Quan Ángel Sáenz de Cenzano (Madrid, 1972) va aterrar a LinkedIn com a director general a Espanya i Portugal, allà pel 2019, la plataforma ja estava consolidada com la gran xarxa social empresarial del món. Els 14 milions d'usuaris que tenia aleshores a l'Estat avui ascendeixen a 23 milions. Encara que gairebé tot el que queda del LinkedIn d'aquella època és, probablement, el seu propòsit fundacional.
Connectar les empreses amb el talent i els professionals avui és diferent que en aquell moment. Gran part de la culpa la té, com és habitual, la irrupció de la intel·ligència artificial. Tanmateix, Sáenz no veu la IA com un perill; més aviat, aspira a utilitzar-la com un trampolí per millorar el seu servei a les empreses i treballadors que depenen de LinkedIn. I, de passada, també per corregir algunes incorreccions com l'absència d'idiomes com el català o l'euskera a la plataforma. Una circumstància que, segons confessa a VIA Empresa, la plataforma no té previst atendre pròximament.
Ja som gairebé el 2026. Com serveix avui LinkedIn a les empreses?
El 2026 la nostra companyia farà 23 anys, i durant aquest temps ha evolucionat molt l'ús per part de les empreses. Pel que fa a nosaltres, ens mantenim fidels a la nostra visió original, que és generar oportunitats econòmiques per als professionals. A partir d'aquí, hem afegit noves funcionalitats als nostres membres: des de connectar amb el seu entorn professional a trobar oportunitats laborals, però també busquem que els professionals puguin aprendre i informar-se per estar al corrent del que succeeix en sectors del seu interès.
LinkedIn ha ajudat les empreses a ser més transparents?
M'agrada aquest enfocament. Sens dubte, ha ajudat com a canal de comunicació i com a finestra al món professional. Les empreses han pogut comunicar-se d'una forma natural tant als seus empleats, com als seus socis, el seu ecosistema i, en general, a tot el món professional. Aquesta possibilitat ha provocat que les companyies tinguin un desig d'explicar més com són per dins, com funcionen, quina és la seva cultura, el seu propòsit o resultats.
I a la digitalització també han contribuït?
Bé, sí, encara que tampoc pretenem donar-nos els mèrits. Nosaltres som producte de la digitalització. El que sí que fem és possibilitar que les empreses aconsegueixin les seves metes mitjançant mecanismes digitals. Em refereixo a objectius d'identificació i captació de talent, objectius interns de desenvolupament del mateix talent, de comercialització, de màrqueting... De tot això sí, sens dubte.
"Són poques ja les empreses que no enfoquen cert nivell d'estratègia a la participació, presència i comunicació dels seus directius i professionals a la xarxa"
Vostè arriba al càrrec de director general el novembre del 2019. Sis anys després, com ha evolucionat LinkedIn?
Per començar, hem crescut. Quan em vaig incorporar, la nostra quota de membres era de 14 milions, que no estava malament, i ara estem a punt d'assolir els 23 milions. És a dir, hi ha una incorporació més elevada, i a més d'un rang més gran, tant generacional com sectorial. Això és molt interessant, perquè un dels objectius aquests anys ha estat que de veritat la xarxa pogués aportar valor transversalment a tots els sectors. És evident que venim d'una presència forta en branques clàssiques com la tecnologia, la consultoria, finances... Però en aquests anys hem anat ampliant aquestes converses i aquest interès a la xarxa en altres sectors. Ara arribem a l'agroalimentari, retail, sanitari i fins i tot un dels més puixants actualment com el de la defensa. Aquesta potser és l'alegria més gran pel que fa a desenvolupament en aquests sis anys, en part també molt impulsada pel nostre propi equip editorial.
