• Economia
  • La 'pet economy', en auge: quins països i empreses s’adapten al consumidor pelut?

La 'pet economy', en auge: quins països i empreses s’adapten al consumidor pelut?

El que abans era un nínxol de mercat, ara s’ha convertit en una revolució que redefineix sectors com el 'retail', el turisme i l’hostaleria.

Un Golden Retriever vesteix un jersei a quadres | Cedida
Un Golden Retriever vesteix un jersei a quadres | Cedida
Natàlia Bosch | VIA Empresa
Periodista
09 d'Agost de 2025 - 05:30

Fins fa poc temps, entrar en una botiga amb el gos era una excepció davant la norma. També ho era trobar allotjaments pet friendly per vacances, i seure a fer un cafè a l’interior d’un establiment sense terrassa amb el teu pelut, suposava gairebé una temeritat. Avui dia, però, les xifres apunten que la tinença d’un animal de companyia s’ha convertit en un fenomen social en auge que condiciona cada decisió, tant d’oci com de consum.

 

Segons dades de l’INE, el 2024 a Espanya hi havia tres milions més de gossos que de nens menors de 14 anys, una dada que reflecteix la transformació del perfil demogràfic i, per tant, de la demanda. Aquest canvi ha obert la porta a una oferta comercial en constant creixement i especialització: alimentació gourmet, roba, ortopèdia, serveis de bellesa i fins i tot pastissos o gelats adaptats per a les mascotes.

A Catalunya, aquesta tendència es reforça amb dades oficials del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) i la Generalitat, que indiquen que el 44% de les llars tenen almenys un animal de companyia. En conseqüència, empreses de tota mena s’afanyen per entendre i seduir aquest nou perfil de consumidor, el binomi — sovint indivisible — entre persona i mascota.

 

Els Estats Units lideren el mercat

Si busquem el bressol d’aquesta revolució, cal mirar cap als Estats Units. Segons un estudi d’Euromonitor International, es tracta del mercat de mascotes més madur a escala global. Les vendes estan impulsades per l’elevada despesa per mascota, la fidelitat a marques de gamma alta i un ecosistema comercial plenament integrat, que combina comerç electrònic, botigues físiques, serveis veterinaris i espais d’oci.

El bressol de la revolució són els Estats Units, mentre que Brasil i Tailàndia són les estrelles emergents

L’estudi també afirma que el mercat global del pet care va créixer un 5,9% l’any 2023, fins a assolir una recaptació de 197,6 milions de dòlars. Tot plegat impulsat per la humanització de les mascotes i l’alta demanda, que perfila un ecosistema altament desenvolupat en salut i benestar dels animals, tal com apunta Elif Polat, investigadora i consultora d’Euromonitor International. “Es preveu una taxa de creixement anual del 4% en productes d’alta qualitat com aliments secs o llaminadures per a gossos i gats durant els pròxims quatre anys”, assegura Polat.

Brasil i Tailàndia: països amb alt potencial de creixement

Si els EUA són el mercat consolidat, Brasil i Tailàndia són les estrelles emergents. Al Brasil, la combinació de classe mitjana urbanitzada i l’adopció massiva durant la pandèmia ha convertit el país en el mercat llatinoamericà més gran, amb un creixement previst del 7% anual. Aquí triomfen els productes assequibles, però amb enfocament en salut preventiva i nutrició, un nínxol on les marques locals i internacionals competeixen per oferir qualitat a bon preu.

A Tailàndia, el creixement és encara més destacable, concretament d’un 9% anual, situant-lo entre el top 10 mercats mundials. La digitalització del consum, la influència de les xarxes socials i l’augment de llars unipersonals han disparat la demanda de gats i de mascotes petites. Les empreses tailandeses responen amb formats digitals, aliments funcionals i serveis de luxe que converteixen el pet care en lifestyle.

Polat: “Es preveu una taxa de creixement anual del 4% en productes d’alta qualitat durant els pròxims quatre anys"

Zara Home i l’aposta per l’exclusivitat

Geografia a banda, la petjada del consumidor pelut ja es fa notar amb força en molts sectors tradicionals. Al retail, per exemple, botigues de roba i accessoris han incorporat col·leccions per a mascotes. És el cas de Zara Home, la cadena d’Inditex fundada el 2003 i especialitzada en moda i decoració per a la llar, que a finals del 2020 va estrenar la seva primera col·lecció de productes per a mascotes, coincidint amb la campanya de Nadal.

La firma no només pretenia oferir accessoris com collars i corretges de materials prèmium, sinó també elements per al confort i la cura dels animals, com coixins, llits i joguines, dirigits a un consumidor disposat a invertir en qualitat i disseny per als seus animals de companyia. Li va seguir el grup suec H&M, que també va apostar per aquest segment amb una línia pròpia per a mascotes, més enfocada en jerseis i complements.

Airbnb, Booking i el viatger de quatre potes

El sector turístic no ha quedat al marge d’aquesta transformació. Plataformes com Airbnb o Booking han integrat de manera estructural l’opció “accepta mascotes” com a filtre destacat en les cerques d’allotjaments. Però més enllà d’una etiqueta, Airbnb, per exemple, ha treballat per fomentar l’oferta de cases i apartaments que realment estiguin adaptats a les necessitats de qui viatja amb animals: espais oberts, zones verdes properes, allotjaments amb accessoris bàsics com menjadores o llits, i un llarg etcètera. Ja no es tracta només de permetre l’entrada d’animals, sinó d’integrar-los com a part de l’experiència de viatge.

Federal Café o Frend Coffee: adaptabilitat al sector hostaler

El sector de la restauració també ha hagut d’adaptar-se a aquesta nova realitat. A Barcelona, un exemple emblemàtic és Federal Café, una cadena de cafeteries d’estil australià que ja fa anys que aposta per un model obert, inclusiu i adaptat a una clientela pet friendly. Lluny de limitar-se a oferir terrasses habilitades, molts dels seus locals permeten l’accés de mascotes a l’interior, amb espais amplis, recipients d’aigua disponibles i una actitud activa d’acceptació cap al client que no es vol separar del seu gos.

En paral·lel, han emergit conceptes locals com Frend Coffee, situat al municipi de Sabadell, que neix amb la vocació de ser molt més que una cafeteria: un espai comunitari on persones i mascotes comparteixen moments. Aquí, mentre el client gaudeix d’un cafè d’especialitat o una proposta gastronòmica saludable, el seu gos pot socialitzar i fins i tot tastar alguna llaminadura adaptada.

El futur és ‘pet friendly’

En definitiva, la revolució peluda ja no és una moda passatgera, sinó un moviment que transforma el consum i la vida urbana. A Catalunya i a la resta de l’Estat, la pet economy s’estén molt més enllà del retail: inclou serveis veterinaris prèmium, tecnologia per al benestar animal i fins i tot experiències turístiques i gastronòmiques dissenyades per a famílies de quatre potes. Les mascotes han deixat de ser simples animals per convertir-se en membres de ple dret de la llar, i les empreses que no ho comparteixin corren el risc de quedar-se fora d’un mercat tant emocional com rendible.