una intel·ligència artificial pròpia, entrenada amb models psicològics com l’eneagrama, i desenvolupada amb l’ajuda de professionals de la salut mental, perquè la personalitat de l’usuari sigui una peça clau en l’experiència. “Creuant la teva personalitat amb l’estat d’ànim i els teus gustos, que anem descobrint a partir de la interacció amb l’aplicació, et proposem contingut que s’adapta a cada moment teu”, afegeix.

Eulix va aixecar una primera ronda de finançament de 20.000 euros per llançar el projecte al mercat 

Guijarro assenyala que l’aplicació és gratuïta i que actualment està disponible a Espanya, l’Índia, Mèxic, Colòmbia, l’Argentina, Xile i el Regne Unit. “És un model totalment B2C, business to consumer (d’empresa a consumidor) amb 600 usuaris, dels quals un 90% es troben a Espanya i un 10% a Llatinoamèrica”, destaca.

L’empresa emergent, que de moment ha decidit no revelar les xifres de facturació, va aixecar una primera ronda de finançament de 20.000 euros per llançar el projecte al mercat. Ara, busca una nova ronda d’inversió de 350.000 euros per poder invertir en màrqueting i incorporar nou talent a l’equip, amb l’objectiu de començar a créixer de manera significativa.

El contingut de la secció Una idea, una empresa està elaborat amb la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona