Poseidona i les proteïnes marines que prometen revolucionar la indústria alimentària

La iniciativa desenvolupa ingredients proteics sostenibles a partir de residus d'algues i biomassa invasora per "restaurar l'oceà i crear un món millor"

Sònia Hurtado i María Cermeño, cofundadores de Poseidona | Poseidona Sònia Hurtado i María Cermeño, cofundadores de Poseidona | Poseidona

El sector ramader contribueix significativament al total de totes les emissions vinculades a l'activitat humana. A escala global, aquestes representen un 14,5%, tal com apunta l'Organització de les Nacions Unides per a l'Alimentació i l'Agricultura (FAO). De fet, l’organisme assenyala que la ramaderia per si sola produeix les mateixes emissions que tot el transport mundial. “Si mires els números t’adones que amb la carn, el peix, la llet i els ous, a llarg termini, no anem enlloc, per l’impacte que suposen, i perquè al planeta, on cada vegada som més i més persones, tenim el gran problema del canvi climàtic”, explica a VIA Empresa Sònia Hurtado, cofundadora de Poseidona.

Poseidona és una startup que ha disposat del suport de Barcelona Activa i que desenvolupa ingredients proteics sostenibles a partir de residus d'algues i biomassa invasora, amb la finalitat de proporcionar proteïnes alternatives a la indústria alimentària que siguin “realment sostenibles i que ajudin a restaurar l’oceà”.

El sector ramader representa el 14,5% de totes les emissions vinculades a l'activitat humana

Algues vs. Soja

“Treballem amb productors de diversos tipus de gelificants, com ara l’agar-agar o l’alginat, i els fem servir per desenvolupar els nostres ingredients, que són proteïnes”, explica Hurtado. En l’actualitat, Poseidona treballa en un concentrat de proteïna i en un hidrolitzat, un producte molt similar, però més soluble. “Al final, l’objectiu és pujar la quantitat de proteïna del producte final”, afegeix la cofundadora.

Més info: Tots serem 'veggies'

Poseidona proposa a moltes de les marques que en l’actualitat aposten per la soja, com ara Heura, substituir-la per aquesta nova proteïna. “D’aquesta manera seria possible dur a terme productes de proteïna alternativa sense fer servir la soja o el pèsol, que són els ingredients més comuns dins d’aquest sector”. En aquest sentit, la cofundadora destaca que el principal avantatge respecte d’altres opcions de la indústria és el cost: “Som les úniques que tenim una proposta de proteïna que pot competir amb la soja, totes les altres estan molt desbordades”, comenta l’empresària.

De San Francisco a la Costa Brava

L’estiu del 2022, Hurtado va tornar de San Francisco després de treballar en un projecte d’aliments del mar vegetals a casa seva, la Costa Brava, per treballar com a consultora. A més d’informar-se de les algues invasores que afecten tot el Mediterrani i d’observar el potencial que tenien com a matèria primera i font de proteïna, va conèixer un client que produïa l’agar-agar: “Vaig veure que allò era una mina, hi havia molta proteïna que no s’estava fent servir i llavors se’m va encendre la bombeta”, explica Hurtado. 

Va ser llavors quan la cofundadora va decidir engegar un nou camí cap a la transformació del sector alimentari, però de seguida es va adonar que necessitava una companya de viatge que s’encarregués de la part científica. “Tota la meva vida he desenvolupat producte final, però no en sé d’ingredients que, al cap i a la fi, és el que desenvolupem”, apunta la cofundadora, qui destaca que “vaig tenir molta sort coneixent la María Cermeño que, a més de ser la meva sòcia a Poseidona, és científica i en els últims set anys ha estat fent recerca postdoctoral en extracció de proteïna a partir de materials circulars de la indústria agroalimentària”. “És exactament la persona que necessitava pel projecte”, afegeix.

L'objectiu d'aterrar al mercat el 2024

Així, Hurtado i Cermeño es troben desenvolupant els ingredients de Poseidona que preveuen començar a vendre a finals del 2024. De tota manera, a hores d’ara, el projecte promet: en cartes d’intencions, Poseidona suma un valor de més de 300.000 euros: “Ja disposem d’una mena de preacords amb empreses que seran els nostres primers clients, i que podran testejar els nostres productes. És el nostre punt de partida, a partir del qual calculem els nostres volums de producció per començar”, explica la cofundadora. 

Poseidona preveu començar a vendre els seus ingredients a finals del 2024

Les dues empresàries preveuen, una vegada haver sortit al mercat l’any vinent, “optimitzar el producte durant dos anys sencers, i començar a vendre a empreses d’ingredients més grans”. A banda de consolidar el concentrat de proteïna i l’hidrolitzat en què treballa actualment Poseidona, l’objectiu és donar lloc a un tercer producte. 

Les claus d'Hurtado: "No córrer, tenir serenor i ser estoic”

Fins ara, per a Hurtado, tot i haver engegat Poseidona fa relativament poc, són gairebé tants els aprenentatges com les passes a seguir en una indústria que necessita créixer "pel bé del planeta". “Per a mi, ser CEO és una cosa totalment nova”, reconeix. “Veient el panorama actual en relació amb la inversió al sector de la proteïna alternativa, on darrerament s’està complicant, en un inici hi havia moltes pors, però ens està anant molt bé”. La cofundadora té clar quina ha estat la clau d’aquest prometedor inici: “Està bé escoltar a la gent del teu entorn, però ningú sap com aniran les coses, per tant, t’has d’escoltar més a tu mateixa i, sobretot, tenir paciència, no córrer, tenir serenor i ser estoic”.

Més informació
Abylight, la desenvolupadora de videojocs que va néixer "quan els mòbils no eren 'smart'"
4 startups que revolucionen (i deixen endarrere) el consumisme del 'Black Friday'
Ebantic, la consultora nascuda a Barcelona per digitalitzar el sector audiovisual
Avui et destaquem
El més llegit