• Empresa
  • El ‘boom’ dels canvis de feina arriba al setembre: coincidència o estratègia?

El ‘boom’ dels canvis de feina arriba al setembre: coincidència o estratègia?

L’11% dels ocupats a l'Estat canvien de feina en períodes relativament breus, la taxa més alta de la Unió Europea

La rotació de personal del mes de setembre té explicacions econòmiques, organitzatives i personals | nathaphat / iStock
La rotació de personal del mes de setembre té explicacions econòmiques, organitzatives i personals | nathaphat / iStock
Jordi Marin | VIA Empresa
Expert en transformació digital i innovació
20 de Setembre de 2025 - 05:30

Aquests dies, navegant per LinkedIn, és impossible no adonar-se d’una realitat: són molts els professionals que anuncien un nou repte laboral o un canvi de rol. De fet, jo mateix vaig comunicar fa pocs dies el meu propi canvi, que iniciaré aquest mes d’octubre. Crec que no és una coincidència aïllada: cada setembre es repeteix el mateix fenomen, i per això val la pena dedicar-li una breu anàlisi.

 

Aquests moviments professionals segueixen un patró que es repeteix any rere any i que va molt més enllà de la metàfora de la “tornada a l’escola”. Té explicacions econòmiques, organitzatives i personals, a parer meu.

Les xifres ens ho confirmen. Segons InfoJobs, el setembre de 2024 es van superar les 209.000 vacants de feina a Espanya, un 14% més que les publicades el mes d’agost. A més, el 42,1% de les vacants van ser de caràcter indefinit. És a dir, el mercat laboral accelera clarament després de l’estiu.

 

Aquest patró no és nou: l’informe anual d’InfoJobs‐Esade indica que el 2023 es van registrar més de 2,5 milions de vacants i gairebé 4 milions d’inscripcions de candidats, xifres rècord en un context de reforma laboral i mercat en transformació.

Segons InfoJobs, el setembre de 2024 es van superar les 209.000 vacants de feina a Espanya, un 14% més que les publicades el mes d’agost

La rotació laboral també és un factor rellevant. Segons Eurostat, l’11% dels ocupats a l'Estat canvien de feina en períodes relativament breus, la taxa més alta de la Unió Europea. I gairebé un 29% de les empreses reconeixen que aquesta rotació ha augmentat els darrers anys. Tot plegat situa el setembre com un moment especialment sensible per a moviments professionals.

Des de la meva perspectiva, hi ha tres factors principals que expliquen aquest repunt:

  1. Cicle empresarial. El setembre marca l’inici de l’últim trimestre de l’any, quan les empreses tanquen projectes i necessiten reforçar equips.
  2. Calendari pressupostari. Moltes organitzacions concentren noves contractacions o promocions en el segon semestre, amb pressupostos ja definits.
  3. Cicle personal. Les vacances actuen com un moment de desconnexió i reflexió. Tornar a la rutina posa en evidència insatisfaccions i desperta la voluntat de canvi.

Tot plegat fa que setembre sigui un moment natural tant per a empreses que volen fitxar talent (segurament es van fixar objectius amb el tancament del primer semestre) com per a professionals que busquen nous reptes.

Per altra banda, per a les empreses és el moment d’assegurar la retenció del talent: si no hi ha una bona política de reconeixement i oportunitats, el risc de fuga augmenta. Per als professionals, és una oportunitat d’encaixar en projectes que arranquen i de negociar millors condicions abans de l’inici del nou exercici. És un joc de miralls: la necessitat de talent i la voluntat de canvi es troben en un punt àlgid després de l’estiu.

Per a les empreses és el moment d’assegurar la retenció del talent: si no hi ha una bona política de reconeixement i oportunitats, el risc de fuga augmenta

El setembre és, doncs, molt més que un mes de retorns. És un moment de canvis estratègics en el mercat laboral. I si bé els anuncis de feina o de canvis a LinkedIn ens ho recorden cada any, la clau està a entendre que aquests moviments no són casuals, sinó resultat d’un conjunt de factors que conflueixen en aquest període.

El que marca la diferència no és el moviment en si, sinó la capacitat d’empreses i professionals d’aprofitar-lo i saber gestionar-ho per guanyar futur, competitivitat o, en el seu cas, generar noves oportunitats.