• Empresa
  • Especialitzats en evitar el tancament d’empreses

Especialitzats en evitar el tancament d’empreses

HelpEmpresa ha assessorat gratuïtament més de 200 pimes amb dificultats econòmiques

Empleats d’un magatzem | istock
Empleats d’un magatzem | istock
Barcelona
07 de Setembre de 2022
Act. 07 de Setembre de 2022

Actuen per evitar la insolvència de les empreses abans que sigui massa tard. Aquest és l’objectiu de HelpEmpresa, un servei que va posar en marxa la patronal Cecot l’any passat per ajudar les pimes en dificultats econòmiques.

 

Laura Sallent, directora de HelpEmpresa, assenyala que el propòsit és el d’actuar en les fases prèvies a la insolvència d’una empresa, abans que es produeixi, per posar sobre la taula mecanismes preventius que evitin la fallida. Subratlla que  es tracta de mecanismes “més preventius que pal·liatius”.

Un grup d’especialistes ofereixen assessorament (financer, vendes, màrqueting, model de negoci, processos, internacionalització, digitalització,...) per redreçar el rumb de pimes amb problemes

El servei es dirigeix a micro, petites i mitjanes empreses de menys de 250 empleats. Ofereixen un “diagnòstic integral” de la pime i assessorament per part d’especialistes en diverses àrees: financera, vendes, màrqueting, model de negoci, processos, internacionalització, digitalització, ... I es tracta d’un servei gratuït.

 

Des que l’any passat van posar en marxa aquest servei, han assessorat 225 pimes. L’equip de tècnics han desenvolupat prop de 60 plans de treball amb propostes per millorar l’activitat i els resultats.

Sallent indica que s’han trobat amb empreses que “funcionen bé”, tot i que travessen per una caiguda de la facturació o de beneficis derivada de la pandèmia de la covid-19 o de les crisis pels preus de l’energia o de la manca de subministres. Subratlla que cal actuar en les fases inicials per evitar caure en situacions d’insolvència. Però, si aquesta és inevitable, aleshores cal ajudar-les a tancar “de manera honesta i ordenada”.

El contacte amb les empreses comença amb una reunió. Després intervenen els especialistes. Un cop es fa el diagnòstic, se’ls proposa “un seguit de mesures o d’itineraris” per redreçar la situació econòmica.

Exemples d’actuació

La casuística és diversa. Sallent exposa quatre casos en els quals s’ha actuat en diverses àrees o sobre determinats problemes:

Gestió. Una pime, amb deu treballadors, demana assessorament perquè el compte de resultats va a la baixa i no acaba de controlar la comptabilitat ni la gestió. Se l’ajuda a planificar la tresoreria, els ingressos futurs i, així, obté una visió completa de les seves finances. També millora la gestió.

Digitalització. Sallent assenyala que “moltes empreses es pensen que són digitals perquè tenen una pàgina web”, sense ser conscients que aquesta pàgina és “com un aparador que, si ningú el veu, no serveix de res”. Se les ajuda a fer-les visibles, a posicionar-les en els cercadors d’Internet i en l’estratègia de xarxes socials per a que captin clients.

Internacionalització. Una pime que, de mica en mica, perd vendes en el mercat català i necessita exportar. Se l’ajuda a encarar el procés d’internacionalització.

Reestructuració / tancament. Hi ha empreses que han necessitat una reestructuració, un calendari de pagaments o altres mesures d’urgència, però, quan no hi ha solució, també se les ha ajudat a tancar. En alguns casos han demanat assessorament quan ja era massa tard. Sallent recorda que “és millor tancar a temps que continuar invertint en una empresa que no dóna símptomes que pugui millorar a futur”. Adverteix que demorar la decisió pot suposar “un llast” per l’empresari fins al punt d’impedir-li la possibilitat de tornar a emprendre.

HelpEmpresa ha adaptat la metodologia de la xarxa Early Warning Europe a normativa catalana i a la realitat de les pimes d’aquí

A Catalunya no hi ha un altre servei com el de HelpEmpresa. Forma part de la xarxa d’entitats Early Warning Europe, que ofereix una metodologia comuna, però que els seus socis adapten a la realitat de cada territori. En aquest cas, s’ha adaptat a la realitat i a la normativa catalana i espanyola.

De les 225 empreses catalanes que han rebut assessorament, gairebé la meitat són del sector serveis (47%), seguit del comerç (27%), indústria (12%) i hostaleria (10%). Pel que fa als àmbits de millora, s’han centrat en l’estratègia i model de negoci (31%), finances (27%), màrqueting (21%), digitalització (6%) i aspectes legals (4%).

Precisament, arran de l’aprovació l’agost passat de la nova llei concursal (entrarà en vigor l’1 de gener de 2023), ha adquirit relleu la figura de l’expert en reestructuracions d’empresa, de nomenament voluntari, tot i que en alguns casos resulta obligatori. El professional que exerceix aquesta funció no ha de ser forçosament un administrador concursal, si bé ha d’acreditar coneixements. Cecot considera que aquesta figura hauria de permetre “agilitzar els procediments concursals i ajudar a les empreses en aquesta situació en tots els tràmits legals necessaris”.