Flax&Kale, el grup lleidatà que va revolucionar la gastronomia ‘healthy’

El projecte familiar va introduir el concepte de flexitarianisme a l’Estat a partir de la seva cuina saludable i de l’alimentació ‘plant-based’

Jordi Barri i Teresa Carles | Cedida Jordi Barri i Teresa Carles | Cedida

En els darrers anys s’ha posat de moda l’univers healthy. De l’anglès, saludable, és un concepte que s’ha estès arreu del món fent referència a un estil de vida sa, on l’alimentació juga un paper clau. Aquest fet ha donat lloc a un augment de la tendència del consum saludable, que no només ha començat a arribar a les llars, també als restaurants

Així i tot, el gran rival d’aquest univers healthy és la gran quantitat de cadenes que sorgeixen d’un altre anglicisme, el fastfood (menjar ràpid), que, precisament, pel fet de permetre estalviar temps als seus consumidors té un gran èxit a la nostra societat. En aquest context, entre hamburgueses, refrescs i patates fregides, s’ha obert pas Flax&Kale, un grup de restauració i alimentació saludable i sostenible, que disposa de tres restaurants a Barcelona i un a Madrid.

El grup de restauració i alimentació saludable i sostenible Flax&Kale disposa de tres restaurants a Barcelona i un a Madrid

Orígens en l'auge del fastfood

El grup té origen a Lleida fa 44 anys, justament quan les cadenes de menjar ràpid van aterrar a l’Estat. Va ser llavors quan Ramon Barri i Teresa Carles, pares de l’actual CEO de Flax&Kale, Jordi Barri, van decidir plantar cara al fastfood a través de la cuina saludable obrint el primer restaurant vegetarià a Lleida: el Paradís. “Els meus pares van ser els pioners de l’alimentació plant-based, i des d’aleshores som un motor de canvi a través de l’alimentació”, explica Barri.

Introducció del flexitarianisme

El CEO, juntament amb Mar Barri, la seva germana, va decidir incorporar-se al negoci per continuar desenvolupant-lo “donant-li una forta embranzida”. El 2011, amb la idea de convertir la cuina dels seus pares en un referent mundial van obrir el Teresa Carles i, tres anys després, el Flax&Kale, el primer restaurant a autodenominar-se healthy-flexitarià. “Una de les fites més destacades amb què vam iniciar plegats el nostre camí dins de l’empresa familiar va ser la introducció del concepte flexitarianisme a Espanya”, explica Barri. 

Més info: Flax&Kale, un restaurant amb 'ecommerce'

Aquest concepte fa referència a una tendència ja desenvolupada a escala internacional, que consisteix en una alimentació on el 80% dels productes són d’origen vegetal i un 20% es reserva per a productes d’origen animal. Des de llavors, l’empresa familiar continua demostrant que el plaer gastronòmic no és incompatible amb menjar saludable.

Més que un restaurant

Amb aquesta mateixa filosofia, el 2018, van decidir anar més enllà de la cuina obrint un centre sostenible de recerca i desenvolupament a Lleida, amb l'objectiu d'investigar, innovar i fer arribar el seu producte encara més lluny. Un dels principals resultats del centre han estat els cold-pressed juices, com a resultat de mesos de recerca sobre la creació dels sucs més purs del món.

Més info: El Cercle d'Economia guardona Flax&Kale, Indi&Cold i Innovamat

Flax&Kale, des dels seus inicis, ha passat per un creixement exponencial. El petit grup familiar s’ha transformat en un equip multidisciplinari de més de 300 persones que va tancar el 2022 amb unes xifres de facturació que giren entorn dels 17 milions d’euros, un 70% més que el 2021. De cara a aquest 2023, preveuen una xifra d’uns 25 milions.

L’evolució del projecte ha estat reconeguda el dilluns passat amb el Premi Lara a l’ambició i el propòsit empresarial, que es va celebrar en el marc de la Reunió Cercle d’Economia a l’hotel Vela de Barcelona. “Gràcies a l’esforç i la dedicació constant tant de la primera generació, els meus pares, com de la segona, la meva germana i jo, hem aconseguit fer créixer i transformar el negoci, passant de ser una marca de restauració a una marca foodtech d’alimentació saludable amb producció local i pròpia, el que contribueix també a dinamitzar l’economia dels territoris on operem” ha apuntat Barri.

Barri: "Hem aconseguit transformar el negoci, passant de ser una marca de restauració a una marca foodtech d’alimentació saludable amb producció local i pròpia"

Pensant en el futur, Barri destaca que el grup “continuarà invertint en àrees de desenvolupament i innovació, i també volem ser el referent en producció de kombutxa tant a escala nacional com internacional”. Del somni de dos pares que van voler posar en marxa un restaurant vegetarià, Barri comenta que “aprenem cada dia a través de les nostres creacions, amb les que busquem oferir satisfacció, diversió, i valors nutricionals”.

Més informació
Flax & Kale vol "democratitzar" els productes plant-based
Jordi Barri (Flax & Kale): “Ens podem convertir en el Silicon Valley de la innovació alimentària"
Flax & Kale obre les portes (per primer cop) a inversors externs a la família
Avui et destaquem
El més llegit