Ja sabem que els tòpics i clixés sempre cal agafar-los amb pinces, però qui no ha topat mai amb algú que li ha explicat que el seu viatge a l’Índia li ha canviat la vida? L’impacte que aquest país ha generat en el pla individual per a moltes persones ara pot començar a ser una realitat també per a les empreses catalanes. Per descomptat, fem referència al principi d’acord de lliure comerç anunciat a finals de gener a Nova Delhi per la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, el president del Consell Europeu, António Costa, i el primer ministre indi, Narendra Modi.
Fins ara, l’Índia ha estat un mercat relativament poc concorregut per al sector exportador català. De motius n’hi ha diversos, però els que sobresurten són unes elevades barreres aranzelàries i una gran complexitat en un país que, a la pràctica, és gairebé un continent en si mateix. La gran diversitat cultural, normativa o lingüística entre els diferents estats que conformen l’Índia, sumada als escassos marges de benefici que deixaven les enormes taxes aranzelàries, han estat els principals frens de l’entrada de productes catalans a l’Índia.
L’escenari que planteja aquest acord de lliure comerç, on s’apunta a una reducció d’aranzels per al 96% de les exportacions europees a l’Índia, pot suposar un veritable punt d’inflexió en la configuració del comerç global.
Els mateixos protagonistes de l’anunci ho tenien clar: “És la mare de tots els acords”. Vint anys de negociacions arribaven al seu final per assolir un tractat que suposarà crear un mercat de 2.000 milions de persones que cobrirà una quarta part del PIB mundial. Tot i això, cal recordar que aquest anunci és el primer pas d’un seguit de requeriments que difícilment permetran la seva entrada en vigor abans del 2027. A banda de la necessària ratificació per part del Consell i el Parlament Europeu, el període de desplegament de la rebaixa d’aranzels es pot allargar entre cinc i deu anys.
Sigui com sigui, en un context global on els Estats Units i la Xina es disputen l’hegemonia mundial, que la UE i l’Índia acostin posicions representa una gran oportunitat per a totes dues bandes de reduir la dependència respecte a les dues grans potències. En aquest sentit, l’Índia pot consolidar-se com a destí manufacturer clau en les cadenes globals de valor, mentre la UE segueix aprofundint en la seva estratègia d’establir lliure accés comercial amb els mercats mundials emergents i més competitius. A més, la UE també s’ha assegurat unes condicions més favorables a les que l’Índia ha establert amb alguns dels seus competidors directes, com el Regne Unit.
"Que la UE i l’Índia acostin posicions representa una gran oportunitat per a totes dues bandes de reduir la dependència respecte a les dues grans potències"
De fet, les primeres informacions sobre el contingut de l’acord són molt esperançadores per a l’exportació catalana atès que els sectors més beneficiats coincideixen amb àmbits tradicionalment potents i oberts al món en el teixit empresarial del nostre país. L’automoció (amb una reducció d’aranzels del 110% al 10%) n’és un clar exemple. Els vins i caves també gaudiran d’una reducció del 150% al 20%; mentre que la maquinària (44% d’aranzels actualment), els productes químics (22%) o el sector farmacèutic (11%), veuran com aquestes taxes s’eliminen progressivament els pròxims anys.
Fa anys que tothom té clar el potencial del mercat indi, que ja és el país més poblat del món i amb unes taxes de creixement per sobre del 6% anual. L’escletxa que obre aquest acord ha de ser el detonant per situar per fi aquest mercat entre les prioritats estratègiques de l’empresa catalana. Fins ara, les vendes al gegant asiàtic tot just han superat els 600 milions d’euros l’any 2024, concentrades en la maquinària, els productes químics orgànics o els plàstics. Unes quantitats amb un gran marge de millora un cop s’apliquin les noves condicions d’accés en aquest país.
"L’escletxa que obre aquest acord ha de ser el detonant per situar per fi aquest mercat entre les prioritats estratègiques de l’empresa catalana"
De fet, Catalunya compra molt més a l’Índia del que hi ven, amb un volum d’importacions que ha superat els 2.000 milions d’euros anuals des del 2022 basant-se sobretot en els productes químics orgànics, els combustibles o les peces de vestir. Així doncs, la progressiva eliminació de barreres aranzelàries ha de facilitar el creixement en les relacions comercials entre Catalunya i l’Índia, que se situa com un dels grans mercats estratègics per a Catalunya de la dècada vinent.
Des d'Acció volem jugar un paper clau en aquest canvi, acompanyant les empreses en l’entrada i el descobriment d’aquest mercat, en bona part gràcies a l’experiència de l’Oficina Exterior de Bombai. Després d’anys esperant-ho, ara sí que l’Índia ens pot canviar la vida.