• Economia
  • El clam de les emprenedores catalanes: "El talent no té gènere"

El clam de les emprenedores catalanes: "El talent no té gènere"

El BWAW analitza la creació de talent amb una mirada de gènere i una preocupació: a l'ecosistema emprenedor català encara no hi ha paritat

Espanya ocupa la quarta posició en el rànquing europeu d'igualtat de gènere | iStock
Espanya ocupa la quarta posició en el rànquing europeu d'igualtat de gènere | iStock
Elena Busquets | VIA Empresa
Directora de VIA Empresa
Barcelona
08 de Març de 2024

El cognom Pierre és un dels més coneguts del món emprenedor català. Porta l’emprenedoria i l'èxit al seu ADN. Està darrere de l'empresa Glovo (Óscar Pierre) i de l'empresa Badi (Carlos Pierre). Tots dos empresaris, que són cosins i estan precedits pels èxits d’Óscar Pierre pare, han aconseguit fer-se un nom en el teixit empresarial català, especialment l'Óscar, per l'èxit internacional de Glovo. Però a la família Pierre, hi ha una altra emprenedora que potser actualment és menys coneguda, però que en els darrers cinc anys ha aconseguit un lloc a l'aparador familiar: Claudia Pierre, cofundadora i CEO de Meeting Lawyers, una empresa d'assessorament legal per xat i videoconferència. Tant és així, que ella ja no és únicament la germana o cosina dels Pierre, sinó que hi ha qui, en conèixer l'Òscar Pierre, li ha arribat a dir: "Ah, tu ets el cosí de la Claudia Pierre!". Ha aconseguit girar la truita; trencar el sostre de vidre i capgirar les dades sobre paritat de gènere en l'ecosistema emprenedor

 

Les startups, liderades principalment per talent jove (de mitjana els homes emprenedors tenen 32 anys i les dones 35), són un reflex de com s'està configurant la nova economia i els nous models de negoci. I malgrat que podria semblar que la joventut creix amb menys desigualtats de gènere, les dades sobre l'ecosistema emprenedor no dibuixen pas aquesta realitat.

 

A Espanya, el 80% dels emprenedors al capdavant d'una startup són homes, segons dades del darrer Mapa de l'Emprenedoria de South Summit. Aquesta dada en forma de dard l'ha donat a conèixer Juan Castilla, director general i fundador de Talent Factory, aquest dimecres al DFactory a una taula rodona organitzada en el marc de la Barcelona Woman Acceleration Week (BWAW) en la qual participava, justament, la Claudia Pierre. La taula, titulada La mirada de gènere en la creació de talent, comptava amb un panell de quatre emprenedors joves: tres dones i un home (o més bé un noi, perquè té 19 anys). Amb aquesta aposta, el CZFB ha capgirat intencionadament l'estadística de gènere del sector.

Curiosament -i molt encertadament- la taula s'ha vist marcada per dues principals visions: la d'elles i la d'ell; especialment en la diagnosi del problema i dels obstacles. Després, en els consells, o en els missatges cap al talent femení, tots han arribat al mateix port: llançar-se, treballar de valent, aprendre a conciliar i trobar (o ser) referents. "Que es llancin, que es recolzin en el seu entorn i que perseverin", ha aconsellat Esther Elías, CEO FunTech Rocket. "Que parlin amb dones emprenedores i que mai es quedin amb el 'no' com a primera resposta", ha afegit Eugenia Llopart, fundadora i CEO de Lapso Studios. "Que amb esforç i treball, sí que es pot aconseguir. I aquí tenen referents", ha afirmat la Pierre. I, per últim, la representació masculina, Álvaro Pintado, CEO de Hello.app, també les ha animat a llançar-se: "Que no tinguin prejudicis basats en el que el mercat els hi pot mostrar. És el millor qui aconseguirà el lloc".

