L'esport, un valor segur pel sector turístic

El turisme esportiu genera un impacte econòmic de 558 milions d'euros a Catalunya

Dos ciclistes a la platja de Lloret | Lloret Turisme Dos ciclistes a la platja de Lloret | Lloret Turisme

El turisme és un dels principals actius de l’economia catalana, concretament representa un 12% del PIB. Durant el mes de setembre, a la fase final de la temporada d’estiu, els hotels catalans van allotjar 2,2 milions de turistes. En aquest sentit, Catalunya concentra el 19% de la despesa dels visitants internacionals de l’Estat. Però més enllà del turisme de platja, el més demandat, quines altres opcions està oferint el sector? A principis del passat mes d’octubre, Josep-Francesc Valls, director de la Càtedra de Turisme de la UPF Barcelona School of Management, plantejava, en un article a VIA Empresa, la necessitat de lligar el turisme a una nova temporalitat per culpa del canvi climàtic.

Dins de la nova era, l’esport apareix amb força per complementar el negoci procedent del turisme de masses. Els darrers informes de la Generalitat, amb data de l’any 2021, recullen com el turisme esportiu genera un impacte econòmic de 558 milions d’euros a Catalunya. De la xifra total, 269 milions corresponen a l’impacte directe. Barcelona, Lloret de Mar, Salou i les poblacions del Pirineu més pròximes a les estacions d’esquí són alguns dels indrets més destacats del mapa del negoci esportiu. Municipis on l’esport té un paper vital a l’estratègia de promoció econòmica. 

Barcelona, Lloret de Mar, Salou i les poblacions del Pirineu són alguns dels indrets més destacats del mapa del negoci esportiu

Segons dades de l’Observatori del Turisme de Barcelona, el turisme esportiu ja representa un 20% del total de visitants que rep la capital catalana. De mitjana, el perfil majoritari de la persona que practica alguna disciplina esportiva a Barcelona és jove i de procedència internacional. Enguany, l’esdeveniment més esperat a la ciutat és la Copa Amèrica, competició que, a partir de les previsions realitzades per l’organització, ha de generar un impacte de 1.200 milions d’euros. Un altre exemple, la meitat dels 17.000 participants de la darrera edició de la Marató de Barcelona van ser estrangers. Retornant a la Costa Daurada, sota el paraigua de la marca Turisme Esportiu, Salou acostuma a rebre més de 180.000 visitants anuals i 200 activitats esportives. Una mobilització amb més de 400.000 pernoctacions. Per la seva banda, des de fa més de quinze anys, Lloret de Mar està certificada com a destinació de turisme esportiu. L’any 2022, 65.000 persones van visitar la població de la comarca de la Selva per assistir o formar part d’una competició esportiva.

Més info: Catalunya, referent pel turisme esportiu internacional

La contribució a la desestacionalització del sector

“L’esport contribueix a desestacionalitzar el turisme i mantenir l’activitat durant la temporada baixa”, explica Tomàs Fresquet, director d’Evenia Travel. Aquesta agència especialitzada en el turisme esportiu té la seva base a Lloret, però també treballa més enllà de la demarcació. Bèlgica, Suïssa, Alemanya, Polònia, Països Baixos, França i Anglaterra són alguns dels mercats amb els quals l’empresa manté uns lligams més estrets. “Predomina l’esportista o club amateur que pot venir una setmana a Girona i Catalunya a fer una estada de futbol, triatló i natació, entre altres disciplines”, detalla Fresquet. 

De febrer a juny i de setembre a novembre són les etapes de l’any on s’encaixa l’activitat del turisme esportiu. La meitat de la facturació d’Evenia Travel ve d’aquest àmbit. De la mà de la Diputació de Girona, aprofitant l’embranzida del Girona FC, la Costa Brava s’ha posicionat en mercats estratègics com el britànic. Els operadors i agents turístics han mostrat el seu interès per aprofitar el clima i els paisatges del litoral gironí per desenvolupar nous projectes. Ara bé, la relació entre futbol i benefici econòmic no ha començat amb la bona trajectòria del conjunt entrenat per Michel Sánchez. 

1
Imatge d'arxiu del torneig | Cedida

Des de l’any 2002 fins a l’actualitat, cada Setmana Santa, el món del futbol mira cap a terres gironines per la celebració del MICFootball, una de les competicions internacionals de futbol base més prestigioses. “Intentem imitar l’experiència d’un equip professional”, apunta Juanjo Rovira, president de l’empresa organitzadora del torneig. Els més de 300 equips participants juguen els partits repartits en una zona de 42 municipis i 56 camps de futbol que va des de Breda a La Jonquera. 

Un estudi econòmic de l’any 2018 acredita que el MIC mou uns 12 milions d’euros. Els participants i els seus acompanyants s’allotgen a hotels de Lloret de Mar, Platja d’Aro, Palamós, L’Estartit i Roses. “Segurament aviat haurem d’actualitzar les dades, perquè, més enllà dels esportistes, l’any passat vam detectar entre 500 i 1.500 familiars”, conclou Nico Molins, director general de MICSports. Com a complement i per entendre la magnitud de l’esport a l’economia gironina, entre Nadal i Cap d’Any, Blanes va acollir un campionat d’handbol de seleccions autonòmiques espanyoles amb un benefici per la ciutat de 500.000 euros. 

La feina oculta dins i fora d’un terreny de joc

“Ser originaris del territori ens aporta un valor afegit per trobar tot el que necessitin, dins i fora d’un terreny de joc”, manifesta Àlex Rojas, un dels caps visibles d’All Elite Sports. Com ja s’interpreta a la nomenclatura, l’empresa s’encarrega de gestionar les estades de clubs professionals, en un 90% futbol i el percentatge restant ciclisme o rugbi. El camp base de Rojas i la seva organització és el complex de TorreMirona, a Navata (Alt Empordà). Pels professionals de l’esport “és vital trobar un lloc tranquil on fer la preparació”. Tot i l’existència de pics, des d’All Elite Sports s’intenta mantenir l’activitat durant tot l’any, “no té el mateix calendari un equip de futbol que un de ciclisme”, reflexiona Rojas.

Respecte del contacte amb l’entorn més pròxim a les instal·lacions de TorreMirona, el gestor esportiu recorda que “són grups amb voluntat de conèixer llocs i fer activitats de grup, un fet que va lligat a la contractació d’autocars, reserva de cotxes de lloguer i de restaurants per fer àpats”. Un altre efecte col·lateral de l’esport a Catalunya apareix al món audiovisual. A principis del passat mes de maig, el 22@ de Barcelona acollia la inauguració del centre més gran del sud d’Europa dels eSports. Segons un estudi d’Acció, durant el període 2018-2023, Catalunya ha captat una inversió de 120 milions d’euros que ha significat la creació d’uns 900 llocs de treball. Els principals països inversors són de França, Estats Units, Suècia i Corea del Sud. 

Més informació
Girona impulsarà l'Observatori del Turisme
Begur destinarà 6 milions de fons Next Generation a projectes de turisme i sostenibilitat
La startup catalana Onalabs obre una filial a Andorra per tractar salut i esport
Avui et destaquem
El més llegit