L'hongaresa Ganz-Mavag presenta l'OPA per Talgo per 620 milions d'euros

El govern espanyol desconfia del grup per possibles connexions amb Rússia i continua oposant-se a l'operació

Interior de la maqueta a mida real de com serà el tren Talgo l'any vinent, exposada al nou Museu del Ferrocarril de Catalunya | ACN Interior de la maqueta a mida real de com serà el tren Talgo l'any vinent, exposada al nou Museu del Ferrocarril de Catalunya | ACN

Ganz-Mavag avança en el seu intent de prendre el control de Talgo. El grup hongarès ha presentat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) la seva sol·licitud per una Oferta Pública Voluntària d'Adquisició (OPA) d'accions de la companyia ferroviària estatal per valor de 620 milions d'euros. En concret, l'empresa pretén pagar cinc euros per acció i quedar-se amb el 100% dels títols, és a dir, els 123.860.214 que hi ha en total. Tot i això, el procés serà llarg, ja que el govern espanyol s'ha posicionat en contra d'aquest moviment perquè considera que el grup hongarès està vinculat al primer ministre del país, Viktor Orbán, i al president rus Vladímir Putin.

El passat 22 de març, Ganz-Mavag va sol·licitar davant la Direcció General de Comerç Internacional i Inversions del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme l'autorització del Consell de Ministres a la inversió estrangera directa a Talgo. Després de rebre el seu vistiplau, ara quedarà la conformitat de la Comissió Europea i altres països com Albània, Kosovo, Montenegro, Sèrbia, Egipte i l'Aràbia Saudita, és a dir, allà on Talgo té activitat comercial i industrial.

Ganz-Mavag s'ha compromès a defensar l'"espanyolitat" de Talgo i continuar cotitzant a la Borsa estatal, a més de mantenir els treballadors i els centres productius

En tot moment, Ganz-Mavag s'ha compromès a defensar l'"espanyolitat" de Talgo i continuar cotitzant a la Borsa estatal, a més de mantenir els treballadors i els centres productius situats a l'Estat espanyol. Així doncs, el grup hongarès titlla d'"amistosa" la seva oferta per Talgo i considera "atractiva" la contraprestació per als accionistes. Per la seva banda, el principal accionista de la ferroviària espanyola, Trilantic, també s'ha obert a arribar a un acord amb Ganz-Mavag, sempre que els compradors es comprometin a complir el que han promès.

Madrid sospita d'Orbán i Putin i farà "tot el possible" per anul·lar l'OPA

Aquesta predisposició d'ambdues bandes contrasta amb la desconfiança del govern espanyol. L'executiu de Sánchez ja es va mostrar públicament disconforme a la transacció durant el mes de març, quan el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, va assegurar que faria "tot el possible" per evitar que Talgo acabés sota el control d'András Tombor. Es tracta del principal firmant de l'OPA i exassessor del primer ministre hongarès, Viktor Orbán. L'Estat espanyol veu Talgo com una empresa "estratègica", i tem que aquesta transacció pugui donar accés al govern hongarès a informació delicada de la xarxa ferroviària espanyola. Alhora, el govern de Sánchez creu que existeix un vincle entre Orbán i Putin per la seva afinitat política, i fins i tot sospita que Rússia podria estar donant suport financer a l'operació.

El govern espanyol té a la seva disposició un escut antiopas amb què pot paral·litzar l'operació, però Brussel·les podria anul·lar la seva resolució

Des del passat 2022, els Estats membres de la Unió Europea tenen la possibilitat de blindar a empreses del seu país davant d'OPAs estrangeres. Així doncs, el vistiplau del govern espanyol és indispensable perquè l'operació pugui continuar. O, almenys, fins a finals de 2024, que és quan conclou el reial decret d'inversions estrangeres al qual s'acull l'executiu de Sánchez. Tot i això, existeix el risc que Brussel·les acabi anul·lant la resolució del govern si considera que es reuneixen les condicions perquè Ganz-Mavag pugui comprar Talgo, tal com ha defensat fins ara el grup hongarès.

A priori, durant la pròxima setmana, la CNMV haurà de determinar si accepta o no l'oferta a tràmit. Després, tindran un termini de 20 dies prorrogables per decidir si l'autoritzen. Tot i això, tot fa pensar que el procés s'allargarà mesos després de la controvèrsia que ha aixecat la transacció.

Més informació
Talgo, un clàssic a la diana
Renfe i Acció proposen solucions quàntiques per "transformar" la mobilitat
Madrid va concentrar el 55% de les inversions de l'Estat a Renfe el 2021 i Catalunya, el 14%
Avui et destaquem
El més llegit