• Empresa
  • Els retrets d'un comiat anunciat: les raons de tancament del Llobregat Centre

Els retrets d'un comiat anunciat: les raons de tancament del Llobregat Centre

La morositat del propietari majoritari (el polític Ignacio Blanco Urizar) ha provocat que el centre comercial es vegi obligat a tancar les seves portes

Porta d'entrada principal del Llobregat Centre | Facebook
Porta d'entrada principal del Llobregat Centre | Facebook
Elena Busquets | VIA Empresa
Directora de VIA Empresa
Barcelona
19 de Desembre de 2022

Cornellà s'acomiada del que va ser el seu primer centre comercial. Conegut durant molt de temps com l'Eroski -perquè abans del Carrefour, el supermercat principal del centre era l'Eroski-, el Llobregat Centre va obrir les seves portes l'any 1994 i les tancarà progressivament 28 anys després, entre el 9 i el 28 de gener del 2023. El motiu? Segons fonts de l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat, el propietari majoritari hauria deixat de pagar les despeses comunitàries, provocant la fallida del centre comercial. L'impagament de les quotes, a més, hauria estat intencionat, amb l'objectiu de provocar el tancament d'un centre comercial que no ha sabut fer front al seu principal competidor: l'Splau

 

En els seus primers anys de trajectòria, el Llobregat Centre no havia tingut competència i era considerat un referent en el Baix Llobregat. Compartia escenari amb l'hipermercat obert del Prat de Llobregat (aquest sí, el primer hipermercat obert que es va obrir a Espanya), i la Farga de l'Hospitalet de Llobregat, que es va inaugurar l'any 1996 sota el nom Max Center. Però tot va canviar l'any 2010 amb l'arribada de l'Splau: més metres quadrats, millors instal·lacions, més serveis, a l'aire lliure, millor ubicació i una estratègia molt més ambiciosa: convertir-se en el major centre de compres, oci i restauració de la zona del Baix Llobregat. Només hi havia una opció: pivotar. 

El referent que no va saber reposicionar-se

L'Splau no només li va robar l'oferta comercial al seu predecessor, sinó que li va treure un dels seus principals punts d'atracció: els seus cinemes. L'Splau va utilitzar totes les seves cartes per robar-li a Llobregat Centre l'operador que gestionava les seves sales de cinema: Cines Llobregat, una empresa catalana que tenia al capdavant als empresaris Pere Sallent Josep Campreciós, i que fins aquell moment només havia operat en aquell centre. 

 

L'objectiu d'Acciona, promotora de l'Splau que el va vendre un any després a Unibail-rodamco per 189 milions d'euros, era ubicar en el seu centre comercial un dels millors complexos de cinema de tota Espanya. "Els millors cines", es defineixen a sí mateixos. I no van mal desencaminats.

L'Splau va pactar amb Cines Llobregat repartir la inversió entre l'empresa i Acciona

Per aconseguir-ho, l'Splau va pactar amb Cines Llobregat que els vuit milions d'euros d'inversió necessaris per instal·lar les 18 sales de cinema els paguessin a mitges entre l'empresa i Acciona. Una fórmula temptadora que van repetir l'any 2013 per ampliar els cinemes amb 10 sales més: pagant quatre milions d'euros Cines Llobregat i quatre milions més Unibail-rodamco. 

En el ring dels cinemes, el Llobregat Centre ho tenia molt negre per superar el seu adversari. I no només per la grandària del projecte, sinó per la qualitat: els cinemes de l'Splau funcionaven sota el model FULL HD, una tecnologia innovadora que aportava una experiència immersiva per a l'espectador. Durant molts anys, de fet, van ser un dels multicines amb més espectadors de tota Espanya. 