D'altra banda, també destaco el fet de comptar cada cop amb més confiança dels professionals. Aquella activitat de professionals executius que fa uns anys es veia com quelcom disruptiu, innovador o de gairebé herois, ara mateix s'ha convertit en una cosa molt comuna. Són poques ja les empreses que no enfoquen cert nivell d'estratègia a la participació, presència i comunicació dels seus directius i professionals a la xarxa.
Fins fa uns anys, Twitter -avui X- era el gran referent informatiu pel que fa a xarxes socials. Li han guanyat aquesta batalla en l'actualitat?
No és una batalla que nosaltres hàgim volgut lliurar. I tampoc som un mitjà de comunicació. De fet, som una plataforma que és complementària als mitjans, i treballem amb ells d'una forma molt natural. És veritat que tenim un equip editorial, però no és comparable a com treballa un mitjà de comunicació tradicional, sigui físic o digital. El nostre equip fa agregació de notícies i les exposa, encara que també les genera. Potser aquest és el tret característic, que pot provocar converses sobre temes d'actualitat en què participen des dels membres identificats als verificats, per la qual cosa això aporta un caràcter potser una mica més formal.
Les altres xarxes han evolucionat de maneres diferents, però tampoc soc qui per jutjar-ho. Jo he fet servir Twitter i el continuo fent servir per a certes coses. Crec que també té la seva utilitat; en general, cada xarxa social té el seu objectiu i la seva utilitat pròpia. La nostra és una plataforma on mantenir-se actualitzat d'una manera genèrica, cosa que és complementària a altres propostes.

Des del punt de vista informatiu, la seva aposta de futur és mantenir el format actual o s'hi atreviran una mica més?
Hem d'evolucionar i innovar sempre. No sé quant temps fa que és a LinkedIn, però haurà vist una evolució, encara que sempre d'una forma natural i assumible per a vostè com a membre. Aleshores, el LinkedIn d'aquí a cinc anys segur que serà molt diferent del que tenim ara. Ara bé, el que és gairebé segur també és que continuarem complint la missió de connectar els professionals per fer-los més productius i perquè trobin oportunitats. Les necessitats de professionals que identifiquem, intentarem cobrir-les. Igual que el 2015 o el 2016 vam detectar que els professionals volien formar-se en línia, vam veure les opcions i vam adquirir una companyia en aquell moment puntera, Lynda, que vam transformar en la nostra plataforma formativa per a professionals. Avui ja té més de 23.000 cursos de totes les temàtiques i amb una gran amplitud d'idiomes.
Ara com ara, no hi ha cap dubte que estem en un moment singular pel que fa a com la tecnologia, en aquest cas la IA, està inundant tot el que fem i com ho fem. Nosaltres fa molts anys que treballem amb algorismes i la IA, però ara mateix les oportunitats i les capacitats que ens presenta la tecnologia són majors. A partir d'aquí, si hem de reinventar-nos i crear serveis nous, ho farem.
De quina manera ho faran? Tenen cap pla per integrar la IA?
Com li dic, fa anys que treballem amb serveis algorítmics d'intel·ligència artificial. En total, són més de 600 o 700 simultàniament. Però ara mateix s'està produint un canvi de paradigma; li estem donant la volta al seient i estem posant en mans dels nostres clients i membres les eines. En aquest cas, els oferim agents d'IA perquè tinguin un salt qualitatiu i quantitatiu pel que fa a la seva repercussió a la xarxa.
Li poso un exemple: el setembre vam llançar el LinkedIn Hiring Assistant, el primer agent de cerca, contacte i contractació de talent. Molts dels nostres clients ja l'utilitzen activament per arribar a perfils que no estaven abastant amb les cerques habituals. D'aquesta manera, poden contactar-hi i continuar el procés d'una forma automatitzada i molt més productiva. A més, poden eliminar tasques repetitives dels reclutadors que no aportaven valor i els bloquejaven. En paral·lel, estem llançant agents similars per a la nostra plataforma de formació o la de màrqueting, de manera que puguin dissenyar i executar campanyes molt més automatitzades, productives i encertades.