Pierre: "Amb esforç i treball, es pot aconseguir; i aquí tenen referents"

De fet, per a Pintado, moltes de les situacions que les emprenedores han exposat li han semblat inversemblants: com, per exemple, que les dones cobrin de mitjana entre un 12 i un 20% menys que els homes per realitzar la mateixa feina -depenent de l'informe, el percentatge varia, malgrat que la injustícia perdura-. També, que les dones tenen més dificultat per accedir a finançament privat a l'hora d'engegar negocis. Aquesta última realitat la denunciava Elías, de FunTech Rocker: "Costa que se'ns prengui en sèrio, o que se'ns vegi amb la prou capacitat per portar l'empresa endavant, i això que les estadístiques demostren el contrari". De fet, segons un estudi de l'agència australiana Workplace Gender Equality Agency, les empreses són més rendibles amb dones directives al capdavant. Per a Llopart, "quan ets dona emprenedora sembles un bicho raro, et miren diferent, i el repte és que arribi a ser quelcom normal, que el gènere no sigui un punt diferencial". 

Panell de la taula rodona 'Mirada de gènere i talent jove' organitzada en el marc de la BWAW | Cedida
Panell de la taula rodona 'Mirada de gènere i talent jove' organitzada en el marc de la BWAW | Cedida

Pierre, des d'una perspectiva d'empoderament, i amb la seva experiència com a punt de referència, ha afirmat que sí, "hi ha molt a millorar", però "per sort", ella no ha trobat cap dificultat per captar finançament, i això que la majoria dels inversors de Meeting Lawyers són homes. També ha remarcat la importància de la conciliació de la vida professional i la familiar i com se n'ha sortit ella: "les dones sentim que hem d'anar a buscar els fills a l'escola a les cinc de la tarda, però jo a les tardes tinc reunions i no hi puc anar. Però he trobat una fórmula amb el meu marit amb la qual jo puc emprendre, ell pot continuar amb la seva feina, i els meus fills són feliços". El que es necessita són fórmules, tenir una xarxa al voltant de la família, i referents. I si no es troben referents, esdevenir-ne un: "Jo estic aquí, sóc la CEO i fundadora i, sí, es pot aconseguir", ha afirmat Pierre.

La visió sobre la distribució de les càrregues familiars, ha sigut compartida per Elías i Llopart. De fet, Elías, que també ha afirmat tenir-les ben repartides, ha recalcat que li agradaria "que se'ns deixi de veure com el gènere que ha de sacrificar més aspectes professionals". I Llopart ha aportat una mesura que creu que ajudaria a aconseguir més paritat entre els gèneres: igualar els permisos de paternitat i maternitat, que pugui ser consecutiu o, fins i tot, obligatori per ambdues parts. "No s'ha d'inventar res, només mirar com ho fan altres països referents, com Suècia". A Suècia, per exemple, ambdós permisos sumen 480 dies (16 mesos), que s'han de repartir entre el pare i la mare, i el pare està obligat a fer-ne, com a mínim, 60 dies. 

Suècia és, de fet, el país d'Europa més avançat en igualtat de gènere. Segons l'índex publicat per l'Institut Europeu per a la Igualtat de Gènere, Suècia ocupa la primera posició (82,2%), els Països Baixos la segona (77,9%) i Dinamarca la tercera (77,9%). I, sorpresa: Espanya la quarta posició, amb un 76,4%, havent superat França i Finlàndia, que l'any 2022 anaven al davant.

Espanya ocupa la quarta posició en el rànquing europeu d'igualtat de gènere

Tots han coincidit en el fet que, per avançar en polítiques de paritat de gènere, el sistema i aquells que el formulen tenen una gran responsabilitat per tal que la igualtat d'oportunitats sigui una realitat. Ara bé, la responsabilitat d'agafar aquestes oportunitats recau també en la dona en particular. "El canvi comença per una mateixa", ha conclòs el moderador, Juan Castilla, en aplegar les reflexions d'aquestes tres emprenedores d'èxit, les quals no es cansaran de recordar i demostrar que "el talent no té gènere", malgrat que les estadístiques no reflecteixin aquesta realitat.