• Empresa
  • La fi de Seat i la mutació a la fàbrica de cotxes més gran de Catalunya

La fi de Seat i la mutació a la fàbrica de cotxes més gran de Catalunya

El gegant de l'automoció, amb seu a Martorell, presenta les segones millors xifres de la història mentre diu adéu a una marca històrica

La planta de Seat a Martorell | EP
La planta de Seat a Martorell | EP
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
07 de Setembre de 2023
Act. 26 d'Octubre de 2023

Bomba i ensurt a l'empresa que més factura de Catalunya amb el titular de la setmana: "la marca Seat desapareix". I és que al Saló Internacional de l'Automòbil de Munic, qui està al centre de la polèmica és el CEO de la companyia matriu Volkswagen, Thomas Schäfer que ho té clar: "l'horitzó de Seat es dibuixa amb el nom de Cupra". Uns rumors que s'han convertit en realitat, després de veure que Seat no anunciava cap projecte al saló de referència. Però, com s'ha arribat fins aquí? Una història de més de 73 anys d'història que ha canviat les vacances d'una generació, però que malauradament veu la seva fi, enmig de promeses de cotxes híbrids i elèctrics.

 

En primer lloc, el gegant de l’automoció Seat, amb seu a Martorell i que pertany al grup Volkswagen, és la societat que més diners factura a Catalunya amb una diferència destacada: 10.513 milions d'euros. Després de tancar un 2021 en vermell i 256 milions de pèrdues, Seat va acabar el 2022 en positiu, amb un benefici de 67,5 milions d'euros després d'impostos. Entre els plans d'aquest any destaca l'aposta per l'electrificació i enfortir la marca Cupra, que tan bones notícies li ha donat els últims anys i que comporta el 40% de les vendes totals. De fet, els resultats de Seat són les segones millors xifres en els seus 73 anys d'història a Espanya, després del 2019 quan va facturar 11.157 milions d'euros. Unes dades que des de la companyia apunten que "tenen molt mèrit", ja que han patit crisis de subministraments i l'encariment de les matèries primeres.

Seat, amb seu a Martorell, és la societat que més diners factura a Catalunya amb 10.513 milions d'euros

En aquests moments, compten amb més de 12.000 treballadors a la fàbrica que tenen a Martorell i tenen una producció de 480.000 cotxes anuals. El recinte és considerat la fàbrica de cotxes més gran d'Espanya i té una superfície equivalen a 400 camps de futbol. Exporten 45 models de cotxes diferents a més de 70 països d'arreu del món. Com a curiositat, la companyia va donar una paga extra de 1.559 euros a tots els treballadors després de tancar el 2022 amb beneficis.

 

Quins són els motius de la fi?

Després d'acaparar totes les portades dels mitjans de comunicació, des de Volkswagen apunten al saló de Munic que l'aposta per Cupra és clara. De fet serà la marca esportiva, mentre Skoda serà la marca d'accés, Volkswagen la semipremium i els vehicles premium seran els d'Audi. Mentre que la resta de marques del grup han anunciat els seus projectes de cotxes híbrids i elèctrics a llarg termini, Seat no ho ha fet.

També cal tenir en compte altres elements crucials. D'una banda, la prohibició a la venda de cotxes de benzina i dièsel que Europa implementarà a partir del 2035. Això col·loca Seat en una posició incòmoda en no comptar amb un pla d'electrificació del seu catàleg.

Una decisió que, segons ha pogut saber VIA Empresa, "no ha agafat per sorpresa a experts del sector, ja que creien que això passaria en algun moment, perquè la marca va deixar de mostrar nous models des de la presentació de l'actual Seat León, el gener del 2020". Mentrestant, la seva marca germana Cupra va continuar escalant al rànquing europeu amb models més cars i, per tant, més rendibles per al grup alemany. Les bones vendes del Cupra Formentor va ser un element clau per prendre aquesta decisió.

La prohibició a la venda de cotxes de benzina i dièsel que Europa implementarà a partir del 2035, ha sigut un dels elements decisius per la seva fi

Entre els ambaixadors de marca de Cupra destaca la futbolista del Barça femení, Alexia Putellas; el porter blaugrana Marc ter Stegen, el futbolista Ansu Fati, el piragüista Saúl Craviotto o el jugador d'handbol Melvyn Richardson. A més, un dels principals atractius de Cupra és que "entra molt bé pels ulls. És un cotxe molt atractiu, i visualment, és molt esportiu i dinàmic", afirmen diversos usuaris a les xarxes.

El president de Cupra, Wayne Griffiths, presenta el prototip del cotxe elèctric 'Cupra Raval' | EP
El president de Cupra, Wayne Griffiths, presenta el prototip del cotxe elèctric Cupra Raval | EP

"Hi ha hagut un debat per intentar revitalitzar Seat, però la marca té un historial de pèrdues els últims anys i, en última instància, el potencial d'ingressos de Cupra ha consolidat la decisió", ha pronunciat Schafer a la revista britànica Autocar.

La nostàlgia d’una marca que ha canviat una generació

Tanmateix, pels amants més nostàlgics de Seat la transició total cap a Cupra no serà ràpida. La mort de Seat no serà immediata, ni implicarà l'eliminació definitiva de la marca. Segons Schäfer, els models que actualment formen part del catàleg del fabricant continuaran sent produïts fins al final del seu cicle de vida. De fet, Seat i Cupra són dues marques germanes amb característiques, projectes i trajectòries diferents. La primera aporta més volum (232.000 unitats el 2022) mentre que la segona està en franca progressió i ja l'any passat se'n va anar a les 152.900.

Tot i això, les seves trajectòries són diferents: mentre que Seat s'ha vist molt afectada el 2021 i el 2022 per la crisi dels semiconductors (que ha dirigit la producció cap a models molt més rendibles, com són els de Cupra) i la inflació que castiga el mercat espanyol en ser un producte més basat en el preu, el cas de la marca esportiva és exactament al revés. De fet, mentre que Seat va reduir les vendes un 40% Cupra les va incrementar en un 92,7%.

Seat representa el 4% de l'economia catalana i el 3% de les exportacions del conjunt d'Espanya

Finalment, sense el mític Seat 600, la història econòmica i sociològica de Catalunya i Espanya seria diferent. Va ser l'estrella del desarrollismo, el terme per definir els domingueros, va fomentar les vacances d'estiu i va fer créixer una potent indústria automobilística que encara es manté entre les més fortes d'Europa. Només una empresa com Seat ha aconseguit representar el 4% de l'economia catalana i el 3% de les exportacions del conjunt d'Espanya.

Una decisió que ha consternat als amants de Seat. Ara bé, com destaca el CEO de la companyia, “no ha estat fàcil" i “no s’ha pres de la nit al dia”. De moment, no serà una transició ràpida i contemplen que el 2030 desaparegui definitivament Seat. Hauran sigut 77 anys d’història del gran motor de Catalunya.