• Empresa
  • El temps, nou capital de les pimes i els CEO: “Automatitzar és invertir en estratègia”

El temps, nou capital de les pimes i els CEO: “Automatitzar és invertir en estratègia”

Un 55% de les pimes espanyoles estalvien almenys deu hores setmanals en tasques administratives gràcies a la digitalització, segons Qonto

D’esquerra a dreta, Mireia Trepat, cofundadora de Freshly Cosmetics i Andrea Vilallonga, presentadora del pòdcast Frecuencia CEO | Cedida
D’esquerra a dreta, Mireia Trepat, cofundadora de Freshly Cosmetics i Andrea Vilallonga, presentadora del pòdcast Frecuencia CEO | Cedida
Natàlia Bosch | VIA Empresa
Periodista
Barcelona
09 d'Octubre de 2025 - 01:32

“Plora fort, enamora’t del problema i automatitza per pensar en gran”. És el missatge que Mireia Trepat -tarragonina i cofundadora de Freshly Cosmetics- es repetiria just abans d’engegar l’aventura que fa deu anys que transforma el sector cosmètic natural. Un relat que connecta amb el cor del debat que s’ha viscut aquest dimecres a Conexión CEO, l'esdeveniment organitzat per Qonto, solució de gestió financera per a pimes i autònoms, que ha fet parada a Barcelona per explorar un lideratge que respira, escolta i pensa en estratègia.

 

I per pensar en gran, cal temps. I el temps sovint s’esfuma per a moltes pimes, entre gestions que malauradament no aporten cap mena de valor. L’estudi més recent de Qonto revela que l’estat espanyol se situa davant d’Europa en temps recuperat gràcies a l’automatització. Un 55% de les pimes declaren estalviar almenys deu hores setmanals en la gestió administrativa i financera de les seves empreses, i un 13% superen les vint hores, la taxa més alta entre els països analitzats.

Un 13% de les pimes superen les vint hores setmanals d'estalvi, la taxa més alta entre els països analitzats

“Només un 20% dels CEOs saben què paguen realment en comissions bancàries. I és més: la meitat dels empresaris encara no estan preparats per afrontar el nou sistema d'emissió de factures que entrarà en vigor el gener de 2026”, ha assegurat Marta Rifà, cap de màrqueting del sud d’Europa a Qonto. 

 

Espanya, exemple de consciència i confiança digital

L’informe també constata un avantatge competitiu de les pimes espanyoles en matèria de digitalització. Mentre que el 92% de les empreses europees reconeixen la rellevància de la transformació digital i la intel·ligència artificial per al seu negoci, només un 62% la considera “absolutament crucial” per al seu futur. A Espanya, en canvi, la consciència és més madura: el 88% veuen la digitalització i la IA com àrees essencials per al seu creixement per davant d’Alemanya (84%), França i Itàlia (77%), i només un 4,5% les considera poc rellevants.

El 88% de les pimes veu la digitalització i la IA com àrees essencials per al seu creixement, però només el 64% es consideren ben preparades per a la digitalització

A més, les pimes espanyoles combinen aquesta visió amb un enfocament pràctic: el 26% ja processa pagaments en línia (quatre punts per sobre de la mitjana europea) i el 24% gestiona digitalment els inventaris, mostra d’una transformació operativa que busca eficiència més que tecnologia per si mateixa. Ara bé, malgrat aquest lideratge, encara hi ha força camí per recórrer. Només el 64% de les pimes espanyoles es consideren ben o molt ben preparades per a la digitalització, i un 36% admeten estar “a mig camí”. Les principals barreres? La manca de personal qualificat, que afecta un 33% de les empreses -cinc punts més que la mitjana europea-, més que no pas la desconfiança o la por a la privacitat. De fet, només un 28% de les pimes espanyoles citen la seguretat com a obstacle, el percentatge més baix dels quatre països analitzats.

Un pòdcast en viu, escenari del relat empresarial

Les dades de Qonto confirmen que el temps és el nou capital de les pimes, però a l'esdeveniment d'aquest dimecres, que ha acollit un gruix considerable de CEOs, emprenedors i professionals del món startup d'arreu del territori, el que ha pesat no han estat les xifres, sinó les històries. I el pòdcast en viu Frecuencia CEO, conduït per l'experta en comunicació Andrea Vilallonga, ha estat l’escenari per exposar el relat de Mireia Trepat i Freshly Cosmetics.

"La idea va néixer del sabó casolà que feia la mare d’un dels fundadors. A partir d’aquí, vam començar a investigar els ingredients dels sabons i les afectacions negatives que tenen per a la pell", explica. Trepat, fanàtica de l'estil de vida saludable, va trobar en la cosmètica natural un fil conductor que connecta ciència (perquè és enginyera bioquímica de formació, tot i que cregui que no és el seu camp), valors i propòsit. “Volíem crear un producte que no només fos bo, sinó que expliqués una història que la gent volgués fer seva”, assegura. 

Trepat: "El màrqueting ja no és un accessori: és el cor que dona vida a la marca"

Freshly va néixer amb recursos limitats, però amb una estratègia clara: presentar-se a diferents premis per validar la idea, estudiar el mercat, entendre el públic objectiu i definir les operacions. “Tot això ens ha ajudat a ser competitius. Però el que ens ha fet sostenibles és la qualitat del producte i la coherència del relat”, sentencia. I afegeix: “El màrqueting ja no és un accessori: és el cor que dona vida a la marca”. I per transformar aquesta marca en realitat, assenyala Trepat, "abans cal enamorar-se del problema. Només si entens les necessitats reals de les persones podràs construir una marca amb ànima”, afirma. I sembla que la fórmula funciona: els estudis de mercat, l'anàlisi de clients, i la integració de tecnologia i automatització han permès a Freshly guanyar temps i eficàcia en tots els processos del seu negoci.