Artefacto, el centre de recerca i producció audiovisual que impulsa la IA des de les aules

La iniciativa, nascuda "quan encara no es parlava de la IA generativa", promou l'ús crític de la tecnologia en els processos creatius mitjançant la formació

Fa set anys que Giralt i Caballero investiguen la IA aplicada al cinema | Artefacto Fa set anys que Giralt i Caballero investiguen la IA aplicada al cinema | Artefacto

Malgrat que la tecnologia vingui per ajudar-nos, no sempre ho fa. La indústria cinematogràfica ho va demostrar des de Hollywood, amb una vaga de 148 dies en què actors i intèrprets van exigir un seguit de proteccions contractuals davant l’auge de la intel·ligència artificial que, segons van apuntar, “posen en risc la feina dels professionals del sector”. I no només han perillat certs llocs de treball a Hollywood. També la qualitat d’alguns dels continguts més vistos fins al moment, com la famosa sèrie de Netflix Squid Games, molt criticada per la seva “mediocre” subtitulació. Així mateix, el sector audiovisual reclama noves iniciatives que no només produeixin contingut fent servir les noves tecnologies, sinó que la facin servir beneficiant la indústria i, a més, la nodreixin mitjançant recerca i formació a les aules.

Més info: La irrupció de la IA a la indústria cinematogràfica: quan el ChatGPT revoluciona Hollywood

En aquest context sorgeixen projectes com Artefacto Films, un centre de recerca i producció audiovisual incubat a Barcelona Activa i impulsat per Anna Giralt i Jorge Caballero: “El Jorge i jo sempre hem estat molt interessats en com la tecnologia ens aporta nous mitjans i modela la creació artística, en el nostre ADN tenim la facilitat per comprendre la tecnologia”, explica a VIA Empresa Giralt, la CEO de la iniciativa, que originàriament va ser impulsada sota el nom de Gusano Films. “De fet, Artefacto sorgeix per posar una mica d’ordre en allò que estàvem fent abans i fer un pas més”, afegeix la cofundadora.

Giralt: "En el nostre ADN tenim la facilitat per comprendre la tecnologia”

Roadmovie: tecnologia “del cinema, per al cinema”

Giralt i Caballero fa 15 anys que es dediquen a la producció de pel·lícules i set que investiguen la intel·ligència artificial. “És un terreny que em sembla fascinant”, apunta l’experta, qui detalla que, quan van començar, “encara no es parlava sobre la IA generativa”. La seva tasca en recerca els ha portat a desenvolupar solucions tecnològiques “del cinema, per al cinema”. Prova d’això és Roadmovie, una aplicació adreçada a productors que simplifica l'accés al finançament de pel·lícules transformant convocatòries complexes en informació accessible. Per fer-ho, l’app, que fa servir models de llenguatge extensos, permet als usuaris interactuar de manera més àgil amb la informació rellevant.

Giralt y Caballero en una conferencia en el Alternativa, el Festival de cine independiente de Barcelona | Artefacto
Giralt i Caballero en una conferència a l’Alternativa, el Festival de cine independent de Barcelona | Artefacto

“Roadmovie acabarà transformant-se en una pròpia startup”, afirma Giralt. Ara, però, és d’hora per posar-se en aquest escenari, ja que l’equip de cinc persones que conforma Artefacto es troba a l’espera de tancar les primeres rondes de finançament i de desenvolupar un MVP a finals d’any amb el qual donar-se a conèixer a altres mercats i arribar a més festivals. 

Artefacto, quan cinema i tecnologia arriben a les aules

Així i tot, l’activitat d’Artefacto no s’atura aquí. Més enllà de la branca tecnològica, es troba la pedagògica i, per descomptat, l’artística: “Produïm pel·lícules que d’alguna manera estan travessades per la tecnologia”, comenta Giralt. En aquest sentit, ambdós cofundadors són els autors d’obres com Generative Rain, Statistical Hallutination o Aphantasia, que han estat projectades en festivals com el Sónar+D, el Festival Internacional de Cine Las Palmas de Gran Canaria o +RAIN film festival

D’altra banda, destaca l’activitat pedagògica dels dos cofundadors, ja que no només formen part de l’equip docent de la UPF, sinó que, a més, des d’Artefacto investiguen i promouen l’ús crític de la intel·ligència artificial en els processos creatius mitjançant tallers, seminaris i postgraus. 

Giralt i Caballero són autors d'obres com 'Generative Rain', 'Statistical Hallutination' o 'Aphantasia'

Arran d’aquesta activitat neix OpenDocs, la iniciativa impulsada amb Runway Studios, una companyia centrada en la recerca d’IA en l’àmbit artístic, amb l’objectiu de donar suport als curtmetratges de no-ficció mitjançant suport financer, tutories i accés a la IA generativa i a les noves eines creatives. I és que, precisament, aquest ajut explica molt bé el naming de la iniciativa fundada per Giralt i Caballero: “Volem unir els artefactes tecnològics amb la genialitat humana per investigar i produir el cinema del futur”.

“No ens podem deixar portar per la capa més superficial de la tecnologia”, ressalta l’experta, en un context en què les noves tecnologies es troben a l’abast de tothom. Així mateix, després d’haver engegat un projecte pioner que abasta diversos àmbits com ho són el tecnològic, el pedagògic o l’artístic, Giralt té clar on rau la clau de l’èxit: en l’equip. “Sembla molt obvi, però tenir un bon equip és la base. No només cal treballar amb els millors, sinó també amb gent que cregui realment en el projecte i que el facin seu”.

Més informació
SmartDelphi: quan la intel·ligència col·lectiva és capaç de predir el futur
PlayComp i els videojocs educatius que desperten l'esperit emprenedor dels catalans
Laurel Gaming: competició i entreteniment a la butxaca dels catalans
Avui et destaquem
El més llegit