5 idees catalanes per passar unes festes (més) originals

Cinc empreses emergents impulsades per Barcelona Activa ofereixen un seguit d'alternatives per gaudir d'aquesta època de l'any

La startup Gira por las casas s'ha convertit en un 'marketplace' d'art independent que et porta l'espectacle a casa La startup Gira por las casas s'ha convertit en un 'marketplace' d'art independent que et porta l'espectacle a casa

Entre viatges, regals de Nadal i sopars d’empresa, desembre és un mes de gran activitat econòmica. Així ho apunta Fintonic, l’app de gestió de finances que assegura que, juntament amb l’abril i el juny, és el mes en què més diners es gasten a l’Estat. En aquest context, gran part de la població dedica els seus esforços a acomiadar l’any de la millor manera possible i, per aquest 2023, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) preveu una despesa mitjana per persona de 745 euros, una quantitat tan sols 10 euros superior a la del 2022. 

D’aquesta suma, es preveu que més de la meitat (391 euros) estigui destinada als regals de Nadal i reis, mentre que la despesa en celebracions, dinars i festes (190 euros) també tindrà un pes important. L’OCU vaticina que es destinaran prop de 110 euros a les despeses relacionades amb viatges i vacances, mentre que la loteria suposarà un cost d’uns 70 euros per persona. Tenint en compte aquestes dades, a Catalunya es troben establertes cinc startups que han estat impulsades per Barcelona Activa i que proposen un seguit d’idees innovadores per gaudir d’un Nadal més original.

L’OCU preveu aquest Nadal una despesa mitjana per persona de 745 euros

Kidalos, el Netflix de les joguines

Quan érem petits, els regals més típics que se li acudien a qualsevol que ens vingués a veure eren o bé roba o joguines. Nadal, aniversaris, Reis, sants o simplement alguna cosa ben feta era l'excusa perfecta per regalar qualsevol joguina a un nen o nena. El resultat d'aquestes accions inofensives acabaven convertint-se en una gran pila de jocs sense utilitzar tancats en un armari; objectes que havien servit el temps suficient perquè el nen o nena s'avorrís, però que continuaven estant en perfectes condicions. Avui dia, la societat és més conscient d'aquesta actitud consumista i cada vegada més empreses neixen per combatre aquest model. És el cas de Kidalos, una startup que ha creat una plataforma digital de lloguer de joguines.

“El temps de vida que té una joguina a les mans d’un infant és de tres mesos aproximadament”, explica Vanesa Enríquez, cofundadora de la companyia, que juntament amb la seva germana Andrea Enríquez, van decidir endinsar-se en el món de les joguines per “democratitzar-ne l’ús”, tal com descriuen elles mateixes. Així doncs, Kidalos és una empresa que lluita contra la consciència consumista i té l’objectiu de demostrar que “pots aconseguir estímuls constants sense necessitat de comprar”.

Més info: Kidalos, el Netflix de les joguines

Aquesta plataforma té dues vies per obtenir les joguines. Una de les principals és a través dels proveïdors locals, ja que tots els jocs de la companyia estan fets de manera artesanal i sense producció en massa: "També tenim clar que volem visibilitzar el talent del comerç local i de proximitat", asseguren les cofundadores. D'aquesta manera, aconsegueixen "joguines úniques i de més valor", afirmen. L'altra línia d'obtenció són els mateixos usuaris de la plataforma que poden vendre les joguines que ja no necessiten, "sempre que passin un filtre de qualitat i tinguin els requisits necessaris", aclareix Enríquez.

Gira por las casas: anem de concert, qui posa la casa?

Poc abans de l'esclat de la pandèmia, Fernanda Aleman -compositora, productora musical i també emprenedora- havia tot just acabat el seu últim disc, Nogoyá. Així que quan les restriccions van afluixar, va llançar una proposta als seus contactes d'Instagram: s'oferia per anar a tocar a les seves cases. "Em van convidar a deu cases. Algunes eren de gent que coneixia i altres de desconeguts que em seguien per Instagram", explica Aleman qui, juntament amb la seva actual sòcia, "vam veure que hi havia una necessitat de consumir art en formats petits" i que, sense gairebé adonar-se'n, havien començat a crear una comunitat.

