L'esperit de startup d'Atrápalo en la seva majoria d'edat

L'empresa celebra 18 anys del cafè que va unir als seus fundadors amb el propòsit "que la gent s'ho passés bé" i que els ha portat a tenir més de 8 milions d'usuaris

Nacho Sala, cofundador d'Atrápalo durant el dinar tecnològic al Barcelona Tech City | Cedida
Nacho Sala, cofundador d'Atrápalo durant el dinar tecnològic al Barcelona Tech City | Cedida

“A Barcelona les startups no neixen dins garatges, sinó als bars”, bromeja Ricard Castellet, CCO del Barcelona Tech City a l’hora de presentar Atrápalo i el seu cofundador, Nacho Sala, en l’any de la majoria d’edat de l’empresa. I és que Atrápalo, una companyia amb més de 8 milions d’usuaris arreu del món i amb una facturació de 335 milions d’euros el 2017, neix d’una trobada d’amics a un bar de Barcelona per fer un cafè fa ara 18 anys.

Des d’aquell “Hola, somos Atrápalo” amb el qual es van presentar l’any 2000 quan van sortir al mercat ha passat de tot: la il·lusió de tirar endavant un projecte amb el propòsit, com diu el seu cofundador, “de què tothom pugui gaudir del seu temps lliure”; l’impuls de la internacionalització a diferents països però també el fracàs en alguns d’ells; la demanda imposada per Ryanair contra la companyia; i l’obertura de noves línies de negoci com Viernes, presentada en el dinar tecnològic que organitza el Pier 01.

Més info: Atrapalo: l'usuari amb temps lliure

18 anys en els quals l’empresa s’ha consolidat en nou països d’arreu del món però amb la mentalitat de startup com la del primer dia. “Encara ens considerem una startup i aquest esperit és el que no volem perdre mai”, assegura Sala, també director de màrqueting i comunicació d’Atrápalo. Sala ho afirma perquè es va impregnar de tot l’ecosistema emprenedor de Palo Alto anys abans de fundar l’empresa.

Impregnar-se de cultura emprenedora

Sala és llicenciat en dret i compta amb un màster en noves tecnologies, dues disciplines una mica estranyes de combinar però que li van permetre als anys 90 viatjar a Palo Alto en el moment en què les empreses començaven a utilitzar internet. “I això em va canviar la vida”, recorda.

Va ser llavors quan el fundador del Grup Intercom, Antonio González-Barros, el va trucar per dir-li que el volien fitxar a la companyia. “I vaig fer l’entrevista a casa seva, en bermudes i menjant patates fregides”, bromeja l’emprenedor. Treballar per a Intercom li va donar a Sala tota la cultura emprenedora i d’innovació que necessitava per a fundar Atrápalo, per la qual cosa “fer el pas per muntar l’empresa va ser fàcil”.

I així ho va fer. Sala, juntament amb Ignacio Giral, Manuel Roca i Marek Fodor van començar localitzant butaques buides en els teatres i van crear una plataforma per omplir-les venent-les en promoció. I de les butaques van passar als viatges, oferint habitacions buides d’hotel i seients als avions.

Expansió internacional

El 2008, els fundadors d’Atrápalo van rebre la trucada d’un fons d’inversió americà, Tiger Global, interessant a comprar una part de la companyia. “Quina dependència teniu de Google?, ens van preguntar. Quan li vam dir que un 60% eren visites directes i només un 40% tràfic comprat, els va encantar”, explica Sala. Així que Tiger Global es va fer amb un 32% de l’empresa, cosa que “ens va permetre als fundadors respirar una mica”, afegeix. Fa uns anys Tiger Global va voler sortir de la companyia però, en no aconseguir cap comprador, segueix com a inversor.

Tot i que mercats com Itàlia, França o Brasil no els van funcionar, Atrápalo té presència a nou països arreu del món

Gràcies a aquest fons, Atrápalo va tenir l’impuls per fer l’expansió internacional. Tot i que no tot han estat històries d’èxit, sinó també de fracassos. L’empresa va intentar obrir mercat a Itàlia i després de sis anys va haver de tancar. De la mateixa manera que tampoc els va funcionar França i Brasil. Ara mateix, Atrápalo té presència a Espanya, Xile, Colòmbia, Perú, Panamà, Costa Rica, Guatemala, l'Argentina i Mèxic.