LinkedIn també s'ha convertit en, potser, el gran portal de cerca de feina a Internet. Què els diferencia avui d'altres pàgines com Infojobs, Randstad o Adecco?
Cada model de negoci ocupa un lloc al mercat. Nosaltres treballem amb ells d'una forma molt natural. De fet, totes les companyies que comenta són clients nostres, perquè també busquen a la nostra plataforma el seu element productiu, en aquest cas el talent de les persones, per poder servir els seus clients. En aquest sentit, diguem-ne que després d'uns primers anys de convivència i d'observació, ara mateix treballem conjuntament amb moltíssima naturalitat i cadascú ofereix un angle diferent dels clients. El més important és que els clients tinguin diversitat d'opcions.
"Al món hi ha vuit persones que s'incorporen a un nou lloc de feina cada minut a través d'ofertes de LinkedIn"
Veiem la nostra plataforma d'identificació i reclutament de talent com la més potent del món. Entre altres coses, perquè tenim més de 1.300 milions de perfils a escala mundial, i això ja de sortida et dona una arribada i una amplitud important. A més, són perfils verificats en molts dels casos. Tot just acabem de superar la barrera dels 100 milions de perfils verificats, la qual cosa era un repte molt rellevant, i ara volem assolir els 1.000 milions per al 2030, perquè ens aporta una possibilitat rellevant en el mercat que volem mantenir.
Abans li he preguntat per l'ús de les empreses per part de LinkedIn. Però, com ha anat variant el dels empleats i el de tots aquells que busquen feina a través de la plataforma?
Per nosaltres, el moment en què una persona busca feina és un moment crític, i el respectem molt. Des de l'inici, un dels nostres objectius core va ser poder oferir aquestes oportunitats. Al llarg dels anys, hem incrementat les seves opcions i la visibilitat del seu perfil, però també l'accés a oportunitats. Hi ha desenes de milers d'oportunitats laborals que es poden visitar simultàniament a LinkedIn. Però més enllà d'això, hem incorporat més funcionalitats: des d'assajos d'entrevistes a ajudants per millorar un perfil, fins al famós tab d'open to work per obrir-se als reclutadors. En el cas dels reclutadors, un dels factors més importants dels quals disposen és el temps de contractació. En aquest sentit, ajuda que algú especifiqui que està obert a canviar de feina o que té una possibilitat d'incorporació immediata.
Bé, sempre hi ha l'eterna pregunta de si aquesta funcionalitat ajuda o perjudica.
Segons ens consta a nosaltres, estadísticament ajuda. Els perfils d'open to work són més visitats que els que no tenen el setup.
En qualsevol cas, sempre reflexionem com podem ajudar en aquesta paradoxa que diu que les companyies no troben el talent que necessiten, alhora que moltes persones no troben la feina a la qual aspiren. Intentar connectar o acostar aquestes dues realitats és la nostra obsessió.

Tenen dades de quants llocs de feina genera LinkedIn cada any a l'Estat?
Tenim dades a escala global. Al món hi ha vuit persones que s'incorporen a un nou lloc de treball cada minut a través d'ofertes de LinkedIn. A més, hi ha 14 milions de llocs de treball publicats simultàniament. Al seu torn, cada segon s'incorporen a LinkedIn sis persones a tot el planeta. El creixement és cada cop més veloç. Són dades contundents que ajuden a entendre la capacitat i el potencial que et genera una plataforma com la nostra, especialment si es compara amb el que es feia fa dècades. Jo vaig començar buscant feina retallant un anunci de premsa de les pàgines salmó i enviant en un sobre el currículum imprès. El salt qualitatiu d'accés a oportunitats és bestial.
Tot i que no hi hagi dades en l'àmbit estatal, Espanya està per sobre, per sota o en la mitjana que comenta?
