El negoci rere el vehicle d’energies alternatives

El ciutadà no és l'únic que vol cotxes híbrids, els tallers i els fabricants es freguen les mans davant la demanda de nous serveis que pot suposar

Seat creu que el cotxe elèctric serà el vehicle del futur Seat creu que el cotxe elèctric serà el vehicle del futur

Benzina, dièsel, híbrid o de gas, quin tipus de cotxe tens? Ara mateix el parc automobilístic està representat gairebé en un 70% pel dièsel, però es preveu que la gasolina guanyi quota i que, juntament amb les opcions més sostenibles, el panorama es capgiri. Tant, que ja s’espera que per al 2019 el 10% de les matriculacions siguin de vehicles d’energies alternatives (VAE). Un nou escenari que demostra que rere el canvi hi ha també un negoci que s’ha d’aprofitar i un dels temes destacats en aquesta edició de l'Smart City Expo World Congress que arrenca aquest dimarts a Fira Barcelona enfocat als reptes de la mobilitat urbana que afronten les ciutats i les economies modernes. 

Més info: L'Smart City acollirà 20 empreses i centres tecnològics catalans

Segons les últimes dades de les associacions Faconauto i Fecavem, aquest 2018 les matriculacions dels VAE podrien tancar sobre els 1,3 milions d’unitats vents, el que suposa el 7% del total. L’increment augurat per al pròxim any està impulsat tant per elèctrics com per híbrids, i en aquest segon segment destaquen els que van propulsats amb gas, que creixeran a un ritme del 96%.

Els tallers aposten pel gas

Tot plegat no és més que la tendència que segueix Europa, tot i que Espanya va una passa enrere, segons el president dels concessionaris Difisa, Salvador Espinal. “El mercat espanyol és el que té un percentatge de dièsel més alt, la benzina només suposa el 20% o el 25%. En pocs anys veurem que tot es revertirà perquè la ciutadania demanda mesures mes sostenibles”, apunta a la VII Jornada d’Automoció de Barcelona a Esade.

Espinal: "Es pot transformar sense problema un cotxe de benzina a gas i convertir-ho en una via per incrementar la facturació"

Però les seves previsions no acaben aquí. Espinal també lidera una de les principals empreses importadores de materials per transformar motors de benzina a gas, una posició guanyada gràcies a haver posat els ulls sobre aquest tipus d’energia abans que la majoria hi veiés una oportunitat. “El vehicle híbrid encara és car, per això encara no tenen la sortida esperada. Però són cotxes que porten un motor de combustió i un altre que treballa o bé amb gas o bé amb electricitat”, explica, “tot això fa que es pugui transformar sense problema un cotxe de benzina convencional a gas i es converteixi en una via per incrementar la facturació”.

Calcula que un taller pot facturar entre 14 i 18 hores de feina extra si suma aquesta conversió a la feina habitual de reparació, una petita ajuda per als professionals a qui tot el canvi els espanta. I, a més a més, recorda que “el client es fidelitza” perquè preferirà optar pel mateix equip si hi ha algun problema amb el cotxe ja transformat. Dos condicionants que van fer, i han ratificat, que la consolidació dels automòbils propulsats amb gas són una oportunitat pel que fa a noves vendes i per a la creació d’un parc de vehicles d’ocasió convertits.

 

Anar a la benzinera a “fer gas”

Si hi ha la demanda de gas, hi ha d’haver oferta. Repsol s’ha marcat com a objectiu per al període de 2020 a 2025 adaptar totes les seves benzineres a les noves energies. “Serà gasolina, gas, electricitat... o el que el client necessiti”, detalla el cap de l’àrea de GLP Repsol a Barcelona, Benjamín Muñoz, deixant clar que es troben pendents de qualsevol nou avançament al mercat.

Pons: "El creixement és gran perquè la tecnologia ha madurat i el client ja vol un model alternatiu”

Emplenar un dipòsit amb gas li costa al consumidor un 40% menys si es compara amb la gasolina. És una energia més barata, tant per a ell com per al distribuïdor, i també una alternativa molt més responsable amb el medi ambient. Per això Muñoz creu que el 2018 les matriculacions d’aquests cotxes híbrids podrien acabar per sobre de les 10.000. “I amb molta més competència”, afegeix, “ja som més de 15 operadors que oferim gas i anirà a l’alça perquè ningú vol quedar-se enrere davant aquesta nova oportunitat”.

Més infraestructura per ser elèctrics

Malgrat que el gas té molts pretendents per les facilitats de conversió que ofereix del vehicle convencional, l’electricitat no es queda enrere. Nissan va apostar fermament per aquesta modalitat el 2004 i en els últims dos anys ha ratificat la seva aposta. “Estem anant cap a un model energètic més sostenible i descentralitzat i la tecnologia avança suficient per pensar en cotxes que ens transportin lluny, tot va a favor del canvi”, comenta el responsable d’infraestructura elèctrica de la marca, Xavier Pons.

La companyia ja va per la quarta generació de la seva gamma elèctrica, el Leaf, i en el primer semestre del 2018 ha rebut 40.000 comandes. “Una dada una mica per sobre de les vendes naturals d’un any”, remarca Pons, “entenem que el creixement és gran perquè la tecnologia ha madurat i el client ja vol un model alternatiu”.

Pons: "Ens falta una estratègia sobre quina mobilitat volem al país i saber què necessitem perquè funcioni"

Les marques fabriquen vehicles híbrids i els ciutadans cada cop en volen més, què falta? Infraestructura. El responsable de Nissan situa en 220 el nombre de punts de càrrega ràpida de l’Estat espanyol i en entre 800 i 1.000 els que es poden trobar a França o Itàlia, una comparativa que no té color. Per aquest motiu apel·la a la necessitat d’invertir més a crear punts de càrrega i adaptar-ne d’altres a casa, ja sigui per part de l’administració pública o bé per iniciativa privada, com ha fet Tesla.

Més info: "El cotxe elèctric és com un 'smartphone' amb quatre rodes"

Tanmateix, rebutja que l’incentiu cap al vehicle elèctric vingui plenament del Govern: “Tenir un model com el noruec on aquests vehicles no tenen IVA seria bo per incrementar les vendes, però no podem funcionar a cop de subvenció. Ens falta una estratègia sobre quina mobilitat volem al país i saber què necessitem perquè funcioni. Si volem avançar, s’ha de fer també des de la part privada, apostant les marques per decisió pròpia perquè hi veiem sortida”.

A més de criticar la falta d’una infraestructura sostenible, Pons recorda que Espanya té “un dels peatges regulars més cars d’Europa en el consum d’energia, el que pot fer enrere a qui vulgui invertir en aquest camp”.

Més informació
Empreses endollades a la mobilitat
"La mobilitat generarà tants llocs de feina com ho va fer en el seu moment l'smartphone'"
RACC Trips, la primera app de mobilitat compartida
Cooltra premiada pel seu concepte de mobilitat sostenible
Barcelona es mou a cop d'app
Avui et destaquem
El més llegit