• Empresa
  • Heralto, la impressora intel·ligent que fa del xat familiar un pont entre generacions

Heralto, la impressora intel·ligent que fa del xat familiar un pont entre generacions

Els cosins i enginyers Àlex Cabañeros i Ricard Durall són els creadors d’aquest invent barceloní, que retorna el paper a la gent gran, lluny del mòbil i les pantalles

L'àvia Pilar i Àlex Cabañeros, al costat del primer prototip d’Heralto | Cedida
L'àvia Pilar i Àlex Cabañeros, al costat del primer prototip d’Heralto | Cedida
Natàlia Bosch | VIA Empresa
Periodista
Barcelona
23 de Setembre de 2025 - 05:30

Com dissenyaríeu tecnologia per a qui no la demana? Aquesta és potser la pregunta de recerca que es van fer els artífexs d’Heralto, una petita impressora que ha aterrat al mercat per revolucionar totes i cadascuna de les llars de la gent gran. L’Àlex Cabañeros i en Ricard Durall ho van veure clar amb la Pilar, l’àvia de la Xènia, parella de l’Àlex, de 93 anys “però el cap molt ben posat”, assegura Cabañeros a VIA Empresa. La Pilar no té mòbil, ni en vol. Però sí que té ganes de saber què passa, què fa la neta, com va el dinar de diumenge, o quina foto han penjat al grup de Telegram. El problema no és la voluntat, sinó la interfície. “Sempre li ha costat entendre com evolucionaven les tecnologies, no sap què és el WhatsApp”, explica l’Àlex.

 

Els dos cosins, enginyers de formació i emprenedors per intuïció, van començar a rumiar com fer arribar els missatges familiars a qui no navega per pantalles. La resposta no va venir d’un algoritme, sinó d’un gest antic: “La gent gran s’ha comunicat tota la vida amb cartes, amb fax... Vam pensar en el paper, en crear una impressora tèrmica, com la dels tiquets dels restaurants”, recorda. I així, a principis d’aquest any 2025, va néixer Heralto, un aparell que imprimeix missatges i fotografies sense tinta, configuracions complexes ni massa complicacions. Només cal endollar-lo i llegir.

Catalunya, connectada però desigual

La història de la Pilar no és una excepció. A Catalunya, la relació entre les persones grans i la tecnologia continua marcada per barreres d’accés, d’ús i de disseny. Segons l’Informe 33 del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), gairebé el 70% dels pensionistes utilitzen Internet diàriament, però entre els majors de 75 anys la xifra cau al 40,8%. Entre els 65 i 74 anys, vuit de cada deu persones ja estan connectades, quan fa tot just vint anys amb prou feines ho feia l’1,5%. L’ús més habitual inclou la missatgeria instantània, la lectura d’informació en línia i les videotrucades, mentre que serveis més complexos com la banca digital o la gestió de tràmits administratius continuen sent poc freqüents en aquest segment de població.

 

Gairebé el 70 % dels pensionistes utilitzen Internet diàriament, però entre els majors de 75 anys la xifra cau al 40,8 %, segons el CSIC

Ara bé, les assignatures pendents persisteixen. De fet, l’Índex Català de Bretxa Digital, un estudi impulsat per la Taula d’entitats del Tercer Sector Social i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), afegeix una dimensió territorial a aquesta desigualtat. Tot i que el 97,1% de les llars catalanes tenen accés a Internet, el 41% de la població de més de 74 anys no el fa servir, i només un 10,7% ha contactat amb professionals de la salut per via digital. El 47,5% no utilitza la banca en línia, i el 42,3% no fa servir cap aplicació de missatgeria. A més, la cobertura 5G presenta contrastos notables: del 99,9% al Barcelonès al 20,3% a l’Alta Ribagorça.

Tres botons i cap complicació

En aquest context, Heralto s’inscriu com una proposta tecnològica que no busca transformar hàbits digitals, sinó adaptar-se a realitats quotidianes que sovint queden fora del radar tecnològic. Els primers prototips van ser gairebé experimentals. “Només imprimia missatges, però era estrany: ningú podia respondre”, confessa Cabañeros. Van afegir un botó que deia d’acord, però la comunicació resultava força absurda. “Si la iaia no volia pa, havia de dir dos d’acords seguits. Era com el codi Morse”, riu. Amb humor i enginy, van arribar a la versió actual: tres botons que permeten dir , no, i un missatge personalitzable que pot ser bon dia, gràcies o el que decideixi l’administrador del grup. La Pilar ho fa servir amb naturalitat, i diu que “això ho hauria de tenir tothom a casa”. El nom del dispositiu, Heralto, fa referència als antics heralds medievals de l’edat mitjana, missatgers que portaven notícies entre corts i ciutats.

Heralto funciona amb la calor i els rotlles de paper| Cedida
Heralto funciona amb la calor i els rotlles de paper| Cedida

Els cosins ja treballen en el següent prototip. La nova versió -prevista per a finals d’any- inclourà una targeta SIM per prescindir del wifi i un micròfon que permetrà enviar missatges de veu. Tot plegat mantindrà la simplicitat com a principi irrenunciable. “Alguns comentaris que hem rebut fins ara ens animen a afegir una pantalla, però creiem que això li trauria tot el sentit a Heralto”, explica Cabañeros.

De la viralitat al reconeixement

Heralto ha trobat ressò a les xarxes socials durant els darrers mesos. Diversos vídeos a TikTok mostrant el funcionament de la impressora han acumulat desenes de milers de visualitzacions. Escenes com la reacció de la Pilar llegint un missatge imprès, el funcionament dels tres botons o el moment en què arriba una foto familiar han generat empatia, tendresa i viralitat. Aquest impacte digital ha estat clau per validar la proposta i obrir noves vies de comercialització. El boca-orella ha anat més enllà de l’àmbit familiar, i això, segons els fundadors, ha estat una de les sorpreses més reveladores del projecte.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Heralto (@heralto_oficial)

 

Model de negoci i reptes de mercat

El model de negoci combina la venda del dispositiu amb un servei de subscripció: un primer pagament de 49,90 euros cobreix la impressora física, mentre que les tarifes mensuals permeten imprimir des de 25 missatges diaris fins a un ús complet amb totes les funcions, incloent-hi text, imatges i recordatoris. A més, ofereixen un mes de prova gratuït amb una fiança retornable, pensat perquè la gent gran pugui decidir si el servei s’adapta a les seves necessitats.

La nova versió d’Heralto inclourà una targeta SIM per prescindir del wifi i un micròfon que permetrà enviar missatges de veu

Però malgrat l’èxit inicial, vendre la proposta a residències, centres de dia, farmàcies o comerços del sector planteja reptes. “Vendre a una empresa és més lent: cal trobar la persona que pot decidir i després convèncer el superior. És un camí més llarg que vendre directament a les famílies”, apunta. No obstant això, la repercussió mediàtica recent ha obert noves portes i els permet començar a explorar aquesta via amb més confiança.

Entre hores de muntatge, comandes i atenció als usuaris, Cabañeros i Durall també compten amb el suport de joves universitaris interessats a col·laborar en màrqueting, comunicació i anàlisi de necessitats, fet que els permet ampliar l’abast de la seva innovació sense perdre el fil de la seva missió principal: apropar la gent gran a la vida digital sense obligar-la a canviar els seus hàbits ni perdre la senzillesa del paper.