• Empresa
  • El supermercat, l’abanderat de l’era de la conveniència i els plats preparats

El supermercat, l’abanderat de l’era de la conveniència i els plats preparats

Establiments com Mercadona han fet del menjar instantani un actiu estratègic amb més de 1.000 punts de venda, superant la tímida aposta de Lidl i Carrefour

Paella mixta, un dels plats estrella de la proposta ‘A punt per a Menjar’ de Mercadona | Mercadona
Paella mixta, un dels plats estrella de la proposta ‘A punt per a Menjar’ de Mercadona | Mercadona
Natàlia Bosch | VIA Empresa
Periodista
13 de Setembre de 2025 - 05:30

Mandonguilles amb salsa, truita de patates i ceba o paella mixta són només alguns dels nombrosos plats que trobem al supermercat Mercadona quan anem a fer la compra. La temptació hi és, i cada vegada més hi caiem sense remordiments. Segons l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), el consum d’aquests plats ja és un 90% superior a la freqüència recomanada, i el 80% es consumeixen dins de casa. El menjar preparat ha deixat de ser un recurs esporàdic per convertir-se en un hàbit de la nostra rutina alimentària.

 

Aquest canvi de paradigma es reflecteix en les dades oficials. El consum de plats preparats ha crescut un 48% en només dos anys, segons la consultora Kantar Worldpanel. En paral·lel, el darrer Informe de Consum Alimentari publicat pel Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, assenyala que Catalunya lidera la classificació estatal en consum de menjar precuinat. Durant el 2023, cada català va consumir, de mitjana, gairebé 21 quilograms de plats preparats, una xifra molt per sobre dels 16 quilograms de mitjana estatal i més del doble que a Galícia, la comunitat amb el consum més baix.

Les dades confirmen que el fenomen no és homogeni a tot l’Estat, sinó que presenta diferències territorials significatives, probablement vinculades a factors com el ritme de vida, la composició de les llars, la cultura gastronòmica o la densitat urbana. Aquest lideratge català en el consum de menjar instantani pot interpretar-se com un indicador de canvi cultural, en què la cuina tradicional cedeix espai a la conveniència, i el supermercat esdevé un actor central en la gestió del temps i de l’alimentació quotidiana.

 

El consum de plats preparats ha crescut un 48% en només dos anys, segons Kantar Worldpanel

Mercadona ha sabut llegir aquesta tendència amb precisió quirúrgica, i des de l’any 2018 converteix el menjar llest per servir en un actiu estratègic. Amb 1.260 punts de venda (1.200 a Espanya i 60 a Portugal), el supermercat lidera el consum de plats preparats, fins i tot competint amb gegants com McDonald’s: el 10,2% de les ocasions de consum d’hamburguesa ja es fan a Mercadona, només per darrere del 19,5% de McDonald’s, tal com afirma un informe de Kantar Worldpanel.

Lidl, Alcampo i Carrefour, a remolc

Superar amb escreix la tímida aposta d’altres supermercats i hipermercats que tot just comencen a ampliar les seves seccions de plats envasats, ha estat possible també gràcies a l’auge de l’era de la conveniència. Juan Roig, president de Mercadona, ja ho va deixar ben clar durant la darrera presentació dels resultats de la cadena: “La cuina desapareixerà dels habitatges a mitjan segle XXI”, va assegurar. I tot i que encara no hem arribat a aquest extrem, el cert és que el segment A punt per a Menjar ha crescut un 49% en valor en els últims tres anys i ja genera beneficis per a la companyia, consolidant-se com una línia de negoci rendible i estratègica.

Segons un informe de l’OCU, Mercadona destaca no només per la seva oferta àmplia de plats preparats, sinó també per la qualitat nutricional d’alguns dels seus productes estrella. L’empanada de tonyina ha estat valorada com la millor opció del catàleg, que reconeix la seva massa cruixent, farciment sucós, absència d’additius artificials i una relació qualitat-preu excel·lent. També sobresurt el pollastre teriyaki amb arròs, carn tendra, salsa equilibrada i un perfil nutricional complet, ideal per a qui busca sabor i practicitat sense renunciar a la qualitat.

Però com deia unes línies més amunt, la cadena valenciana no corre sola en la cursa del menjar preparat. N’hi ha d’altres com Lidl, Carrefour i Alcampo que han començat a reforçar les seves estratègies per captar el consumidor que busca conveniència, sabor i rapidesa. Lidl, per exemple, va llançar la seva línia Llest per a Menjar l’any 2020, i des d’aleshores ha ampliat l’oferta amb plats calents i freds elaborats al moment. Segons un comunicat de premsa de la cadena, el preu mitjà dels seus plats se situa entre 1,19 euros i 2,99 euros, molt per sota del cost d’un menú convencional. Wraps de falafel, risottos vegetals o croquetes de pernil ibèric són alguns dels productes estrella. A més, l’empresa destaca l’ús d’envasos reciclables i la preparació diària a la botiga com a valor diferencial.

Catalunya lidera la classificació estatal en consum de menjar precuinat. Durant el 2023, cada català va consumir, de mitjana, gairebé 21 quilograms de plats preparats

Carrefour, per la seva banda, ha apostat per una estratègia més diversificada. Segons el seu Informe Trimestral Q1 2025, la marca pròpia representa el 38% de les vendes alimentàries a l’Estat. La línia La cuina de Carrefour, també llançada el 2020, inclou plats com wok de tallarines amb pollastre al curri, codillo de porc o amanida russa, i s’ha reforçat amb descomptes del 15% per als clients que disposin de la targeta PASS. A més, la companyia ha registrat un augment del 19% en les vendes en línia de productes alimentaris, evidenciant una aposta clara per l’omnicanalitat.

Tot i ser més discret, Alcampo ha iniciat una transformació amb el model El Bistró, una proposta híbrida entre supermercat i restaurant. Les dades de la cadena francesa preveuen un increment de fins al 20% en les vendes de plats preparats al llarg de les campanyes clau de l’any. Amb plats com menestra de verdures, fideuà de marisc o pasta amb salsa, Alcampo busca adaptar-se als gustos locals i oferir una experiència gastronòmica dins del punt de venda que arribi a més de 30 hipermercats durant els pròxims anys.

Més enllà de la conveniència

Però malgrat la seva conveniència, els plats preparats presenten desafiaments importants. Patricia Martínez, nutricionista de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), explica en un article que molts d’aquests productes presenten un alt contingut en sodi, greixos saturats i additius, i manquen de fibra i micronutrients essencials. El seu consum habitual pot contribuir a problemes com la hipertensió o les malalties cardiovasculars. A més, l’embalatge —majoritàriament plàstic— genera una petjada ambiental significativa. Per això, Martínez recomana triar opcions amb etiquetatge clar, prioritzar ingredients de qualitat i combinar-los amb aliments frescos com fruites i verdures.

En definitiva, la frontera entre supermercat, hipermercat i restauració es difumina cada cop més amb casos com Mercadona, Lidl, Alcampo o Carrefour. L’era de la conveniència no és només un nou concepte que caldria afegir al diccionari de la gastronomia catalana, sinó també una tendència de consum que reconstrueix el mercat alimentari i desafia la cuina tradicional. El futur no només implica comprar aliments, també demana comprar temps, comoditat i practicitat.