Notka, un far de creativitat català en el món de la xocolata gurmet

La nova marca, impulsada per Pol Llansana i Xavier López, pretén “explorar els límits de la xocolata” i esdevenir un referent de qualitat en el sector

Pol Llansana i Xavier López, fundadors de Notka | Cedida Pol Llansana i Xavier López, fundadors de Notka | Cedida

La xocolata significa plaer. I no només ho asseguren el 97% dels consumidors que, segons Produlce, l’Associació Espanyola del Dolç, consumeixen aquest producte; també ho confirma la ciència: la feniletilamina i la teobromina són dues substàncies de la xocolata encarregades d’estimular la serotonina i l’hipotàlem i de generar sensacions de plaer i de benestar. D’aquí que el consum anual de xocolata sigui de 5,5 quilograms per habitant a l’Estat i que popularment sigui conegut com “el substitut del sexe”.

Tanmateix, igual que amb altres productes com el cafè o el vi, no tots contenen el mateix poder. És per aquest motiu que neix el mercat d’especialitat impulsat per projectes com Notka, la marca de xocolata gurmet que pretén “explorar els límits de la xocolata” i esdevenir un referent de creativitat i qualitat en el sector. “Com a consumidor habitual del cafè i del vi, vaig veure un paral·lelisme amb el sector de la xocolata, on no s’estaven posant en valor tots els matisos i varietats”, explica a VIA Empresa Pol Llansana, qui va el juny del 2023 va engegar Notka juntament amb el seu soci cofundador Xavier López i el suport de Barcelona Activa.

El 97% dels consumidors consum xocolata

El cafè, la xocolata i la moda dels productes d'especialitat

Tots dos cofundadors es coneixen des de ben petits, malgrat que el seu interès per l’ecosistema startup els va unir definitivament. Allò que els va cridar l’atenció especialment sobre el món del cacau va ser els punts de connexió que té amb el món del cafè, on el tractament, el clima i la ubicació juguen un paper essencial a l’hora d’obtenir un producte amb “un seguit de matisos que, en comptes d’amagar-los, han de lluir”, segons Llansana.

 

El Perú, Colòmbia, l’Equador i el Congo són els quatre països seleccionats on l’empresa emergent aposta per importar el cacau i donar lloc a unes caixes de 12 bombons que des del passat octubre es troben a la venda i prometen transformar el sector de la xocolata. Les quatre varietats ofereixen matisos diferents així com una composició de cacau que varia en funció a l’origen de cadascuna: 65% de cacau en el cas de la xocolata de l’Equador, 70% la del Congo, 75% la del Perú i 82% la de Colòmbia. El cofundador explica que, d’entre tots els productes que tenen xocolata, ”els bombons s’estan tocant poc, i apostem per aquests perquè tenen un punt de valor afegit per la creativitat que permeten”.

Més info: Un "moment dolç" per a un producte amarg: Barcelona, referent del cafè d'especialitat a Europa

Un mercat "insostenible"

Poc abans d’impulsar el projecte, el cofundador va constatar que es trobava davant d’un mercat “molt saturat” i que el funcionament dels darrers 40 anys és “insostenible”, pels problemes que té la cadena de producció, que més enllà de les conseqüències derivades del canvi climàtic, encara s’hi poden trobar sous baixos i unes condicions molt precàries. “El sector ha de canviar, i creiem que ho farà apropant-se a un format molt similar al del vi”, comenta Llansana, qui detalla que, en l’actualitat, el 70% del cacau prové de Costa de Marfil i de Ghana, malgrat ser originari de Llatinoamèrica. “Les grans empreses han prioritzat el volum per sobre de la qualitat i, per aquest motiu, acuden a aquests territoris”, assenyala l’empresari.

El consumo anual de chocolate es de 5,5 kilogramos por habitante en España | Cedida
El consum anual de xocolata és de 5,5 quilograms per habitant a l’Estat | Cedida

Així i tot, els dos cofundadors són conscients que, en el context actual, el consumidor cerca “més qualitat en el producte i conèixer el seu origen”: “Hi ha una presa de consciència que està incrementant a un ritme similar al de l’alimentació en línia, que té molt de recorregut a l’Estat”, explica Llansana. Davant d’aquest escenari, malgrat que Notka se centra en la venda en línia, també està “experimentant molt” en determinats punts de venda físics, com ara al Xocolarium, Mercès o Colmado Quilez (Barcelona), així com a Colmado Giner (Reus) o Refilat Vinoteca (Puigcerdà).

"Tot està per fer"

En pocs mesos, López i Llansana ja han superat els 10.000 euros de facturació en el mercat de la xocolata d’especialitat. Amb aquests resultats, tenen clar que el seu futur passa per desenvolupar més productes i arribar a altres territoris on Notka pugui tenir una gran acollida. Per assolir-ho, els cofundadors es plantegen ampliar l’equip compost per únicament ells dos, i donar-se a conèixer en altres canals com ara fires o esdeveniments.

Llansana: "Volem imaginar coses que encara no s’hagin fet i trencar l’statu quo mitjançant una proposta única”

“Tot canvia molt de pressa. Aquesta és una experiència molt intensa, per molt que facis plans sempre surten noves oportunitats”, confessa Llansana, qui, de forma optimista, afirma que “tot està per fer”. L’empresari, que destaca el gran repte que suposa acostar-se a la perfecció amb un producte que acaba de néixer, apunta que “estem obsessionats amb intentar diferenciar-nos al màxim del mercat, volem imaginar coses que encara no s’hagin fet i trencar l’statu quo mitjançant una proposta única”.

Més informació
SeniorDomo, quan envellir a casa és possible
5 idees catalanes per passar unes festes (més) originals
El ‘boom’ del BIM: Coloma+Armengol i la clau per digitalitzar el sector de la construcció
Avui et destaquem
El més llegit