
L'arribada de la intel·ligència artificial a les nostres vides ha suposat una revolució al món empresarial des de diferents vessants. En el cas dels xatbots, cada dia centenars de milions de persones consulten tota mena de dubtes. Aquesta circumstància ha obert una nova finestra amb què els llocs web poden generar grans fluxos de trànsit i apujar les seves estadístiques de visitants. En preguntar quelcom informatiu, independentment de si s'utilitza ChatGPT, Copilot, Gemini, DeepSeek o similar, els xatbots afegeixen la font que han fet servir per elaborar la seva resposta. És una nova manera de construir confiança i crear fidelitat.
Així, resulta interessant comprovar quines són les empreses a què més recorren els xatbots a l'hora d'interactuar amb els seus usuaris. No només conèixer el nom, sinó també la mida de la companyia i a quin sector pertany. Especialment en una data tan assenyalada com aquest dilluns 30 de juny, en què tot el planeta celebra el dia de les xarxes socials.
La firma de desenvolupament de programari Similarweb ha elaborat una classificació que dona resposta a aquestes preguntes. Entre les principals conclusions figuren el gran predomini de les empreses tecnològiques, amb sis representants al top 10 (i una setena que no pertany a la categoria, però igualment relacionada amb el sector). I una dada més: als 50 primers llocs, només apareixen vuit mitjans de comunicació. Una proporció més aviat baixa tenint en compte que parlem de fonts d'informació.
La primera posició del rànquing és indiscutible: YouTube. La plataforma de vídeos ha generat 37,9 milions de visites gràcies als xatbots. Si bé no es considera una tecnològica i està categoritzada com a arts i entreteniment, el fet que sigui propietat d'una gegant del sector com Google la relaciona indirectament amb el gremi. Un altre aspecte a destacar és que YouTube no només és la primera classificada, sinó que ho és amb una diferència abismal sobre la resta. Per situar-nos, el seu immediat perseguidor acumula menys d'11 milions de visites. Sembla que la corona no canviarà de mans en un bon temps.
Sí que hi ha més competència per la segona posició de la llista. Actualment, l'ocupa Facebook, una altra empresa de Silicon Valley que ha registrat un total de 10,9 milions de referències per part dels xatbots. Ben a prop es troba Wikipedia, la primera empresa que surt del món tecnològic i de les xarxes socials. En el seu cas, s'ha anotat un total de 10,1 milions de visites generades gràcies a la IA, a menys d'un milió de la companyia de Meta. Amb la seva presència al pòdium, Wikipedia es consolida com a font d'informació més freqüent que qualsevol mitjà de comunicació del món.
Les tecnològiques i digitals, grans dominadores del 'top 10'
Si bé les tres primeres posicions corresponen a tres àmbits diferents (arts, electrònica i tecnologia), la resta del top 10 mostra molta més homogeneïtat. El predomini de les tecnològiques, xarxes socials i webs digitals és total. Ja es pot observar des de la quarta plaça, ocupada pel portal Reddit (9,6 milions de referències), però també per les tres places immediatament posteriors.

Cal dir, però, que hi ha un salt de tres milions de visites entre la quarta posició i la cinquena, ocupada per Github (6,7 milions), una plataforma col·laborativa per a desenvolupadors que allotja informació de tota classe. A gairebé un milió de diferència (0,9) es troba Canva, la plataforma que tant es fa servir per crear edicions i contingut audiovisual. Els xatbots d'IA l'han recomanat d'alguna manera un total de 5,6 milions de vegades. Tot seguit trobem Instagram, una nova xarxa social del grup Meta que precisament també brilla pel contingut audiovisual. En total, acumulen 5,5 milions de visites gràcies a la IA. Totes tres empreses comparteixen el tret que pertanyen a una de les categories mencionades: ordinadors, electrònica i tecnologia.
A la setena posició del rànquing apareix el primer i únic web categoritzat com a Salut. Es tracta de l'Institut Nacional de Salut (NIH) del govern dels Estats Units. Si més no, els xatbots el consideren una entitat de referència a l'hora de valorar possibles malalties o infeccions arreu del planeta. Ha rebut un total de 5,4 milions de recomanacions.
Finalment, les dues últimes posicions de la classificació les ocupen dues companyies més fàcils de predir: Amazon (4,6 milions de visites) i LinkedIn (4,5 milions de referències). La primera d'elles està classificada com a e-commerce i shopping, mentre que la segona forma part de la ja repetida categoria d'ordinadors, electrònica i tecnologia. Totes dues són corporacions gegantines i relacionades amb Internet, de forma que es repeteix el patró predominant.
On queden els mitjans de comunicació?
Tal com avançàvem, un dels trets més cridaners del rànquing és l'absència de grans mitjans de comunicació a les principals posicions. En concret, hem de baixar fins a la vintena plaça per trobar-ne un: Yahoo, el qual acumula un total de 2,1 milions de visites gràcies als xatbots. El segon millor col·locat és novament Yahoo, però en versió japonesa (yahoo.co.jp), que acumula 1,9 milions de referències.
Entre les 30 primeres places de la llista de Similarweb apareixen un 13,33% de mitjans de comunicació; entre el lloc 31 i el 50, els portals d'informació representen un 30%
A només 200.000 unitats apareixThe Guardian, rotatiu anglès, que se situa a la 27a posició (1,7 milions de recomanacions). D'altra banda, Reuters, trentè al rànquing, n'acumula 1,5 milions. És a dir, entre les 30 principals fonts d'informació dels xatbots, només hi ha quatre mitjans. En termes percentuals, representa poc més d'un 13%.
Aquesta xifra puja al 30% entre la trentena i cinquantena plaça. Al lloc 36 trobem Indiatimes, un mitjà referent a l'Índia que acumula 1,2 milions de visites. A la posició 39 apareix el cercador sud-coreà Naver.com, amb un milió de recomanacions, i a la 41a hi és Detik, un portal de notícies d'Indonèsia. Així, només resten tres places ocupades per mitjans, dos dels quals són d'informació: la 43a, ocupada per Business Insider (934.800 visites) i The Economic Times, 47è, amb 901.200 redireccions. Finalment, tanca el top 50 de l'estudi un portal en castellà, Infobae, que ha estat recomanat 846.000 vegades.