No va ser fins al 2014 que Llobregat Centre va aconseguir reobrir les seves sales de cinema i reorientar la seva estratègia comercial, posant el nord en el model low cost. Encara quedaven dos anys perquè Viladecans The Style Outlets obrís les seves portes i la gerència del centre cornellanenc va creure que el format outlet podria ajudar-los a diferenciar-se i tornar-los a posar en el mapa comercial de la comarca. I malgrat que va recuperar certa ocupació dels locals (l'any 2014 va aconseguir un 72% d'ocupació), els cartells de lowcost i outlet no van ser suficients per atraure prou afluència. Tampoc ho va aconseguir l'arribada de Carrefour, l'any 2017, que va destronar l'Eroski; ni l'Àccura Cornellà Padel Surf, l'empresa de pàdel indoor que es va instal·lar en el centre l'any 2016; ni la gestora de centres comercials Gentalia, que l'any 2020 es va fer amb la gestió del centre comercial (que en aquell moment tenia un 90% d'ocupació). 

Per cert, des d'aquest estiu l'Splau torna a estar a la venda i, encara que s'han conegut diversos possibles compradors, sembla que l'alemana Otto ja es troba en la fase final de la negociació. El preu de compravenda? 350 milions d'euros. 

Un descontent present en el transcurs dels anys

Però malgrat que l'ocupació dels locals comercials se situés entre el 70-90%, la percepció del públic no ha sigut positiva en tots aquests anys. En la mateixa publicació de Facebook en què el centre comunicava el comiat d'Eroski l'any 2017, es podien llegir crítiques entre els usuaris que assenyalaven la deixadesa del centre o la poca afluència de públic: "Com trigui molt a arribar el nou inquilí, això s'enfonsa"; "És molt trist veure la meitat de les botigues tancades, amb el que va arribar a ser aquest centre comercial..."

Els comentaris d'aleshores no difereixen gaire de les ressenyes que es poden llegir a Google MyBusiness actualment, cinc anys més tard. "És una llàstima. Més de la meitat de botigues estan tancades", afirmava un usuari fa un mes. Un altre, de fa dues setmanes: "Van ser molts anys gaudint d'aquest meravellós centre. Malauradament, avui aquest gran centre, si no canvien les coses, va de malament a molt pitjor, per no dir, que està en estat crític! Cada dia hi ha menys botigues, trasllats i quasi tot tancat. Els pocs que encara anem, sorpresa darrera sorpresa, un pàrquing totalment gratuït que ara és de pagament, els últims restaurants tancats i no vull saber per quins motius! Molta propaganda del black friday i resulta que està quasi tot tancat!". 

"Molta propaganda del black friday i resulta que està quasi tot tancat!"

El centre, de fet, ha seguit la mateixa estratègia per aquesta campanya de Nadal. A les seves xarxes i pàgina web ha assegurat una oferta comercial nadalenca de primera i plena de descomptes, anunci que contrasta amb la gran quantitat de persianes baixades i amb les previsions de tancament imminent.

La morositat del propietari majoritari, en dubte

A diferència de molts altres centres comercials de Catalunya, el Llobregat Centre és un centre comercial multipropietat. És a dir, no hi ha una única empresa o propietat al darrere. El propietari majoritari és l'empresa Comercial Inversora Cornella Sur SL, amb seu a Madrid, creada específicament per a la gestió d'aquests immobles. Des de l'abril del 2022, el representant de la societat és Ignacio Blanco Urizar, polític, advocat i economista, president de Vox a Astúries i diputat a la Junta General del Principat d'Astúries. Com a administrador únic de la societat hi ha una altra societat (Legend Legendary Consulting SL), que té com a administrador únic, de nou, a Ignacio Blanco Urizar. La societat compta amb el 50,3% de la propietat del centre, que està compost per 110 locals i 1.600 places de pàrquing i té una superfície total de 35.000 metres quadrats.

