El primer de setembre del 2023 vam escriure un article sobre la identitat dels propietaris dels clubs de futbol espanyol, i en arribar al Cádiz CF dèiem el següent: “Una altra entitat del sud és el Cadis, que té com a màxim accionista (65%) una societat anomenada Locos por el balón, propietat a parts iguals de Manuel Vizcaíno Fernández (economista, 1965) i David García Buitrago (mà dreta durant molts anys de l’agent de futbolistes Quique Pina). Els problemes legals van propiciar que la justícia ordenés fa un parell d’anys la dissolució d’aquesta societat, de manera que costa molt saber en quina situació han quedat les seves accions al club de futbol gadità. En tot cas, Vizcaíno és l’actual president de l’entitat. Un altre accionista rellevant és Rafael Fernández Bernal (26%) i recentment es va produir l’entrada de l’inversor americà Ben Harburg, que va adquirir el 6% del capital”.
Han passat més de dos anys, i la situació és més o menys la mateixa, amb la societat matriu del club, aquesta que duu l’estrambòtic nom de Locos por el Balón, en procés de liquidació, tal com consta al registre mercantil. Però aquesta realitat tan inversemblant no ha estat obstacle perquè el Cádiz CF hagi tret a cotitzar a la borsa -ni més ni menys que al Nasdaq- una filial anomenada Nomadar, que aparentment es dedica al negoci tecnològic aplicat a l’esport.
Cádiz CF ha tret a borsa una filial anomenada Nomadar, que aparentment es dedica al negoci tecnològic aplicat a l’esport
Aquesta història tan curiosa comença el febrer d’enguany, quan el club de futbol andalús va publicar una declaració assegurant que traurien al mercat la filial Nomadar amb la previsió que acabés cotitzant al Nasdaq. També afirmaven que l’operació estaria liderada per la firma americana Clear Street i que al consell d’administració hi figurava l’antic CEO del Liverpool FC Peter Moore. Amb el pas dels mesos, el projecte va anar consolidant-se fins que el 30 d’octubre passat, el president del club, l’esmentat Manuel Vizcaíno, va escriure una carta oberta als socis de l’entitat groga comunicant-los que Nomadar ja sortia a borsa.
La firma Nomadar, que segons la informació del Registre Mercantil espanyol fins ara era en realitat una marca de la societat Sport City Cadiz, SL, ara passarà a ser una filial d’aquesta societat (abans de la sortida a la borsa en posseïa la totalitat del capital, però amb una dilució de la propietat un cop les accions han començat a cotitzar). Es dedica fonamentalment als programes d’entrenament d’alt rendiment, el que ells anomenen HPT. El que es desprèn de la seva informació corporativa és que treballen en col·laboració amb una xarxa molt àmplia de clubs professionals de futbol, d’acadèmies i d’universitats de gran prestigi d’arreu del món. Els participants en els seus programes tenen accés exclusiu a instal·lacions d’elit, a recursos avançats i a oportunitats d’estar en contacte amb professionals del futbol d’alt nivell.
Les quatre potes sobre les quals es recolza el seu model són la innovació, l’entrenament integral, la dualitat digital-físic i el desenvolupament de la persona, tant pel que fa a les habilitats com en el coneixement. Addicionalment a això, també exploten la marca Mágico González, que fa referència a un antic jugador del club d’origen salvadoreny. Les darreres dades de negoci de la companyia són del 2023, i mostren una xifra de negoci lleugerament per sota del milió d’euros i amb un resultat positiu d’uns 25.000 euros. Cal suposar que el nou projecte resultarà molt més ambiciós. Si repassem la informació que facilita Nasdaq (National Association of Securities Dealers Automated Quotations), des del punt de vista formal, la companyia que ha sortit a borsa es diu Nomadar Corp i té la seu a Texas (Estats Units).
Finalment, el 31 d’octubre passat es va produir l’esperat debut al parquet electrònic del Nasdaq Capital Market, sota el codi NOMA. L’acte protocol·lari a la ciutat de Nova York va ser comme il faut, amb campana inclosa. L’encarregat de fer sonar la campana va ser Rafael Contreras Chamorro, CEO de Nomadar i vicepresident del Cádiz CF. Al seu discurs de presentació va dir que “Nomadar, com a braç de la innovació del Cádiz CF, està posicionada de manera singular per capitalitzar la confluència dels esports, la salut, l’entreteniment i el turisme, sectors que conjuntament representen més d’un bilió de dòlars en oportunitats de mercat. Estem molt emocionats pel fet de començar a cotitzar al Nasdaq, una situació que ens permetrà obrir noves oportunitats per potenciar el nostre creixement”. La realitat és que el debut no va resultar tan brillant com el futur que Contreras augura a la companyia, perquè la caiguda del preu de les accions respecte a la valoració inicial va resultar molt contundent: només en la jornada inicial el preu dels títols va declinar un 45%. Els següents dies el panorama no va millorar, i el mercat va veure com unes accions que havien sortit a 30 dòlars, queien a tancaments diaris per sota dels 9 dòlars.
Només en la jornada inicial el preu dels títols va declinar un 45%
El procediment escollit per a la sortida a borsa es coneix com a direct listing o cotització directa, que té menys costos que les habituals OPV o OPS. D’entrada, no serveix perquè l’empresa reforci els seus fons propis, sinó que està pensat com a finestra per tal que els accionistes inicials puguin vendre. És d’esperar que en un futur es realitzi alguna ampliació de capital que sí que permetria que el negoci veiés com s’incrementen els fons propis. Sigui com sigui, aquest procés resultarà un experiment interessant per veure si un club petit, com és el cas del Cádiz, és capaç de convèncer inversors d’arreu del món respecte a les bondats del seu projecte formatiu.