Gira por las casas compta amb gairebé 200 artistes registrats, 50 cases i s'han inscrit als seus espectacles més de 500 assistents

La gent va començar a escriure interessada per la idea i van decidir professionalitzar-la amb Gira por las casas. Aleman no va deixar l'escenari, però va posar per davant l'emprenedoria del projecte: van crear una landing page i obrir el ventall a més artistes i disciplines. Són conscients que la manera de consumir l'art està canviant i volen convertir-se en una plataforma que doni resposta a les noves necessitats. En l'any i poc del projecte, han aconseguit convertir-se en un marketplace d'art independent de Barcelona que proposa espectacles íntims i propers i que et porta "el show a casa". 

Més info: Anem de concert, qui posa la casa?

Es defineixen com una plataforma que permet connectar artistes amb cases i cases amb artistes, encara que ben bé, la ubicació no ha de ser estrictament una llar. Però sí un espai íntim on els artistes puguin crear shows i viure una experiència inoblidable. Són una via per a l'art independent i escullen acuradament als artistes que formen part de la seva comunitat. El registre és gratuït, però l'artista ha d'aconseguir el vistiplau de Gira por las casas. Actualment, compten amb gairebé 200 artistes registrats, 50 cases i s'han arribat a inscriure als seus espectacles més de 500 assistents.

Rolldbox, i els videojocs en català que “transformen la toxicitat en positivitat”

El percentatge de població mundial que juga a videojocs és molt elevat, gairebé del 40%. Una xifra que es pot entendre amb alguns dels beneficis que aquests tenen, però que, alhora, es veuen contrarestats amb una estadística que preocupa a bona part dels actors de la indústria gaming: segons Unity, companyia americana de desenvolupament de programari per a la creació de videojocs, un 70% de les persones que juguen a jocs multijugador han tingut experiències de llenguatge tòxic. I el 68% ho ha patit en primera persona.

“És un percentatge molt elevat, esdevenen videojocs molt destructius pels jugadors. La frustració es transforma en toxicitat”, explica a VIA Empresa Ferran Pérez, cofundador de Rolldbox Games, qui, juntament amb Conxi Pérez, cofundadora de l’empresa, va decidir “passar de la toxicitat a la positivitat” compartint la filosofia dels videojocs que tenen “un punt de creixement en què tu has d’aportar el teu granet de sorra per poder evolucionar”. Amb aquest projecte, l'empresària ha estat recentment reconeguda com la Dona TIC Emprenedora 2023 als Pemis Dona TIC.

En els seus inicis, el primer videojoc que va néixer va ser Those who came, protagonitzat per una raça alienígena que cerca un nou planeta on establir-se i construir el seu futur. “Va sorgir a l’inici del projecte, quan volíem fer un joc cooperatiu”, apunta la cofundadora, qui afegeix que “la manera d’inspirar-nos és creant entorns distòpics, entorns futuristes, ja que ens agrada molt pensar en la tecnologia i en com evolucionarà”. El videojoc, que va sortir a la venda a finals d’agost del 2022, es troba disponible a R2games i a Steam, una de les principals plataformes de distribució digital de jocs electrònics.

“Els demos que vam llançar van tenir molt d’èxit i moltes descàrregues, especialment al mercat xinès, que va protagonitzar el 50% de les descàrregues”, apunta la cofundadora, qui detalla que també “va haver-hi una part important de les descàrregues als Estats Units”.