Paral·lelament al nomenament de Blanco com a representant i Legend Legendary Consulting com a administrador únic, en l'òrgan d'administració es van produir diverses renúncies, dimissions i revocacions publicades al BOE l'11 d'abril del 2022. I és justament a l'abril, quan la societat va fer aquest canvi, que es comencen a produir els impagaments de les quotes de comunitat. S'entén, per tant, que es tracta d'un impagament intencionat.

BOLETÍN OFICIAL DEL REGISTRO MERCANTIL

Núm. 70 Lunes 11 de abril de 2022 Pág. 17397

 

164526 - COMERCIAL INVERSORA CORNELLA SUR SL.

Pérdida del caracter de unipersonalidad. Ceses/Dimisiones. Secretario: RUBIO LASARTE IÑIGO. Vicesecret.: RIVERA GARCIA DIANA. Consejero: BRAIDLEY JONATHAN PATRICK;KULA CHRISTOPHER ANDRE;TRAVESEDO JULIA ALVARO. Presidente: BRAIDLEY JONATHAN PATRICK. Revocaciones. Apo.Man.Soli: COLQUHOUN CAMPBELL COLIN JOHN;NAVARRO SANCHEZSICILIA JAIME;LOPEZ LUCAS RAQUEL;FONSECA GARCIA CARO JUAN JOSE;HERNANDEZ VILLAR RAQUEL. Apoderado: BRAIDLEY JONATHAN PATRICK;KULA CHRISTOPHER ANDRE. Apo.Man.Soli: VANT KELLY;NAVARRO SANCHEZ-SICILIA JAIME;LOPEZ LUCAS RAQUEL;FONSECA GARCIA CARO JUAN JOSE. Apoderado: VANT KELLY;LOPEZ LUCAS RAQUEL. Nombramientos. Adm. Unico: LEGEND LEGENDARY CONSULTING SL. Representan: BLANCO URIZAR IGNACIO. Otros conceptos: Cambio del Organo de Administración: Consejo de administración a Administrador único. Cambio de domicilio social. PASEO DE LA CASTELLANA 200 (MADRID). Datos registrales. T 25139 , F 200, S 8, H M 452713, I/A 35 ( 4.04.22).

Segons Antonio Martínez Flor, tinent d’alcalde de política territorial i espai públic de l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat, "els comerciants del centre deien que el Llobregat Centre estava funcionant bé, el problema és que el propietari majoritari ha volgut tancar i aquesta ha sigut la forma que ha trobat de fer-ho". La resta de propietaris, de fet, han portat al jutjat a Comercial Inversora Cornella Sur SL amb l'esperança de revocar aquesta situació que, tal com apunta Martínez, "és temporal, no té per què ser un tancament definitiu". 

"Quan no hi ha una única estratègia, perds força contra altres competidors que, a més, estan professionalitzats i especialitzats en aquest sector"

El dubte que comparteixen tant l'Ajuntament de Cornellà com diferents actors del sector immobiliari és l'objectiu d'aquest tancament. En un comunicat, l'Ajuntament va expressar la seva inquietud "pel desconeixement sobre quines són les intencions darrere d'aquesta decisió" i la incertesa sobre quines podrien ser "les propostes sobre la futura orientació de l'espai. Es faran habitatges? "De moment no ens ha arribat cap sol·licitud de canvi d'ús", afirma Martínez. "Les estratègies poden ser múltiples -afirma Toni López, fundador i CEO de Co-Real Estate-, potser el propietari majoritari vulgui aprofitar per comprar ara la resta de locals del centre comercial, o vendre la seva part, o fins i tot forçar per vendre tot el lot a un tercer". 

L'Ajuntament, que ha intentat mediar entre les parts implicades en el conflicte, reconeix la seva impotència. "No podem intervenir", assegura Martínez. "És una qüestió d'àmbit privat".

Per a López, el fet que es tracti d'un centre multipropietat l'ha fet jugar en un clar desavantatge. "Quan no hi ha una única estratègia, perds força contra altres competidors que, a més, estan professionalitzats i especialitzats en aquest sector".