La revolució de la protecció solar, de Catalunya al món

Roka Furadada ofereix fórmules sostenibles que fins ara no s’havien vist al mercat per lluitar contra el càncer de pell

Judit Camargo, CEO de Roka Furadada | Cedida Judit Camargo, CEO de Roka Furadada | Cedida

Ens trobem a 150.000.000 quilòmetres del Sol. De tota manera, és igual que el nostre planeta es trobi més o menys a prop seu, que s’acosti o no, o que dins de 5.000 milions d’anys se l’empassi el Sol: aquest ens continua cremant. I és que aquest fet no és estrany. Tot i no poder lluitar contra el potencial de l’estel que sosté les nostres vides, sí que podem protegir-nos, però, els protectors solars que existeixen en l’actualitat contenen ingredients tòxics i són productes desactualitzats: el més recent al mercat és de fa 25 anys.

Roka Furadada sorgeix precisament per actualitzar aquesta indústria, oferint un producte innovador que permet als fabricants desenvolupar protectors solars molt més eficaços, molt menys tòxics, i respectuosos amb el medi ambient. Una proposta dissenyada per reduir l’índex de càncer de pell, que en els darrers 20 anys ha augmentat un 50% a l’Estat, segons un estudi realitzat per la Xarxa Espanyola de Registres de Càncer (Redecan) i la Societat Espanyola d’Oncologia Mèdica (SEOM).

L’índex de càncer de pell ha augmentat un 50% en els darrers 20 anys a l’Estat

La innovació com a principal ingredient

“Vaig decidir tirar endavant aquest projecte quan treballava a Ferrer perquè és un producte completament diferent del que existeix al mercat, hem desenvolupat molècules noves”, explica a VIA Empresa Judit Camargo, fundadora de Roka Furadada, qui en decidir dur a terme la iniciativa va acudir a Barcelona Activa per participar en un programa de preacceleració per a empreses tecnològiques.

Des de fa quatre anys, Camargo treballa desenvolupant un producte que compta amb una   particularitat: s’activa amb la radiació solar. “El que volíem era emular com funciona el nostre cos, per tant, quan et poses una crema que conté el nostre principi actiu i t’exposes a la radiació, s’activa i et protegeix. Quan no estàs exposat, no funciona”. Una solució que permet oblidar-se dels factors de protecció solar i de les limitacions de les cremes convencionals.

Camargo: “Volem emular com funciona el nostre cos, quan et poses una crema que conté el nostre principi actiu i t’exposes a la radiació, s’activa i et protegeix. Quan no estàs exposat, no funciona”

Un aspecte que s’ha vist incrementat en relació amb les cremes solars respecte als anys seixanta -on té origen la normativa reguladora actual que recomana la seva aplicació cada dues hores-, és el seu ús. Camargo afirma que “l’ús d’aleshores no té res a veure amb l’actual”, i això suposa un gran increment del contacte entre productes que contenen ingredients tòxics i la pell. Per aquest motiu, l’Administració d’Aliments i Medicaments (FDA) ha reclassificat molts dels filtres que existeixen. En canvi, la tecnologia de Roka Furadada garanteix que els productes desenvolupats amb el seu principi actiu tenen una durada de més de sis hores.

Més info: Com cal actuar davant d'una cremada solar?

De Barcelona arreu del món

L’equip de 20 persones liderat per Camargo es va traslladar a la Incubadora Glòries de Barcelona Activa a mitjan 2020, tot i que té previst canviar la seva ubicació aquest any. A més, compta amb dos laboratoris, un situat al Parc Científic de Barcelona, i un altre al Parc de Recerca de la Universitat Autònoma de Barcelona. La fundadora, orgullosa del seu equip, detalla que està conformat per “perfils molt tècnics on el 60% som dones”. 

Roka Furadada ja s’ha donat a conèixer arreu del món llançant les seves fórmules: Roka Smart UV PvB 360 i Roka Smart UV ITM 330, el seu primer ingredient encapsulat. El primer llançament va tenir lloc a Barcelona al setembre de l’any passat durant la fira del Cosmetorium, el punt de trobada de la indústria de la cosmètica més important a l’Estat. El segon va ser també a la capital catalana sis mesos després, a l’In-cosmetics Global, la fira de referència del sector a escala mundial, fet que ha permès a la firma tancar acords amb distribuIdors d’Europa, Brasil, Àsia i els Estats Units. En l’actualitat, la firma continua treballant en els seus propers productes posant el focus en la sostenibilitat. 

El temps: un gran obstacle

Camargo explica que “els temps de venda són bastant llargs, d’entre 12 i 18 mesos”, i per aquest motiu encara no estan facturant. Així i tot, al llarg dels quatre anys del projecte han dut a terme dues rondes de finançament i, a la darrera, el 2021, van obtenir 1,6 milions d’euros. En aquest mateix any van accedir a finançament de l’EIC Accelerator, el programa de finançament de la Comissió Europea centrat en les petites i mitjanes empreses. Entre ajuts públics han aconseguit 4,6 milions d’euros, i esperen dur a terme una nova ronda abans de finals d’any.

Fer arribar una molècula d’un laboratori de Barcelona a l’altra punta del món no és una tasca fàcil. La fundadora defineix aquest viatge de quatre anys com “una experiència d’alts i baixos molt satisfactòria, on el creixement personal i professional és exponencial” i destaca tres claus per dur a terme un projecte d’aquesta magnitud: “Tenir clar les teves fortaleses i les teves debilitats, ser perseverant i tenir l’impuls de saber que estàs fent una contribució per millorar la societat”.

Més informació
Reconeixement facial i IA: Feeder proposa "una nova forma de fer màrqueting"
El Tinder català que connecta empreses amb estudiants
Lead2Team, o com fer que la tecnologia no eclipsi les relacions humanes
Avui et destaquem
El més llegit