Waital, del cinema a casa en un sol clic

Les pel·lícules formen part de la cultura de la societat mundial. Tot i que ja no hem d'anar al cinema per mirar-les i la comoditat de casa assoleixi crear un altre ambient, continuem admirant la pantalla fins que es fon en una imatge en negre. Admirem allò que surt i de tant en tant intentem identificar-nos amb els personatges que hi veiem, tant que coses bàsiques com el seu estil, la seva roba o inclòs el que mengen pot arribar a agradar-nos de veritat. En aquesta nova època ja hi ha empreses que es dediquen a comercialitzar amb aquests productes que veiem a la gran pantalla. Una d'elles és Waital, una startup catalana que des de 2020 uneix venedors amb usuaris per obtenir aquells esperats productes que un dia van veure al cinema.

"Tot i que la idea va sorgir fa molts anys, ens hem aferrat a aquesta nova etapa digital per llançar-la", explica Jose A. García Pamplona, cofundador de la companyia. Juntament amb Laura Puig, Oscar Sala i Angel Galindo inicien una plataforma que es dedica a comercialitzar amb els productes de les pel·lícules en l'actualitat. "Hem desenvolupat la nostra pròpia tecnologia perquè l'usuari només hagi de triar allò que més li agrada del catàleg", explica García. Així doncs, Waital combina els seus diferents productes relacionats amb la gran pantalla amb alguns dels llocs enregistrats en les pel·lícules, com ara hotels o restaurants.

D'ençà que Waital va obrir les portes ja té uns 7.000 productes en venda d'unes 1.000 marques diferents i més de 300 retailers

D'ençà que van obrir les portes ja tenen uns 7.000 productes en venda d'unes 1.000 marques diferents i més de 300 retailers que els proporcionen alguns dels productes: "Hi ha marques que també han decidit contactar directament amb nosaltres, tot i això, també treballem amb propietaris que ens proporcionen els productes", diu l'emprenedor. En aquest apartat de la companyia és on hi ha la base del seu model de finançament, ja que l'aplicació mòbil és gratuïta pels usuaris.

Regality: el repte d'encertar amb els regals

Regalar o rebre un regal. Estimar o ser estimat. L'etern debat. Hi ha qui té molta gràcia per escollir regals i té l'afortunat costum d'encertar, però hi ha qui, al contrari, viu amb angoixa i estrès el procés de trobar el regal ideal, que implica pensar-ho, trobar-ho, comprar-ho i entregar-ho i que pot acabar amb un final fatal: un somriure incòmode que intenta encobrir la decepció de qui l'ha rebut. 

Més info: Regality: el repte d'encertar amb els regals

Martín Lela, CEO i cofundador de Regality, és dels primers, els que prefereixen regalar. Tant és així que tot el seu voltant l'ha utilitzat durant molts anys com a gurú dels regals, demanant-li recomanacions a l'hora de regalar a tercers. D'aquí neix Regality, una startup barcelonina que ha creat un algoritme per a trobar el millor regal en funció del perfil de la persona.

La idea va néixer fa anys, però només existia al cap de Lela. "Sempre l'havia tingut present, però no sabia com configurar-la", explica Lela, qui no va desistir fins que la va materialitzar. I ell és dels que insisteix. El 2016 va crear una startup de productes sostenibles a Argentina anomenada Meraki, i va aconseguir que Obama i la seva família rebessin un dels seus raspalls de dents. Una fita gens senzilla.

Lela va aconseguir que Obama i la seva família rebessin un dels seus raspalls de dents

El novembre de 2020 van posar en marxa una prova pilot que va durar fins al març de 2021. La plataforma funcionava, hi havia interès per part dels usuaris, però molts no acabaven executant la compra a la mateixa web. Fugida de clients. Van rellançar el producte millorat aquest últim Nadal, període en què han assolit més de 9.700 usuaris, 2.100 productes seleccionats i un 10% de compres.

Més informació
El ‘boom’ del BIM: Coloma+Armengol i la clau per digitalitzar el sector de la construcció
Peimi, l'aposta tecnològica que encoratja els comercials i protegeix les comissions
Poseidona i les proteïnes marines que prometen revolucionar la indústria alimentària
Avui et destaquem
El més llegit