Tots tenim més o menys normalitzada la presència de videocàmeres de seguretat a l’interior i exterior d’edificis (especialment, d’aquells de caràcter oficial). Al mateix temps, el cinema i les sèries ens han creat una imatge mental de quina funció duen a terme aquests dispositius: enregistrar, de manera estàtica o mòbil, hores i hores d’escenes perquè l’encarregat de seguretat les pugui vigilar en temps real, o bé per comprovar què ha passat durant la nit l'endemà al matí. Aquests han estat, certament, les dues funcions principals que els sistemes de videovigilància han executat tradicionalment, però l’entrada de noves tecnologies ha permès els darrers anys que les càmeres prenguin un paper molt més actiu.
Aquesta és, precisament, l’especialitat de Davantis, una empresa derivada del Centre de Visió per Computació (CVC) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) que des de 2005 treballa en el desenvolupament de programari per a càmeres de seguretat. Els fundadors, Jordi Lluís Barba i Xavier Miralles Castells, veien clar ja aleshores que aquests sistemes tenien molt més potencial que el que s’havia emprat fins llavors. “La idea original va ser analitzar les imatges de les càmeres i convertir un sistema passiu, de circuit tancat de televisió, en un sistema actiu d’alarma que donés un avís en determinades circumstàncies”, explica a VIA Empresa el director comercial de Davantis, Jordi Capdevila.
Capdevila: “La idea original era convertir un sistema passiu, de circuit tancat de televisió, en un sistema actiu d’alarma que donés un avís en determinades circumstàncies”
D’entrada, les primeres solucions desenvolupades per Davantis van néixer com un suport a la feina dels vigilants de seguretat: “Han de vigilar 50 càmeres, i a la nit de seguida perds l’atenció i és difícil veure intrusos”. Tanmateix, amb el temps, la companyia va evolucionar, i cap al 2009 va començar a especialitzar-se en l’àmbit de la vigilància remota. “Es va canviar el concepte i ens va obrir molt el ventall d’instal·lacions, ja que entràvem amb temes d’optimització de recursos físics, i quan hi ha reducció de costos, és molt més fàcil vendre-ho”, relata el director comercial de l’empresa. Fins a aquell moment, la companyia treballava directament amb els instal·ladors dels sistemes de seguretat, cosa que feia que la feina arribés “amb comptagotes”, però l'inici de relacions comercials amb distribuïdores del sector els va permetre augmentar la capil·laritat dels seus productes.
Un sistema modular i adaptable a tota mena de càmeres
Però en què consisteix exactament el sistema? La solució actual de Davantis treballa de bracet amb les càmeres instal·lades a l’edifici per possibilitar una gestió més intel·ligent de la seguretat. “El primer pas és establir quin tipus de càmeres tenim i on posar-les”, detalla Capdevila, que diferencia entre dues variants: les més tradicionals de dia i nit, pensades per a distàncies curtes i amb un focus d’il·luminació nocturna; i les càmeres de tecnologia tèrmica, que ofereixen una imatge grisa i són molt més cares, però que arriben a molta més distància.
Un cop s’han estudiat les instal·lacions i s’ha pactat amb el client les càmeres que es faran servir, aquest pot decidir si simplement vol un sistema tradicional, de gravació de 24 hores per consultar l'endemà; o bé els sistemes en què s’especialitza Davantis, que connecta les càmeres a internet i permet a l’usuari decidir sota quins paràmetres vol que enviï les alertes.
El punt diferencial de la companyia és la seva àmplia flexibilitat a l’hora de treballar amb altres distribuïdors: “El gran lema de Davantis és integrar-nos amb qualsevol càmera o sistema de tercers per facilitar la feina de tothom”. Això implica dissenyar una solució adaptada als diferents programaris que ja es fan servir en aquests entorns, siguin centrals receptores d’alarmes com altres programes d’empreses i serveis de vigilància. “Si em trobo en una garita on el vigilant té un programa X i gestiona el control d’accés i els incendis, si li puc donar una alarma d’intrusió, és una paquetització molt valorada”, exemplifica Capdevila.
