Dues advocades i la lluita per un Internet més legal

Lawwwing ofereix una eina que automatitza els processos de compliment normatiu de les pàgines web, dirigida a desenvolupadors, agències i consultories

Pasqual Guerrero, Georgina Viaplana i Núria Moreno, cofundadores de Lawwwing | Cedida Pasqual Guerrero, Georgina Viaplana i Núria Moreno, cofundadores de Lawwwing | Cedida

Sense saber-ho, Hänsel i Gretel, que deixaven molles de pa al camí que separava el bosc de casa seva per saber tornar-hi, van donar nom a un concepte que amb la revolució digital s’ha posat de moda i que ens acompanya cada vegada que fem ús d’Internet: les cookies. Es tracta d’una analogia que s’ha popularitzat a causa del rastre que deixem en visitar pàgines web quan acceptem tots aquells bàners que ens traiem de sobre ràpidament. Així i tot, més enllà de la molèstia que puguin suposar, els usuaris i usuàries no ens trobem davant una conseqüència directa com sí que se la poden trobar les empreses i entitats que no disposin de les normatives actualitzades. I, segons un estudi de la Universitat de Cornell (Ithaca, Nova York), un 90% de les pàgines web no compleixen amb la normativa de protecció de dades

En aquest context sorgeix Lawwwing, una plataforma que adapta les pàgines web a la normativa actual de forma automatitzada. S’encarrega d’escanejar-les i de categoritzar les cookies, generar els bàners i preparar els textos legals i les polítiques de privacitat. Una idea necessària que aterra en el moment indicat de la mà de dues advocades que es van conèixer cursant un màster de dret digital, Georgina Viaplana i Núria Moreno, cofundadores del projecte.

Segons un estudi de la Universitat de Cornell, un 90% de les pàgines web no compleixen amb la normativa de protecció de dades

Dues advocades, una necessitat

“Lawwwing va sorgir de la necessitat que la Núria i jo vam detectar arran de la pandèmia, on tothom es va veure obligat a desplaçar-se a un entorn en línia”, explica a VIA Empresa Viaplana, qui, juntament amb Moreno, es va adonar que “pels petits negocis és molt difícil poder complir amb tota la normativa d’una forma assequible i sense fer grans inversions de temps o de diners”. És llavors quan amb l’ajut de Pasqual Guerrero, director de tecnologia de Lawwwing, van impulsar el programari amb la finalitat d’oferir una eina que ajudés a complir amb la normativa de forma recurrent a un preu raonable.

L’equip de sis persones que conformen el projecte es troba ubicat a la Incubadora de Glòries de Barcelona Activa, i compta amb una estructura que es divideix en tres àrees: privacitat, propietat intel·lectual i tecnologia. Amb aquesta fórmula van desenvolupar durant 2022 un MVP (minimum viable product), una primera versió del programari que, segons Moreno, tenia la finalitat de “veure la reacció del mercat i si la necessitat que havíem detectat era real o no”. 

Més info: Vidjet, o per què no hauries de posar vídeos amb cookies a la teva web

I així va ser. Des d’aleshores, l’eina ha evolucionat diàriament igual que el seu nombre de clients, que aposta per un producte que “s’ha consolidat i ha tingut una molt bona acollida” entre els desenvolupadors de pàgines web, agències de màrqueting, consultories i gestories. 

 

El cost d’una tarifa o el cost d’una sanció?

El projecte ofereix tres tarifes destinades a webs informatives, botigues en línia i plans a mida amb un cost de 99, 149 i 550 euros respectivament. Aquestes suposen una despesa pràcticament insignificant en comparació amb les sancions que imposa l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD): un 4% de la facturació anual o 20 milions d’euros, la xifra que sigui superior.

Les sancions per l’incompliment de les normatives actuals són d’un 4% de la facturació anual o de 20 milions d’euros, la xifra que sigui superior

Més info: La llei que pot canviar internet

Resultats molt optimistes en un breu recorregut

“Estem creixent per sobre del que prevèiem aquest primer any, fet que ens permetrà ampliar l’equip, i esperem continuar creixent a un ritme igual o superior de cara a l’any vinent, arribant a nous mercats”, apunta Viaplana. Uns resultats que han recompensat dues dones que un dia van decidir deixar la seva carrera professional per començar un negoci “on faràs coses que no has fet mai i que no saps com anirà”, explica Moreno, qui destaca la importància de “ser valenta, optimista i perseverant”.

Lawwwing disposa de 500 subscripcions actives, allotja més de 2.500 documents i ha bloquejat més de 8 milions de cookies

Durant poc més d’un any navegant per un mar de normatives, polítiques i cookies, les dues cofundadores reconeixen que “s’arriba més lluny remant juntes” i que, a més, “s’avança més de pressa”. I és que les xifres parlen per si mateixes. Lawwwing disposa de 500 subscripcions actives, allotja més de 2.500 documents al seu núvol i ha bloquejat més de 8 milions de cookies. Xifres pròpies d’un veritable MVP.

Més informació
La revolució de la protecció solar, de Catalunya al món
Reconeixement facial i IA: Feeder proposa "una nova forma de fer màrqueting"
El Tinder català que connecta empreses amb estudiants
Avui et destaquem
El més llegit