• Empresa
  • Més de 170 empreses reivindiquen l'ús del català com a eina de negoci

Més de 170 empreses reivindiquen l'ús del català com a eina de negoci

El manifest pretén ser un punt de trobada i de sortida amb accions entre empreses, associacions i patronals per impulsar el català

    Acte de presentació del Manifest català a l'empresa | Cedida
    Acte de presentació del Manifest català a l'empresa | Cedida
    Redacció VIA Empresa
    Barcelona
    26 de Juny de 2025
    Act. 27 de Juny de 2025

    Més de 170 empreses i entitats han reivindicat l’ús del català com a eina de negoci en un acte organitzat per la Fundació Vincle i al que han donat suport el Consell General de Cambres de Catalunya i les patronals Foment del Treball Nacional i Pimec. També s’hi han adherit associacions empresarials com FemCAT, Grup Clade i Respon.cat, i empreses com Armand Basi, Bon Preu, La Selva, Grup Mediapro, Sud Energies Renovables, Parlem Telecom, Racc i Raventós i Blanc.

     

    Aquest manifest pretén ser un punt de trobada i de sortida amb accions entre empreses, associacions i patronals per impulsar el català i ha de ser un exemple per aquelles empreses que no tenen el català com a eina d’ús empresarial.

    En aquest sentit, Manel Prat, en nom de Bon Preu, ha explicat que el català forma part de l'ADN de l'empresa i del seu model comercial: "La llengua vehicular és el català i el model comercial passa per proximitat i ho vivim d'una manera molt natural". “Evidentment, ens trobem amb dificultats”, ha manifestat Prat, perquè a vegades és complicat trobar personal que parli català; hi ha, però, bona voluntat i ganes d’aprendre per fer totes les comunicacions en català, i això té un retorn molt gran per part del client perquè escolta un nou catalanoparlant”.

     

    En aquest mateix sentit s’ha expressat Guifré Homedes, d’Amat Immobiliària. “Trobar treballadors catalanoparlants ens comporta oferir formació en català a més de l'anglès. Els clients també han canviat: internacionalització i castellanització de la societat. Hem d'acostar-los cap al català. És també un tema de militància i de creure-s’ho”, ha conclòs Homedes.

    Cinta Pascual (Foment del Treball) ha defensat que “ens haurem de convertir en activistes de la llengua"

    Al seu torn, Jaume Fàbrega, vicepresident del Consell de Cambres de Catalunya i president de la Cambra de Comerç de Girona, ha apuntat que l’ús del català podria ser molt millor: “L'empresa és un element transformador de la societat. Compartim en l'àmbit social molts dels valors que venen de l’empresa. Per tant, per què no incorporar la llengua? Implementar polítiques que fomentin aquesta sensibilitat empresarial pel català”. Per la seva banda, Cinta Pascual, vicepresidenta de Foment, ha defensat que “ens haurem de convertir en activistes de la llengua". "Dependrà de la tipologia d'empresa. Hem de fer coses conjuntes, formar la gent d'origen; ens hem de fer més activistes”, ha agregat.

    Finalment, Maria Teixidó, presidenta de la comissió Dona i Empresa de Pimec, ha deixat clar que “tenim com a llengua pròpia el català i així ens expressem a tot arreu. Què podem fer? Utilitzar el català com a integrador, tenir una aproximació intel·ligent. Ajudar a formar amb eines i criteri”, ha tancat.