D'un petit taller familiar a Cerdanyola del Vallès a confeccionar els reposacaps i altres materials tèxtils d'avions per a Shakira, Motörhead, Rolling Stones o Juan Luis Guerra. És la increïble història de Cabezalbus, nascuda als anys seixanta per elaborar reposacaps personalitzats per l'empresa familiar d'autocars i que s'ha convertit en un referent del sector. "La confiança dels nostres clients és que sempre arribem. En els últims cinc anys, hem fallat dues vegades, i no per culpa nostra, sinó pel transport, el món és molt gran", resumeix Albert Graells, tercera generació i actual responsable, qui fa equip amb el seu germà Daniel.
Els viatgers a l’estranger, l’origen de tot
Com moltes iniciatives empresarials catalanes, Cabezalbus neix a partir de viatges a l’estranger i descobrir productes que encara no havien arribat a l’Espanya franquista. L’avi de l’Albert va fundar el 1964 l’empresa d'autocars Sant Martí i, en visites a l’exterior, veu que algunes companyies d’autobusos tenien reposacaps de tela amb el nom de l’empresa. “La meva àvia havia tingut una botiga i comencen a fer reposacaps a casa, ho tallaven ells mateixos un a un manualment”, explica Graells. Era només pels seus propis autobusos.
Com que els autocars de Sant Martí es movien per tot Espanya i aquella idea agradava a altres empreses: “Ningú ho feia i la gent ho demanava”. Els primers anys, tot ho feien a la botiga de l’àvia i sense noms. Però el 1976 van adquirir una màquina de tall i van muntar un petit taller de serigrafia que permetia impressió amb el nom. Cada vegada més empreses d’autobusos sol·licitaven els seus reposacaps personalitzats i el projecte anava creixent, fins que a finals dels anys 80 creen la Societat Anònima. “La meva mare i la meva àvia, i l'avi al capdavant, ho fan més industrial”, explica l’Albert.
Cabezalbus s’enlaira fins al cel
El nom de Cabezalbus neix justament de l’origen en el món dels autocars. “El meu avi coneixia les necessitats del sector”, relata Graells. Per això, també van fer altres innovacions, com cartells per posar als laterals dels busos, de fibra de vidre i penjats amb ganxos, que va patentar durant anys. Però no es va quedar a terra, i el projecte es va enlairar fins al cel.
Els autobusos van ser la porta d’entrada a les agències de viatges, que també va ser la porta d’entrada de Cabezalbus als avions. El seu primer client aeri va ser el 1995, quan el broker més important de lloguer d’avions privats a Espanya els va contractar. Llavors, l’empresa de Cerdanyola va augmentar la seva oferta amb non wowen, una mena de paper (el que encara es troba als avions) i polipell, en el que enganxaven les marques amb un autoadhesiu.
Graells: “Se’ns va revolucionar el negoci”
L’entrada als avions va ser un boom: “Se’ns va revolucionar el negoci, perquè ens van començar a demanar de marcar tovallons, posagots, sabatilles, fundes de coixí...”. Des de llavors, Cabezalbus ha treballat amb gairebé totes les empreses d’aviació d’Europa i Estats Units, amb especial presència en el sector de vols privats, on accedeixen a través dels operadors de referència.
De la Premier a Shakira

Amb els anys, han personalitzat productes d’avions privats que han utilitzat grans artistes mundials i també equips esportius de primera línia. La llista treu l’alè: Shakira, Iron Maiden, Motörhead, Rolling Stones o Juan Luis Guerra. També tots els equips de la Premier League, com el Manchester City, el Liverpool o el Manchester United. També els Arizona Cardinals de la NFL de futbol americà o l’escuderia Ferrari. Fins i tot sabatilles per a un equip de futbol d’Egipte. Hi arriben a través de les companyies que lloguen els avions privats i els reposacaps és la porta d’entrada, però després ofereixen tots els altres productes.
Actualment, l’avió és el 75% de la facturació de Cabezalbus, que aquest any duplicarà xifres. La resta són autobusos i treballs per a administracions o altres clients que necessiten productes estampats. “Tenim maquinària de tota mena i d’última generació per donar qualsevol servei de manera ràpida”, resumeix Graells. Alguns productes els confeccionen des de zero i altres només els personalitzen. Han arribat a personalitzar el nom del client en una bossa de cacauets.
La clau de l’èxit de Cabezalbus
La pregunta és com una empresa que neix com un taller propi per reposacaps pels seus busos acaba estampant els reposacaps que utilitzen els Rolling Stones als seus avions privats. L'Albert Graells en dona el secret: “El servei és la clau. El que fem és personalitzar productes, no és una gran descoberta. Però el que donem és el servei. Em truca gent dient que som els únics que podem fer una feina i en el temps necessari”. Un servei que s’ha guanyat la confiança de tot un sector molt exigent quant a terminis: “Si un avió surt el dia 22, ha d’estar tot per aquest dia. No hi pot haver retards”.
Aquest és el compromís i la filosofia que ha marcat la trajectòria de Cabezalbus i que ha portat l’empresa fins als llocs més alts.