• Empresa
  • Glovo, tres anys de turbulències

Glovo, tres anys de turbulències

L'empresa catalana de 'delivery' no entrarà en l'oferta d'Uber sobre Delivery Hero i acabarà en mans de SSW Partners, una firma poc interessada a mantenir-ne la propietat

Un repartidor de Glovo en una calle de Madrid | Jesús Hellín (Europa Press)
Un repartidor de Glovo en una calle de Madrid | Jesús Hellín (Europa Press)
Roger Vinton
Escriptor
11 de Setembre de 2026 - 04:55

Escolta l'article ara…

0:00
0:00

El gener del 2022, ara fa més de quatre anys, vam parlar amb tot detall de Glovo, la firma catalana de delivery que en aquell moment acabava de canviar d’accionistes. El nou propietari majoritari va passar a ser la companyia alemanya Delivery Hero, que es dedicava al mateix negoci que la comprada. El que vam remarcar en aquell moment va ser que Glovo arrossegava un llarg historial de pèrdues perquè en tota la seva història no havien aconseguit tancar ni un sol exercici en positiu. També vam parlar del perfil de Delivery Hero, que en aquells moments tenia com a màxim accionista una empresa sud-africana vinculada a internet. Tret de les pèrdues sostingudes de l’empresa de les motxilles grogues, gairebé tot ha canviat en aquests més de quatre anys i mig que han passat des d’aquell escrit.

 

Un dels fets rellevants d’aquests darrers temps té les seves arrels a l’any 2020, quan el Tribunal Suprem va declarar com a falsos autònoms als riders (repartidors) de la companyia, amb el que es configurava un interrogant gegantí a l’horitzó de l’empresa; efectivament, no trigaria a arribar una allau de sancions per part de les autoritats a la firma catalana. Els problemes encara es van consolidar més quan, poc després d’aquella sentència, l’estiu del 2021 es va aprovar l’anomenada Llei Rider, que refermava la condició d’assalariats per compte d’altri dels repartidors de plataformes com Glovo, Uber Eats o Just Eat.

El mes de gener del 2023, l’empresa va rebre una multa de 56,7 milions d’euros per part del ministeri de Treball espanyol per considerar que els repartidors estaven afiliats al règim de treballadors autònoms de manera impròpia, atès que amb la legislació esmentada abans havien de ser considerats treballadors per compte d’altri. La multa també tenia com a origen la contractació com a riders de persones estrangeres sense permís de treball a l’estat espanyol. Amb aquesta sanció, l’empresa acumulava ja multes per un import superior als 200 milions d’euros.

 

Més tard, el desembre del 2024, amb el conflicte dels falsos autònoms encara obert, el fundador de l’empresa i màxim responsable, Òscar Pierre Miquel, va haver d’anar a declarar la Ciutat de la Justícia en qualitat d’imputat en el marc d’una causa de caràcter penal que havia posat en marxa la Fiscalia. Només un dia abans de la declaració, l’empresa havia decidit regularitzar laboralment els seus repartidors per ajustar-se a la legislació vigent. La proximitat de les dates va ser etiquetada de coincidència per part de Pierre. També en aquell desembre tan dens es va saber que un competidor de Glovo, en aquest cas Just Eat, va demandar a l’empresa catalana per competència deslleial (per l’existència provada de falsos autònoms), amb una reclamació de 295 milions d’euros. L’estiu següent la demanda va ser desestimada.

Els maldecaps no es va aturar aquí, per què a començaments de l’estiu del 2025, la Comissió Europea va sancionar Delivery Hero i Glovo per pactes contra el mercat propis d’un càrtel (quan encara Glovo no havia estat absorbida per l’alemanya) amb un import de 329 milions d’euros, dels quals 106 a càrrec de l’empresa dirigida per Pierre. Aquell mateix estiu, la Seguretat Social va reclamar-los 450 milions d’euros per cotitzacions impagades i també per les multes que se’n derivaven. Com a cirereta del pastís, la setmana passada la inspecció de treball de la Generalitat de Catalunya ha obert un expedient sancionador a l’empresa per no aturar l’activitat dels repartidors durant l’alerta vermella per calor d’aquest estiu. La multa prevista, insignificant si la comparem amb les xifres que hem anat veient, serà d’uns 50.000 euros.

