"CaixaBank no ha costat diners públics"

El conseller delegat de l'entitat, Gonzalo Gortázar, afirma que el banc ha contribuït amb 4.300 milions a resoldre la crisi

El conseller delegat de CaixaBank, Gonzalo Gortázar El conseller delegat de CaixaBank, Gonzalo Gortázar

El conseller delegat de CaixaBank, Gonzalo Gortázar, ha assegurat que l'entitat que dirigeix no ha costat diners públics al contribuent, sinó que ha contribuït a la solució de la crisi en més de 4.300 milions d'euros a través d'aportacions al Fons de Garantia de Dipòsits (FDG), al Fons Únic de Resolució (FUR), el pagament de les preferents de banca cívica i la inversió a Sareb.

Durant la seva intervenció inicial davant la Comissió d'investigació del Congrés relativa a la crisi financera d'Espanya i el programa d'assistència, el primer executiu de l'entitat catalana ha precisat que la manera menys "costosa" de resoldre un banc és acordar la venda dels seus actius i passius, o gran part dels mateixos, a una altra entitat.

També subratlla com a element clau la seguretat jurídica per al comprador: "És prioritari desenvolupar legislació que alliberi de responsabilitats heretades el comprador d'un banc en procés de resolució".

Per a Gortázar, és essencial que millori el sistema de recuperació i resolució d'entitats, perquè considera "inacceptable" que els contribuents paguin la factura dels problemes del sector bancari, atès que aquests diners són difícils de recuperar.

"Hem d'evitar que una cosa així pugui repetir-se", ha postil·lat el banquer, que ha explicat que aquest tipus de rescats provoquen a més un "gran" dany a la reputació del sector, i perjudiquen no només els bancs rescatats que van ser responsables, sinó totes les entitats que no van necessitar ajudes i fins i tot van aportar "molts" diners dels seus balanços per contribuir a solucionar-ho.

No obstant això, ha precisat que la naturalesa apalancada i interconnectada de la banca fa que la insolvència d'una entitat, sempre que tingui una grandària rellevant, tindrà sempre efectes "molt negatius" més enllà de les pèrdues que puguin patir els accionistes i els creditors.

"La fallida i la liquidació d'un banc no només destrueix ocupació, sinó també n'afecta els clients, aquells que han rebut préstecs i els dipositants (...). La naturalesa sistémica de la banca no canviarà durant les properes dècades i no és realista planificar sobre una altra base", ha afegit.

De fet, el directiu considera que perquè el sector funcioni de manera eficient els bancs necessiten "molta" escala degut al paper creixent de les inversions en tecnologia i la necessitat d'accedir al mercat de capitals en bones condicions.

Per tant, Gortázar veu necessari que els esforços se centrin a evitar que es produeixin les insolvències i, en cas que produeixin, veure com es pot gestionar sense fer ús de diners públics.

Més informació
Caixabank i Booking oferiran un estalvi del 4% en allotjaments als clients del banc
CaixaBank obre una oficina per a empreses a Sydney
CaixaBank concedeix 942 MEUR al sector hoteler
Avui et destaquem
El més llegit