Tres startups que revolucionen (i molt) les vacances dels catalans

L'estiu és ideal per conèixer i provar les companyies emergents d'oci més disruptives del país

Les startups catalanes busquen temptar els més aventurers | iStock Les startups catalanes busquen temptar els més aventurers | iStock

En aquests moments hi ha catalans que es reincorporen al seu lloc de treball, d'altres que es troben al mig del període vacacional i d'altres que tot just les inicien. Un temps ideal per desconnectar, estar amb la família i els amics i una oportunitat per refrescar la ment amb nous temes i activitats. Per aquest motiu, des de VIA Empresa hem preparat una recopilació de tres empreses emergents del sector de l'oci que revolucionen l'estiu. 

1. Beder, el "Tik-Tok català" que tempta als més aventurers

Els fundadors de Beder | Cedida
Els fundadors de Beder | Cedida

L'empresa emergent Beder (de l’anglès be there) va néixer l'estiu del 2020 quan la pandèmia estava estesa arreu del món i viatjar "estava prohibit". Quatre amics barcelonins, cansats de rememorar èpoques passades, van veure que havia de canviar la forma en què viatjarien en un futur. Ho tenien clar: volien dir adéu a més de 20 pestanyes obertes de Google amb blocs i imatges per donar la benvinguda a vídeos atractius per captar el públic més jove. D’aquesta forma, els quatre fundadors van començar a treballar a jornada completa per Beder el novembre de 2021 i van desenvolupar una aplicació "feta per i per als viatgers".

Gabriel Rubio, un dels quatre impulsors i director general de l’empresa, explica a VIA Empresa que dos dels fundadors ja treballaven prèviament al sector del turisme i creien que “els proveïdors d’experiències turístiques i els allotjaments havien d’atraure la generació Z amb continguts més atractius”. I ho han aconseguit a partir de vídeos curts i geolocalitzats, al més pur estil TikTok.

Rubio (Beder): "Els proveïdors d’experiències turístiques i els allotjaments han d’atraure la generació Z amb continguts més atractius”

L'aplicació va dirigida a dos tipus de públics. El primer, qualificat de "top travellers" i el segon de "top business". En el primer cas va enfocada a viatgers apassionats que els agradi crear contingut amb vídeo i que vulguin tenir recompensa econòmica, a part de més visibilitat. Respecte als businesses poden obtenir clients pel seu establiment o per l'experiència turística que ofereixen a través d’un contingut que entretingui i sigui atractiu.

El director destaca que “quan viatgen se senten lliures i connecten amb ells mateixos. Viatjar és el nostre estat natural”. Respecte al valor afegit de la startup hi ha el d’explorar sense límits, a la seva manera i a cultivar la passió de la "curiositat". Per això "descobrir món els enriqueix i els fa creure com a persones". Beder està incubada per Barcelona Activa i espera tancar aviat una ronda de més de 300.000 euros. Finalment, compten amb més de 200 destins, més de 20.000 vídeos i 6.000 usuaris registrats. I l'última xifra per excel·lència: 100% ganes de viatjar.

2. D'Austràlia a Barcelona: la plataforma 'all-in-one' per a comunitats de surfistes

L'equip darrere de Suptogo | Cedida
L'equip darrere de Suptogo | Cedida

Stand Up, SUP, Surf de rem, Stand Up Paddle, Surf de Pala... és conegut de mil maneres diferents, però, sigui quina sigui la que facis servir, l'origen d'aquest esport aquàtic té lloc a Hawaii, on se'l coneix com a "Ku Hoe He'e Nalu", que en català significa, literalment, rem de peu. 

No és fins al 2008 quan comença a obrir-se camí a Espanya. Des de llavors, no ha parat de créixer. Avui ja són molts els adeptes al pàdel surf. Alguns, fins i tot, s'han colat en importants competicions internacionals. Tot i això, la seva pràctica és molt estacional. Gran part de la gent que el practica, malgrat les grans condicions de què disposa el país, només gaudeix d'aquest esport la temporada primavera-estiu, i des de Suptogo s'han proposat canviar això.

Sayol: "El sharing és el futur de la mobilitat. Ajuda al medi ambient i, a sobre, et permet practicar l'esport amb taules de primera qualitat a un preu molt més barat"

"L'estacionalitat és el sentit del nostre projecte", conta Omar Sayol, fundador de Suptogo. "Els que som usuaris habituals en continuem fent ús la resta de l'any, però, tot i tenir el clima i les platges, la gent no té la cultura de practicar-lo més enllà de l'estiu. A altres països ho fan amb climes molt més freds i abrigats fins a les celles".

