Trobar terreny fèrtil a Barcelona per florir la indústria dels videojocs no és una tasca especialment complicada: la capital catalana és la primera ciutat al món en el sector dels videojocs, a més de comptar amb el centre d’eSports més gran d’Europa. Ara bé, el que suposa un repte a l’abast de pocs és el fet d’esdevenir una de les 100 companyies més influents del 2024, segons TIME, gràcies al desenvolupament del joc per a mòbils que més ràpid ha superat els 2.000 milions de dòlars en ingressos -en només 10 mesos-, i que compta amb més de 150 milions de descàrregues i més de 10 milions d’usuaris diaris: ni més ni menys que el Monopoly GO!.
Scopely ha desenvolupat el 'Monopoly GO!', que compta amb més de 10 milions d’usuaris diaris
Els jocs de taula a la butxaca: l'ADN de Scopely
En una era en què els jocs de taula no passen de moda, combinar aquest clàssic tipus d’entreteniment amb els avantatges que ofereix el món digital és una aposta guanyadora: “Hem invertit els nostres esforços a entendre com es transfereix una experiència de joc de tauler al mòbil i de com els jugadors volen interactuar. A més, la marca i l’univers Monopoly, un joc que suposa una experiència social, han estat bona part d’aquest èxit”, apunta a VIA EmpresaHugoPibernat, líder de la divisió de Scopely a Barcelona i director de Tecnologia de Playgami, la plataforma sobre la qual es basen tots els jocs de la companyia, que va iniciar la seva activitat transferint alguns dels jocs “de tota la vida” als dispositius mòbil.
“És, sens dubte, el nostre fort, el nostre ADN. És pel que més se’ns ha conegut”, apunta Pibernat. I és que, si bé l’origen de Scopely es remunta a l’any 2011, a Califòrnia, el paper que juga actualment a la ciutat comtal és capital dins de la companyia, ja que és la seu global de Playgami. Des de la seu a Barcelona s'ha contribuït a l’exitós i ja mencionat Monopoly GO! i al desenvolupament d'altres títols, com ara Stumble Guys o Scrabble GO.
Barcelona, la seu més gran de la companyia californiana
El 2017, Barcelona va esdevenir el primer destí de la companyia fora de la seva ubicació fundacional, i actualment la seu catalana és la més gran de la companyia -superant la dels Estats Units- i compta amb més de 700 treballadors dels 2.300 que té en global. “Playgami va ser el primer projecte que es va començar a treballar a Barcelona, i després l’equip de la cIutat va començar a desenvolupar jocs”, apunta Pibernat, qui afegeix que, després d’explorar la indústria del gaming per a mòbils, esdevenint la primera empresa del sector als Estats Units, Scopely ha començat a llançar productes propis per a ordinador i consola.
? @StumbleGuysGame is coming to #NintendoSwitch on August 20! ?
— Scopely (@scopely) August 7, 2024
We’re thrilled to partner with @NintendoAmerica on this epic cross-platform experience! ?
Huge shoutout to our incredible Scopeleans for making the cross-platform vision into reality for all of our player ? and… pic.twitter.com/jKqXJDOFbP
“L’empresa es troba en un moment molt dolç, estem esforçant-nos per accedir a millors marques, a projectes més ambiciosos i treballant per consolidar la nostra posició de referent quant a videojocs, desenvolupant-ne de més ambiciosos, des de totes les perspectives”, comenta el director de Tecnologia de Playgami. En aquest sentit, Scopely és un clar exemple d’inconformisme: la firma factura 4.000 milions de dòlars anuals i amb el seu títol més exitós, Monopoly GO!, ja ha captat la notòria xifra de 3.000 milions de dòlars des del llançament, el passat 11 d’abril del 2023, tres mesos abans de ser adquirida per SavyGamesGroup per 4.900 milions de dòlars, protagonitzant una de les adquisicions més grans de la història en el sector.
Catalunya, el hub més atractiu pel món gaming: "Aquí hi ha ecosistema"
Pibernat assenyala al talent amb què compta la companyia com a responsable dels resultats obtinguts fins avui dia, especialment l’ubicat a la seu catalana, que ha fet possible el videojoc: “La intenció sempre ha estat atraure el millor talent d’arreu del món”, comenta, assegurant que gran part d’aquest té cognoms catalans. “Malgrat que ens trobem en un entorn internacional i que parlem en anglès, hem aprofitat moltíssim el talent local per cobrir perfils de tota mena, des de l’àmbit tecnològic fins al jurídic. Qualsevol funció que pot existir en una empresa la podem trobar aquí”, afegeix.
Quant a l’àmbit dels videojocs, Pibernat destaca de la capital catalana que “aquí hi ha ecosistema, i això no es troba a totes les ciutats. Això fa que sigui més natural operar a Barcelona que no pas en un altre indret”, a més del mateix atractiu de la ciutat: “Gairebé tothom vol viure a la ciutat comtal”. “Les nombroses fites assolides per Monopoly GO! són un testimoni del talent del nostre equip i la seva dedicació, que ha fet que el videojoc se situï constantment en la primera posició dels jocs i aplicacions per a mòbils, amb una retenció de jugadors que no havíem vist en anys al sector dels mòbils, a més de convertir-lo en un negoci altament rendible", assenyala el co-CEO de Scopely, JavierFerreira.
Scopely ha llogat 8.000 metres quadrats d’oficines al 22@
Entretenir jugadors d’arreu del món i incrementar la rendibilitat d’aquest negoci són les dues grans línies en les quals continua treballant la companyia, malgrat no avançar detalls dels seus entrants projectes. Això sí, segons ha avançat el portal immobiliari Idealista, Scopely hauria segellat una macrooperació abans de marxar de vacances, el passat mes de juny: el lloguer de 8.000 metres quadrats d’oficines al 22@. L'operació, que encara no ha estat confirmada per la companyia, suposaria sens dubte una declaració d’intencions per continuar establint el millor talent mundial a la ciutat comtal.