El tir per la culata de Ryanair

Una de les històries més conegudes i que ara els fundadors d’Atrápalo recorden amb gràcia va ser el conflicte amb Ryanair. L’any 2008, la companyia irlandesa low cost va denunciar a Atrápalo per venda il·legal de bitllets a través de la seva plataforma i inflar preus. Però cap jutge va donar la raó a l’aerolínia, cosa que va provocar que iniciés una campanya de competència deslleial contra Atrápalo. Davant aquesta situació, l’empresa de Sala va dur el cas als jutjats i va guanyar 40.000 euros d’indemnització.

Sala: "Ens agrada molt jugar amb la gent perquè sempre ens soprèn"

Qualsevol companyia hauria agafat aquests diners i els hauria invertit en l’empresa o repartit en forma de beneficis. Però Atrápalo va aconseguir, “una de les millors campanyes de la nostra història, perquè no la vam idear nosaltres, sinó les persones”, explica Sala. Així, l’empresa va demanar a la gent què podia fer amb aquests 40.000 euros i d’aquí van sorgir tres opcions, que es van repartir la quantitat equitativament: destinar-los a una obra social, gastar-los en una idea boja -que va ser reinvertir-los en Ryanair- i invertir-los en els usuaris -sortejant 36 vals per valor de 100 euros.

Campanyes boges, campanyes d’èxit

Però aquesta no ha estat l’única campanya boja, i també d’èxit, d’Atrápalo. El 2009, en plena crisi, l’empresa va permetre que els seus usuaris marxessin de vacances on volguessin i que, en retornar, paguessin la quantitat que ells trobessin oportuna. “La conclusió que en vam treure va ser que la gent no tenia ni un euro però sí ganes de passar-ho bé”, comenta Sala.

“Ens agrada molt jugar amb la gent perquè sempre ens sorprèn”, afegeix el director de màrqueting de la companyia. És per això que l’any passat van fer una aposta per Nadal: Atrápalo regalaria 1 milió d’euros als espanyols si el Rei incloïa la paraula marimorena en el seu discurs de Nadal. No ho van aconseguir però així i tot, d’una campanya de 20.000 euros, van aconseguir un retorn de 350.000 euros. Ara, l’aposta per aquest any és aconseguir col·locar una nadala en el nombre 1 de la llista de Spotify d’Espanya.

Dinar tecnològic amb Atrápalo al Barcelona Tech City
Dinar tecnològic amb Atrápalo al Barcelona Tech City | Cedida

Viernes que te quiero viernes

Però les idees curioses i sorprenents en matèria de màrqueting i comunicació no és l’única innovació de la companyia. “La innovació és present cada dia en tots els productes que tenim”, assegura l’empresari. És per això que Atrápalo acaba de llançar nous productes en el mercat.

El més nou és Viernes, una nova línia de negoci per portar la creativitat de les campanyes de màrqueting d’Atrápalo a altres marques o organitzacions com oficines de turisme, hotels, teatres o altres empreses. D’aquesta manera, Viernes ofereix diversos serveis de consultoria i també executa campanyes de màrqueting i comunicació amb l’objectiu de donar resposta a la creixent demanda de què les idees creatives d’Atrápalo ajudin a altres empreses en el posicionament de la seva marca. Ara mateix, l’empresa ha destinat entre unes 5 o 6 persones a treballar en aquesta nova línia de negoci.

Sala: "La campanya dels 40.000 euros de Ryanair ha estat una de les millors de la nostra història perquè no la vam crear nosaltres, sinó la gent"

Així mateix, també ha llançat The Secret Sauce, una eina per a gestionar les entrades dels cinemes, teatres o qualsevol proveïdor que ho necessiti. D’aquesta manera, els clients podran vendre les seves entrades de forma fàcil i amb diferents fórmules de pagament.

18 anys que demostren la maduresa d'una empresa que ha patit, com moltes, moments d'èxit i moments de fracassos però que l'han dut, avui en dia, a seguir gaudint com una startup i amb una cultura innovadora que els porta a llançar-se contínuament a la piscina a per noves oportunitats de negoci i d'oci.

Més informació
Restaurants a bon preu al teu mòbil
Atrápalo creix un 60% a Llatinoamèrica i s'hi consolida
Un gegant nascut del no-res
Avui et destaquem
Comentaris