• Innovació
  • Europa xifra en 200.000 milions la inversió necessària per una nova xarxa digital comunitària

Europa xifra en 200.000 milions la inversió necessària per una nova xarxa digital comunitària

A la jornada inaugural del Mobile World Congress, el comissari Thierry Breton ha admès que la regulació de la competència ha estat “extremadament beneficiosa” en el passat, especialment per als clients

Thierry Breton, comissari de Mercat Interior de la UE, al Mobile World Congress | ACN
Thierry Breton, comissari de Mercat Interior de la UE, al Mobile World Congress | ACN
ACN | Redacción VIA Empresa
Barcelona
26 de Febrer de 2024
Act. 26 de Febrer de 2024

La Comissió Europea vol crear un “mercat digital únic real” amb menys “obstacles” en la regulació i una competència més flexible que obri la porta a la fusió entre operadors de telecomunicacions i redueixi la “fragmentació” actual. En una declaració des del Mobile World Congress, el comissari de Mercat Interior, Thierry Breton, ha assegurat que “no hi ha una xifra màgica” d’operadors que la Unió Europea hauria de tenir, però ha dit que és “extremadament important” aconseguir la consolidació d’empreses a escala transfronterera. Breton ha dit que cal invertir en les infraestructures per la xarxa digital, i ha afirmat que calen uns 200.000 milions d’euros en els pròxims sis anys “només per al desplegament de la xarxa 5G i la fibra”.

 

Breton, que ha fet un dels discursos de la primera jornada del MWC, ha destacat que la normativa actual de la Unió Europea està “antiquada” perquè es va fer fa 20-25 anys. “La tecnologia ha evolucionat dràsticament, i ens hem de centrar en la infraestructura que necessitarem globalment a la Unió Europea”, ha assenyalat Breton. Segons el comissari, els 200.000 milions d’euros que calen per a la xarxa hauran de venir, també, d’inversions privades. Per això, remarca, cal “donar claredat” als operadors i “revisar la regulació perquè sigui apropiada”. 

 

Breton ha admès que la regulació de la competència ha estat “extremadament beneficiosa” en el passat, especialment per als clients, però que ara el mercat està canviant i en el món digital cal fer canvis. “El nostre marc regulador és massa fragmentat. Encara hi ha massa obstacles per a la creació d’un mercat de les telecomunicacions únic”, ha indicat el comissari.

Segons ell, no s’està esprement prou el potencial d’un mercat de 450 milions de clients potencials, i cal “facilitar l’emergència d’operadors paneuropeus amb la mateixa escala i oportunitats de negoci que els seus rivals en altres regions del món”. Breton també s’ha referit als riscos relacionats amb la ciberseguretat i la protecció de les infraestructures digitals, i ha apostat per desenvolupar uns “estàndards d’encriptació postquàntics” i protegir bé els cables submarins, que són responsables de transportar el 99% del trànsit intercontinental de dades. 

Un dels aspectes més interessants del congrés és el perfil dels nouvinguts. Darrerament, del total de participants dels últims anys, el 21% són consellers delegats, directors generals d'empreses i càrrecs de juntes directives, mentre que el 56% són equips de direcció sènior. Durant el Mobile 2023 hi va haver 88.500 assistents de 202 països, més de 2.400 expositors, patrocinadors i socis. La presència asiàtica després de les restriccions de la pandèmia per la covid-19 és nombrosa. De fet, durant l'edició de l'any passat, el 25% dels registrats eren asiàtics. L’esdeveniment, que va aterrar a Barcelona fa 18 anys, ha tingut un impacte econòmic important. De fet, ha tingut una contribució total a la capital catalana de 5.800 milions d'euros i 150.000 llocs de treball a temps parcial.