El fenomen Digi a borsa?

A Espanya, l'empresa romanesa de baix preus té una quota de mercat d'un 10%, mentre que els seus ingressos no arriben al 4% del total del sector de telecomunicacions

Oficines centrals de Digi a l'estat espanyol, a Madrid | Digi
Oficines centrals de Digi a l'estat espanyol, a Madrid | Digi
Jaume Puig | VIA Empresa
Director general de GVC Gaesco
14 de Novembre de 2025 - 04:55

El juny del 2024, érem a Lisboa mantenint reunions amb empreses portugueses que operen al món de les telecomunicacions. Aleshores, la paraula que més sortia a les converses era Digi. La raó era que el novembre d’aquell 2024 mateix any iniciaria el camí a Portugal l’empresa romanesa de telecomunicacions homònima, després d’haver adquirit el quart operador de telefonia a Portugal, Nowo Communications. Sabien que els preus que Digi oferiria als clients serien molt baixos, com també van fer quan van entrar a Espanya. Estaven a l’espera de veure la seva política de preus per decidir el que farien ells. D’entrada no estimaven cap impacte molt gran als clients de més qualitat, els que més gasten en telefonia, però sí que esperaven una certa reacció en el cas d'aquells clients més sensibles a preu. És a dir, els que solen rotar més de companyia.

 

Si aquestes reunions haguessin tingut lloc a Brussel·les en aquell mateix moment, les converses haurien estat molt semblants, ja que Digi sortiria, també al mateix mes de novembre, a Bèlgica, de la mà de la seva aliança d'empreses (joint venture) amb Citymesh. Novament, amb una política de preus baixos. 

Mentre que al món de les telefonies es discuteix sobre si a cada geografia hi hauria d’haver tres o quatre operadors de telefonia per tal que el sistema fos eficient, Digi actua i esdevé un quart operador amb una política de preus baixos. A Espanya, on tindrà actualment una quota de mercat del voltant d’un 10% tant en banda ampla com en mòbil, els seus ingressos no arriben al 4% del volum de tot el sector de telecomunicacions. El motiu, els seus baixos preus en relació amb la competència. El seu ARPU (Average Revenue per User) o ingressos mitjans per usuari és inferior als 9 euros / mes a Espanya.

 

D’on surt Digi? De Romania. De la mà del reputat empresari Zoltán Teszári, el seu accionista majoritari de control, Digi s’ha fet un gran lloc al mercat romanès. Té una quota de mercat de banda ampla i de televisió per pagament que supera el 70%, on és el líder absolut, i té una segona posició al mercat de la telefonia mòbil, amb una quota del 28% a finals del 2024. El seu marge ebitda a Romania impressiona, tot just una mica inferior al 50%, i tot això amb un ARPU de menys de 5 euros / mes.

Digi és una empresa que ho fa molt bé al seu mercat local, i vol aprofitar la forta caixa que hi genera per tal d’internacionalitzar-se

Digi cotitza a la borsa de Romania, on en els darrers cinc anys ha multiplicat per tres la seva cotització. Passat a euros, l’empresa val uns 1.950 milions, amb un Deute Financer Net (DFN) d’uns 2.150 milions, el que representa unes 3,1 vegades l’ebitda esperat pel 2025 i unes 2,6 vegades l’ebitda del 2026. Resumint, Digi és una empresa que ho fa molt bé al seu mercat local, i vol aprofitar la forta caixa que hi genera per tal d’internacionalitzar-se.

El primer mercat en vendes és Romania, on augmenta a ritmes del 7%. El segon és Espanya, on creix a ritmes del 19%, que suposarà, aquest any, al voltant del 80% de les vendes del mercat romanès. Això sí, els marges ebitda a Espanya seran aproximadament de l’ordre de la meitat dels que tenen a Romania. Digi, doncs, està obtenint un rendiment inferior a l’estranger que al seu país, fet bastant usual en moltes companyies. El procés d’internacionalització no està exempt de riscs.

És en aquest context que l'empresa acaba d’anunciar que està estudiant que la seva divisió espanyola surti a cotitzar, la qual cosa podria passar dins el primer semestre de l’any vinent. Per a Digi podria ser beneficiós, ja que li suposaria aixecar capital, fet que reduiria el seu endeutament sense perdre'n el control. No és la primera vegada que veiem a una empresa fer cotitzar a una filial seva d’un altre país per tal de mantenir-ne el control sense perdre la majoria, que és el que podria passar si la companyia decidís fer una ampliació de capital a l'empresa matriu. El moviment, doncs, podria ser favorable per a la mateixa DIGI, sotmesa a un fort procés inversor.

Cotitzar a la borsa espanyola podria ser beneficiós per a Digi, ja que li suposaria aixecar capital i reduir el seu endeutament sense perdre'n el control

I per l’accionista que invertís en aquesta nova empresa cotitzada? Encara és massa aviat per a dir-ho. Caldrà conèixer les condicions de la sortida a borsa, ara per ara del tot incertes. Serà, en qualsevol cas, una sortida a borsa, en el cas de fer-se finalment, que pagarà la pena analitzar amb deteniment per determinar la seva conveniència inversora. 

L’important no és l’ús del concepte de baix cost (low cost), sinó el fet que aquest pugui ser perdurable en el temps. El concepte que caldrà analitzar, doncs, és si Digi podrà ser una "baix cost rendible", a l’estil de Ryanair. Això dependrà, en gran part, de l’escala que aconsegueixi arribar a tenir finalment.