Més info: L'auge de l'oci familiar en la generació de la conciliació

El projecte de Suptogo és un sistema de sharing de taules de pàdel surf. Han creat unes estacions que gaurden taules, a les quals es pot accedir des del dispositiu mòbil. "Bàsicament, és un sistema com el bicing o el sharing de les motos d'IQ ultra, adaptat al pàdel surf i les seves necessitats", explica Sayol. Les estacions, que ocupen poc més que una taula de menjador, estan pensades per estar en espais privats però d'ús comú (càmpings, hotels, restaurants, albergs...) prop de la platja.

El projecte té el seu focus en el públic potencial del pàdel surf i que, a més, utilitza les noves tecnologies per a fer reserves o practicar esport. "Nosaltres ja funcionàvem amb WhatsApp a l'hora de fer reserves o Bizum a l'hora dels pagaments, per exemple", afirma Sayol. Així, per a ells, tenia molt sentit desenvolupar una app que facilités els processos i la feina. "Ens trobem que estem a llocs on potser no arriba bé la cobertura, però, amb l'app, des de la comoditat de casa, en menys de 5 minuts l'usuari ho té tot llest".

3. Anem de concert, qui posa la casa?

La startup Gira por las casas s'ha convertit en un 'marketplace' d'art independent que et porta l'espectacle a casa
La startup Gira por las casas s'ha convertit en un 'marketplace' d'art independent que et porta l'espectacle a casa | Cedida
 

Poc abans de l'esclat de la pandèmia, Fernanda Aleman -compositora, productora musical i també emprenedora- havia tot just acabat el seu últim disc, Nogoyá. Així que quan les restriccions van afluixar, va llançar una proposta als seus contactes d'Instagram: s'oferia per anar a tocar a les seves cases. "Em van convidar a deu cases. Algunes eren de gent que coneixia i altres de desconeguts que em seguien per Instagram", explica Aleman qui, juntament amb la seva actual sòcia, "vam veure que hi havia una necessitat de consumir art en formats petits" i que, sense gairebé adonar-se'n, havien començat a crear una comunitat. 

La gent va començar a escriure interessada per la idea i van decidir professionalitzar-la amb Gira por las casas. Aleman no va deixar l'escenari, però va posar per davant l'emprenedoria del projecte: van crear una landing page i obrir el ventall a més artistes i disciplines. Són conscients que la manera de consumir l'art està canviant i volen convertir-se en una plataforma que doni resposta a les noves necessitats. En l'any i poc del projecte, han aconseguit convertir-se en un marketplace d'art independent de Barcelona que proposa espectacles íntims i propers i que et porta "el show a casa".

Es tracta d'una plataforma que permet connectar artistes amb cases i cases amb artistes, encara que ben bé, la ubicació no ha de ser estrictament una llar. Però sí un espai íntim on els artistes puguin crear shows

Es defineixen com una plataforma que permet connectar artistes amb cases i cases amb artistes, encara que ben bé, la ubicació no ha de ser estrictament una llar. Però sí un espai íntim on els artistes puguin crear shows i viure una experiència inoblidable. Són una via per a l'art independent i escullen acuradament als artistes que formen part de la seva comunitat. El registre és gratuït, però l'artista ha d'aconseguir el vistiplau de Gira por las casas. Actualment, compten amb gairebé 200 artistes registrats, 50 cases i s'han arribat a inscriure als seus espectacles més de 500 assistents.

 "A Gira por las casas compres el show complet", indica Aleman, "i després, pots escollir convidar a gent assumint tu el pagament o vendre fins a 20 entrades a través d'un enllaç que et facilitem". Està pensat per a persones "que volen organitzar un esdeveniment i els hi agradaria incorporar una experiència artística", afirma. El preu per show aproximadament és de 200 euros en cas d'un solista i 350 els duets, per 45 minuts d'espectacle, en el cas de shows musicals. El model Gira por las casas basa el seu benefici en el 20% d'aquest preu per show.

Més informació
Beder, el TikTok dels viatges, llança una ronda de crowdequity de 300.000 euros
D'Austràlia a Barcelona: la plataforma 'all-in-one' per a comunitats de surfistes
Anem de concert, qui posa la casa?
Avui et destaquem
El més llegit