Armand Pujadó i Jordi Segura són dos joves amics d'Igualada apassionats per la tecnologia que han impulsat un projecte revolucionari per democratitzar l'ús de la intel·ligència artificial arreu del món. La seva passió es va materialitzar en la creació de CenteIA (Centre d’Excel·lència en Noves Tecnologies i Intel·ligència Artificial), que en només un any de vida s'ha convertit en líder del sector, ha format més de 500.000 persones de 32 països i ha facturat més de sis milions d'euros. "El nostre objectiu és divulgar la tecnologia i apropar-la a tothom", sentencien Pujadó i Segura.
Passió per la tecnologia
Nascuts a Igualada al segle XXI, l'Armand va estudiar Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica el Jordi va cursar Enginyeria en Telecomunicacions i postgrau en intel·ligència artificial pel MIT Professional School de Massachusetts. "Sempre he estat molt curiós", explica Pujadó. "Sempre m'ha agradat la tecnologia", afegeix Segura. La passió conjunta per la tecnologia els fa coincidir en el camí i ja amb menys de vint anys emprenen un projecte d'elaboració de mascaretes en plena pandèmia.
Segura: "Amb blockchain es guanyen molts diners, però és molt avorrit de programar"
El món de les criptomonedes i les cadenes de blocs va ser el primer punt de trobada, però van descartar-ho, tal com explica Segura: "Amb blockchain es guanyen molts diners, però és molt avorrit de programar".
El gran boom de la intel·ligència artificial
Tot canvia entre finals de 2022 i principis de 2023, quan es presenta el ChatGPT. "El Jordi m'ho va ensenyar el primer dia que va sortir, però no li vaig acabar de veure el potencial", reconeix l'Armand. Tot canvia quan, per un treball d'estadística, recorre a aquesta eina i li ofereix solucions instantànies a problemes que ell hagués trigat hores. El Jordi, com a programador, va veure ben aviat que el ChatGPT feia en pocs segons el que ell feia en 45 minuts. "Va ser un gran canvi i vam veure que tothom ho podia fer servir", recorden.
Així és com detecten una gran oportunitat de mercat: formacions d'intel·ligència artificial pel gran públic i s'especialitzen i es formen encara més. El febrer de 2023 ja comencen a fer formacions en línia pel mercat hispanoparlant a través d'Udemy, una plataforma d'aprenentatge en línia avalada per col·legis professionals. "En molt poc temps ens situem en el top-3, gairebé tot era en anglès". En el seu primer curs, ja s'hi van inscriure 500 persones. "Amb eines com ChatGPT hi havia molt potencial i no hi havia formacions, menys en castellà", afegeixen. Paral·lelament, obren una consultoria especialitzada en intel·ligència artificial, automatitzacions i noves tecnologies. A més, tots dos es dediquen professionalment en altres càrrecs a aquest món: el Jordi és responsable d’intel·ligència artificial de Masterchef World i l'Armand és responsable d’intel·ligència artificial de Caamaño Asia.
"Ens centrem a democratitzar la intel·ligència artificial"
Després d'uns mesos col·laborant amb altres plataformes, el novembre de 2024 s'independitzen i creen CenteIA: "Ens centrem a democratitzar la intel·ligència artificial". El seu bagatge i posicionament els catapulta ràpidament. Per Pujadó i Segura, el secret de l'èxit és "una metodologia pràctica, dissenyada per convertir qualsevol persona, sense necessitat de coneixements previs, en un expert en intel·ligència artificial". Això ho fan a través d'un programa intensiu de sis mesos amb certificació de Microsoft i que permeten computar crèdits en universitats internacionals.
El seu èxit internacional s'ha fonamentat especialment en un primer curs gratuït i obert a tothom, que fan per internet, i que suposa una porta d'entrada per la formació més extensa. 500.000 persones de 32 països ha passat per la seva formació gratuïta. "El que ens diferencia és que ho fem i ho expliquem tot fàcil", reivindiquen, a més d'emfatitzar les certificacions. En el seu programa avançat han tingut uns 3.000 alumnes. Amb tot plegat han facturat més de sis milions d'euros en menys d'un any i compten amb uns 90 col·laboradors. Lula Ballarino, ex-CDO de Telefónica, o Òscar Corominas, Learning Facilitator del MIT, són alguns dels experts que han impartit docència a CenteIA.
La intel·ligència artificial en el dia a dia
Tots dos expliquen que el perfil majoritari d'usuaris són persones d'entre 35 i 65 anys que es volen reinventar, emprenedors que volen incorporar la intel·ligència artificial en el seu negoci o treballadors que volen poder oferir serveis d'IA. "Avui dia ja no hi ha opció a no fer servir la intel·ligència artificial, com ja no hi ha opció a tenir xarxes socials. Si no utilitzes l’eina, et quedes enrere", assenyalen el Pujadó i Segura, que avisen que els petits negocis que comencin abans, es posicionaran millor: "La IA estarà a tot arreu i s'ha d'aprendre a fer servir".
Però no es volen quedar aquí i deixen clar que CenteIA vol oferir formació en qualsevol nova tecnologia. Un altre repte és entrar en el mercat en anglès. "El nostre objectiu és divulgar la tecnologia i apropar-la a tothom", reiteren.