La Copa Amèrica de Vela ha ocupat gran part del protagonisme de la recent edició del Saló Nàutic de Barcelona. Malgrat que el punt àlgid de la competició esportiva no arribarà fins a l’estiu de l’any vinent, l’esdeveniment dels darrers dies a la façana marítima de la capital catalana ha servit perquè tots els actors implicats hagin visibilitzat tots els preparatius. Ara bé, Luis Conde, president del Saló, va aprofitar l’altaveu del certamen per reivindicar la potencialitat de les pimes del sector i tots els projectes emergents. Un d’ells és Electric Inside Boats, una firma que des de l’any 2018 es dedica a electrificar vaixells.
“Tot neix d’una llarga afició al món de la vela que tres amics de l’escola hem anat consolidant durant molts anys”, apunta Sergi Rosés. Persones que des de mons diversos com el de la publicitat, el turisme o la informàtica volen utilitzar una idea de negoci “per contribuir a fer la nàutica més sostenible”. Les oficines d’Electric Inside estan situades a Barcelona i la seva base d’operacions a Torroella de Montgrí (Baix Empordà). Aviat, l’àmbit tècnic es veurà reforçat amb un nou espai de proves al Port Olímpic, dins l’aposta de l’Ajuntament de Barcelona per l’economia blava.
“Ens vam decidir a tirar endavant l’empresa perquè aquest mercat, a diferència d’altres països, aquí no existia”, expressa un dels fundadors i CEO d’Electric Inside Boats en una conversa amb VIA Empresa. Segons el darrer informe de la Generalitat sobre l’impacte de l’economia blava, totes les activitats vinculades (38.553 empreses) generen un volum de negoci superior als 25.000 milions d’euros. Els sectors que més contribueixen són el turisme marítim, la pesca, l’aqüicultura, el transport marítim, les activitats portuàries i la construcció naval. En clau laboral, l’estudi destaca com les dones representen un 31% del personal del món marítim.
El valor del sostre solar
Un dels principals trets característics del procés d’electrificació d’Electric Inside és la instal·lació de panells solars. “Amb vaixells de petites dimensions com els nostres, a baixa velocitat, amb dues hores es pot carregar la bateria i gaudir d’una llarga autonomia”, exposa Rosés. El cost d’electrificació d’un vaixell és d’entre 15.000 i 30.000 euros. “A Catalunya encara queda recorregut per fer, però a les Balears, per exemple, el govern subvenciona un 80% de la despesa si ets particular”, descriu l’empresari.
Pel que fa als àmbits d’actuació, els responsables d’Electric aposten per consolidar el negoci a Catalunya i el seu entorn més pròxim. Aprofitant l’embranzida de la Copa Amèrica, “ara estem en plena fase de desenvolupament de producte i calculem que l’explosió del mercat arribarà en un termini màxim de dos anys”. A mtjà termini, des de Brussel·les s’ha suggerit als estats membres que els sectors econòmics blaus generin més del 5% dels llocs de treball i, a la vegada, aportin, com a mínim, un 3% del Valor Afegit Brut. Actualment, a Catalunya hi ha 84 escoles nàutiques que han emès un total de 156.000 llicències recreatives i 215 escoles de submarinisme.