Uber ha ofert al voltant d'uns 13.000 milions d'euros per comprar Delivery Hero, en una operació que exclou Glovo

Enmig de tot aquest rosari de problemes amb les autoritats, aquest estiu s’ha produït un moviment majúscul en el sector, com és l’oferta del gegant americà Uber per prendre el control de l’alemanya Delivery Hero que, com hem indicat abans, el darrer dia del 2021 va entrar com a màxim accionista de Glovo. L’oferta té un volum d’uns 13.000 milions d’euros (14.800 milions de dòlars). Encara que les parts semblen ja d’acord, l’operació no es formalitzarà fins d’aquí a uns mesos, sobretot per la complexitat dels assumptes regulatoris. En aquest sentit, i per curar-se en salut, Glovo i algunes altres companyies en mans de Delivery Hero, no entraran a l’operació, sinó que seran traspassades a una nova propietat. En el cas de la firma catalana, tot sembla indicar que el seu accionista serà SSW Partners, que es quedarà amb una catorzena de filials locals, valorades globalment en 1.600 milions de dòlars (paga la pena recordar que quan Delivery Hero va adquirir Glovo, la va valorar en 2.300 milions d’euros, uns 2.600 milions de dòlars).

Qui hi ha darrere de SSW Partners?

Malgrat la transacció, els novaiorquesos de SSW Partners no semblen interessats a mantenir la propietat de Glovo, sinó que seran un pàrquing d’accions mentre no aparegui el comprador definitiu. Aquesta firma d’inversió va ser creada el 2021 per Eric Schwartz, Joshua Steiner i Antonio Francesco Weiss, la inicial dels cognoms dels quals dona nom a la marca. El primer d’ells va estudiar un grau tècnic a la Universitat de Pennsilvània (el que allà s’anomena Bachelor of Science) i després un MBA a Wharton.

La seva experiència professional es va encetar a Goldman Sachs a mitjans dels vuitanta i després va passar per firmes financeres i asseguradores. Va arribar a dirigir els Atlanta Hawks, equip de bàsquet de l’NBA. Actualment, és el màxim accionista de l’equip de París de l’Eurolliga de bàsquet. També és membre del Council for Foreign Relations. Per la seva banda, Steiner es va formar a la Universitat de Yale i professionalment va passar pel Departament del Tresor dels Estats Units, per la banca Lazard i per Bloomberg, entre altres.

Finalment, Weiss va cursar estudis a les universitats de Yale i Harvard, i posteriorment va entrar a treballar a Lazard, on va desenvolupar una llarga carrera que el va dur a ser nomenat responsable mundial de banca d’inversió de l’entitat. El 2015, i durant dos anys, va ser sotssecretari del Departament del Tresor dels Estats Units. En l’actualitat és conseller del Banc Santander. La firma SSW va iniciar la seva trajectòria amb l’adquisició de la companyia auxiliar de l’automòbil Veoneer, amb seu a Suècia. El patrimoni que gestionen és d’uns 650 milions de dòlars.

Les pèrdues continuades de Glovo són l’indicador clar que l’empresa necessita incrementar el seu volum d’activitat per poder ser considerat un negoci rendible

Les pèrdues continuades de Glovo són l’indicador clar que l’empresa necessita incrementar el seu volum d’activitat per poder ser considerat un negoci rendible, però en aquest punt topem amb una realitat difícil d’ocultar: en una ciutat com Barcelona, on la circulació de vehicles és cada cop més dificultosa, la proliferació de riders —molts vinguts d’indrets on el codi per circular té el tractament d’obra de ficció— complica encara més les coses.

A més, cal pensar que amb el volum actual de trajectes que fan aquests intrèpids pilots de la motxilla groga, l’empresa és incapaç de guanyar diners, de manera que l’entrada de Glovo en territori de números negres implica incrementar de manera considerable la densitat de repartidors, una circumstància que només de pensar-hi farà venir tremolors al més valent dels ciutadans de Barcelona.

 

Afegir VIA Empresa com a font preferida de Google de forma gratuïta  

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat  

 
Activar ara