
L’estiu, malgrat que pugui semblar el contrari, és una època en què es despullen encara més les diferències del sistema educatiu, més enllà de les desigualtats que s’evidencien al llarg del curs escolar, prenent com a base l’horari lectiu. Així ho constata un informe recent de l’Institut Ivàlua, en el qual es conclou que per a avançar cap a una escola més inclusiva i equitativa resulta necessari implantar polítiques universals de menjador i fomentar l’accés a activitats extraescolars que acompanyin especialment als infants i joves més vulnerables.
Aquestes eines faciliten, segons l’informe, no només una política per a millorar l’estat de salut i benestar nutricional i la reducció de l’absentisme escolar, sinó també que ho fa amb els resultats acadèmics d’aquests infants i joves. El document avala la importància de garantir l’accessibilitat a les extraescolars, ja que aquestes activitats tenen efectes positius sobre el desenvolupament cognitiu i personal, especialment entre els estudiants de contextos vulnerables. Els efectes són més notoris i sostenibles quan la participació és massiva i l’accés està garantit per a tothom, evitant barreres socials o econòmiques.
Entre les recomanacions de l’informe de l’Institut Ivàlua, es troben la necessitat d’articular el desplegament normatiu, l’infrafinançament o la manca de reconeixement dels professionals. És en aquest escenari on es mou l’activitat de la cooperativa Quàlia. Ubicada a Tàrrega, en el seu ADN no hi ha ànim de lucre i sí la voluntat de fomentar activitats d’oci i lleure inclusiu i transformador entre els joves i infants amb discapacitats.
Nascuda en el si de l’Associació Alba l’any 2011, Quàlia es va ‘independitzar’ de l’entitat per a emprendre un camí en solitari, acompanyada d’alguns valors que l’han orientat en aquest trajecte: activitats de lleure, d’oci, casals d’estiu, colònies, camps de treball, cures o menjadors escolars. En aquests darrers, ha apostat per una alimentació saludable, sostenible i de proximitat. El director de la cooperativa, Lluís Nadal, explica que el fet d’optar a licitacions públiques que incloïen menjadors escolars és el que els ha permès generar múscul financer: “Com a entitat social, cerquem el negoci en aquests projectes per a acabar revertint-ho al territori”.
Quàlia utilitza els beneficis de les accions vinculades a l’escola ordinària per a destinar-los als centres amb necessitats especials
Superar la rendibilitat
De fet, Quàlia utilitza els beneficis de les accions vinculades a l’escola ordinària per a destinar-los als centres amb necessitats especials, on duen a terme tasques d’acompanyament i monitoratge. Atès que l’Administració no hi posa els recursos per a cobrir tot el ventall de necessitats, el valor afegit de la cooperativa rau a organitzar casals, activitats extraescolars i d’estiu a poblacions on fer-ho no resultaria rendible. Nadal matisa que, “de la cinquantena de casals que organitzem, només sis serien viables econòmicament”. De nou, l’equació: generar activitat ordinària per a traslladar-la a la social.
Entre colònies, casals i camps de treball, Quàlia atendrà més de 3.000 infants i joves durant l'estiu, dels quals un 10% són persones amb discapacitat. Durant tot el curs, l’entitat està al darrere de 50 menjadors escolars, col·laborant en alguns amb les Associacions de Famílies de l’Escola (AFA). Respecte a l’alimentació que es proporciona, Nadal assenyala que “es tracta de productes cuinats el mateix dia, de proximitat i de temporada en un 95% dels casos i gairebé la meitat de les vegades de caràcter ecològic”. El menjador escolar és una eina més per a reafirmar una mirada de Quàlia, basada en el projecte cooperatiu i potenciar la comunitat educativa.
Durant l'estiu, atendrà més de 3.000 infants i joves, dels quals un 10% són persones amb discapacitat
Nadal detalla la filosofia de l’entitat, al·ludint a desenvolupar projectes educatius en la franja anomenada l’espai del migdia, una terra de ningú fora de l’horari lectiu tradicional, que “sovint es tracta com una educació de tercera”. En aquest vèrtex és on Quàlia desplega els seus programes d’acompanyament, centrats a assolir un oci inclusiu, fonamentat en la igualtat d’oportunitats, independentment del territori on es porti a terme.
Compromís col·lectiu
Segons Nadal, “Quàlia es referma com la cooperativa social de referència en educació, lleure i transformació social al territori lleidatà”. Així, subratlla la clara aposta pel territori, les persones i els valors, “Per nosaltres és una prioritat continuar construint comunitat i futur des de la proximitat i el compromís col·lectiu”. La cooperativa, especialitzada en serveis de menjador, educatius i de lleure amb vocació transformadora, va tancar l’any 2024 amb un balanç de 7.420 persones ateses en 52 municipis de 13 comarques de les Terres de Lleida i la Conca de Barberà.
En un futur pròxim, Quàlia vol estendre el seu model inclusiu i transformador a espais com els centres de dia o les residències de gent gran. “Hi ha moments d’alimentació, d’oci i de lleure que no es valoren, per la qual cosa necessitem generar xarxes de suport”. Nadal creu que en aquests àmbits es propicia l’estigmatització del col·lectiu, acció que s’ha de revertir.
Tal com proposa l’informe de l’Institut Ivàlua, una escola més inclusiva i equitativa requereix regular el dret al lleure en condicions d’igualtat d’oportunitats, eliminar les barreres econòmiques per a garantir que les persones més vulnerables puguin accedir al lleure, incorporar la perspectiva de gènere en la formulació de polítiques de lleure educatiu i definir una estratègia per a garantir l’accés dels infants amb necessitats educatives especials en el lleure educatiu. Uns consells dels quals haurien de prendre nota les diferents administracions.