L'empenta de la intel·ligència artificial

La solució havia funcionat tradicionalment a partir d’una “combinació d’algoritmes matemàtics en relació amb les velocitats, els angles de moviment i les formes”, relata Capdevila. Aquest sistema permetia “interpretar, amb certa probabilitat, si el que es veia era una persona, un vehicle o una altra cosa, i si s’havia de generar alarma o no”. Com a concepte, era “perfecte”, però tenia un problema: “Si t’equivocaves més del compte i generaves un nombre elevat de falses alarmes, generes feina a la receptora i a l’instal·lador, i això no agrada”.
Tanmateix, a partir de 2020, l’equip de Davantis va implementar tecnologies d’intel·ligència artificial per entrenar els sistemes a partir d’exemples reals, “centenars de milers d’imatges en entorns de circuit tancat de televisió, complicats, amb baixa il·luminació, tant de càmeres visibles com tèrmiques”. Gràcies a tota aquesta informació, la solució, anomenada DFUSION, va fer un “pas tecnològic brutal” cap endavant. “Haver pogut entrenar l’equip amb imatges tan específiques en un entorn en què sempre ens hem dedicat fa que la detecció sigui molt acurada i el nivell de falses alarmes, molt baix”, assegura.
La internacionalització i la integració, els camins a seguir
La companyia treballa per a tota mena de sectors diferents, i a l’hora de classificar-los, divideix els clients en tres grans grups “igual d’importants”. Per una banda, la base, formada per instal·lacions petites de quatre a vuit càmeres, amb “un ventall d’instal·lacions inacabable”, que abraça des de petites naus a “qualsevol residència que necessiti una certa protecció”. En segon lloc, les instal·lacions mitjanes, generalment formades per grans empreses que tenen polígons industrials de sectors com la logística, la química o l’alimentació, entre altres. I, finalment, el que Capdevila denomina “instal·lacions crítiques”, dins del qual es troben les presons, els mitjans de comunicació i totes aquelles empreses per a les quals “el preu és el menys important; la clau és donar una solució que doni cobertura a tot”.
Davantis tancarà el 2025 amb una facturació de vuit milions d'euros i una plantilla de 50 treballadors, amb l'expectativa d'intensificar les vendes a l'estranger
Ara per ara, Davantis es troba en una situació de consolidació, amb un mercat ben assentat a l’Estat, delegacions als Estats Units i a Colòmbia i agents comercials a països europeus com el Regne Unit, França o Itàlia. Amb una facturació esperada de vuit milions d’euros per al 2025 i una plantilla de 50 treballadors, l’empresa treballa amb dos enfocaments principals de cara el futur. En l’àmbit comercial, Capdevila confirma que “estem molt focalitzats en l’exportació, buscant el soci i la fórmula d’actuar a cada país”. I en l’àmbit tècnic, la companyia vol continuar fent valdre la seva diferenciació ampliant el ventall de solucions de tercers amb què el seu sistema és compatible. “Cada vegada hi ha més gent que treballa en el que havíem fet des d’un principi. Aquests vint anys han estat una guerra constant cada dia”, afirma amb confiança el director comercial.
Malgrat que ja fa dues dècades que se’n van independitzar com a empresa, la relació amb el CVC i la UAB sempre s’ha mantingut ben estreta. La primera ubicació de l’empresa va ser a les mateixes instal·lacions del CVC, i més endavant van fer el salt a l’Edifici Eureka del Parc de Recerca UAB (PRUAB), on encara mantenen la seu principal. “A escala de comunicació ens va perfecte, perquè és un dels edificis que més ben comunicat pot estar a escala de Catalunya a tots els nivells”, opina Capdevila. Aquesta proximitat també els permet atreure fàcilment estudiants de la universitat, un punt que considera “molt important”.