Ametller Origen prem l’accelerador amb una facturació anual de 552 milions d’euros, un 3,5% de quota de mercat, 11 noves botigues i 12 reformes d’establiments d’arreu del país. La cadena de supermercats ha presentat els resultats del 2023 a la seva botiga més icònica, l’Ametller Origen Mercat d’Autors, al carrer Numància 47 de Barcelona, a prop de l’estació de Sants. I, enmig de xifres, nous projectes i plans de futur, el conseller delegat d’Ametller Origen, Josep Ametller, ha reivindicat l’augment del 20% de les retribucions salarials dels seus treballadors durant els últims tres anys i l’aposta per la conciliació familiar: “som els que millor paguem”.
La cadena de supermercats presenta xifres a l’alça, com l’augment de la facturació en un 22% i de la quota de mercat, que en tan sols un any ha evolucionat del 2,9% fins al 3,5%. I l’emblema insigne de la marca que Ametller sempre aprofita per recordar: el producte fresc. “Aquí és on marquem la diferència”, apunta el director a pregunta de VIA Empresa. I ho exemplifica amb la inauguració d’una botiga a Castelldefels -amb molta competència de diversos supermercats al voltant- i que, gràcies al producte fresc, “han liderat les compres de la zona”.
Ametller (conseller delegat d'Ametller Origen): "Som els que millor paguem de la cadena de distribució"
En aquests moments Ametller Origen disposa de 138 botigues ubicades principalment a l’àrea metropolitana de Barcelona, tot i que s’han aventurat per primera vegada amb nous establiments a Lleida, Puigcerdà, Palafrugell i Vielha. A més, no volen catalogar el seu client de "poder adquisitiu mitjà-alt" i prefereixen definir-lo com un “amant del producte fresc”. Des de la direcció confessen que acostumen a obrir entre 10 i 11 botigues l’any i aposten per la innovació i remodelació constant. De fet, han accelerat el seu ritme de creixement amb una inversió de 160 milions d’euros en els últims deu anys. Durant el 2023, la cadena ha invertit un total de 34,4 milions en conjunt.
3.800 empleats i la nova aposta pels joves i séniors
La companyia ha contractat un 11% més de treballadors el 2023 i ara són un total de 3.800 empleats. Un dels canvis més notoris en matèria laboral és l’augment salarial del 20% i també les mesures de conciliació: “El 90% dels treballadors d’Ametller Origen té dos dies seguits de festa i això és difícil de dur a terme a la cadena de distribució”, apunta Ametller. Una mesura que els ha suposat més contractació de personal i una nova reorganització més "complexa del que ens podem pensar".
Més detalls de la radiografia de la plantilla. El 98% dels treballadors compta amb un contracte indefinit i hi ha una “aposta total” per la promoció interna. Ametller explica que volen disposar de més contractacions de perfils joves i estudiants amb contractes flexibles i compactes. També volen donar suport al talent sènior -a partir dels 50 anys- i que molts es “jubilin” als supermercats, com ha succeït amb un pla iniciat fa deu anys. Una curiositat de la companyia: ofereixen a tots els empleats assistència mèdica privada gratuïta que inclou també la cobertura dental.
L’èxit dels productes frescs i els plats preparats
En els últims cinc anys, Ametller Origen ha duplicat el seu volum de facturació i compta amb un pes molt important en fresc amb el 7,7% de quota -un 14% de fruita i un 11% en verdura, que és el seu core business- i el 9,4% dels plats preparats. El grup ofereix més de 50 varietats de plats diferents, amb opcions saludables.
Ametller Origen treballa amb més de 350 famílies pageses i cooperatives agràries
A més, des de la companyia reivindiquen que en els seus 23 anys d’història propugnen pels forts vincles amb productors del territori. De fet, la pràctica totalitat dels proveïdors són d’origen nacional. “Treballem amb pagesos locals i petits productors, creant sinergies”. En concret treballen amb més de 350 famílies pageses i cooperatives agràries. A més, el directiu ha confessat que per a l'estiu de 2024 es compromet a iniciar les obres del futur Agroparc a Gelida i Sant Llorenç d’Hortons per acabar la primera fase el 2026.
Entre els plans de futur més immediats confirmen que no tenen la intenció d’expandir-se més enllà de Catalunya i volen apostar per una experiència de client “molt completa”. Davant la valoració de cara a les noves eleccions catalanes del 12 de maig, el cofundador no s’ha volgut mullar i ha demanat al nou govern entrant que “fiscalment es promogui la inversió dels beneficis de les empreses i que es generi riquesa a escala local per repartir”.