Les realitats dels països equiparables al nostre són molt semblants. Sempre tendim a pensar que som únics i diferents, però les mètriques són molt semblants a les de països d'Europa occidental, Nord-amèrica i alguns països d'Àsia. Hi ha alguns estats que encara estan en una corba de maduresa tant tecnològica com professional, per la qual cosa encara estan una mica endarrerits. A més, les dades de creixement de negoci de LinkedIn a Espanya són almenys tan bones com les de la resta del planeta, per la qual cosa entenem que són perfectament extrapolables al nostre mercat.
Es fan bé els currículums avui dia?
Nosaltres intentem potenciar l'abast, i el punt significatiu d'un perfil a LinkedIn és que no és un currículum en si mateix, perquè incorpora altres coses. Això de fer-ho bé o no... El professional té l'obligació de tenir un perfil interessant i atractiu. Això té almenys dos components: el primer, com realment aterres, dibuixes i escrius el perfil, mentre que el segon són més aviat les coses que pots incorporar a través de les teves formacions, experiències o demostració d'habilitats.
"Les empreses entendran el talent per les habilitats, i no tant per categories més tradicionals com la formació acadèmica o la trajectòria professional"
Les famoses habilitats toves (soft skills). Ho són tot?
Ens estem movent cap a un món en què el talent s'entendrà per les habilitats, i no tant per categories més tradicionals com la formació acadèmica o la trajectòria professional. Aquestes continuen sent importants, però les empreses busquen entendre les professions com a habilitats, perquè és el que els permet trobar tot el talent necessari. Els mecanismes tradicionals ja no són prou significatius i elàstics, i no generen l'abast que podem obtenir si de veritat aconseguíssim entendre els professionals com un conjunt d'habilitats.
Les nostres estadístiques mostren que els reclutadors no arriben a trobar el 80% dels candidats vàlids per ocupar posicions obertes. Aleshores, aquest és el nostre àmbit d'actuació i on tenim clarament l'oportunitat d'ajudar les empreses a trobar aquest talent ocult o no tan visible.
I com s'aconsegueix això?
Amb tecnologia. A través de l'accés, de la nostra plataforma tecnològica, de com la intel·ligència artificial entén les nostres necessitats i és capaç de mapar professionals que potser no són tan evidents perquè no són del nostre sector o perquè no han estudiat les formacions clàssiques per al sector en què ens trobem. Les empreses ja han entès que han d'obrir la ment a trobar una altra forma i, després, com a segona part, és molt important veure com aconseguim adquirir les habilitats i els coneixements dins de la companyia.
Totes les empreses saben que és tant o més important cuidar els seus empleats com trobar els següents. I això respon, de fet, també a les prioritats dels professionals. Històricament, mantenen una sèrie de prioritats molt evidents: el salari, la seguretat que li ofereix el seu lloc de treball i la flexibilitat, que és a més un factor que ha elevat la seva importància. Ara, tanmateix, han aparegut dos nous factors quan preguntem als professionals.
Quins?
El primer són les oportunitats de desenvolupament. Un professional no accepta una proposta si no entén que en aquesta posició i en aquesta empresa no podrà desenvolupar les seves habilitats. És la seva garantia i el seu passaport dins d'aquesta empresa o fora d'ella. I l'altra és el propòsit, encara que no soc molt partidari d'aquesta paraula, perquè hauria de contemplar altres coses. M'agrada més parlar de l'impacte, és a dir, d'allò que genera la nostra companyia, sigui perquè ajuda la societat en un àmbit o perquè cuida la sostenibilitat del medi ambient, etc.
En definitiva, s'han gairebé duplicat el nombre de prioritats, cosa que no fa especialment senzilla la tasca de les empreses d'atreure i aconseguir el millor talent, però sí que evidencia la necessitat que les empreses comuniquin, s'exposin i connectin amb els professionals amb moltíssima més fluïdesa, riquesa i contingut.

El mercat laboral viu un dels seus millors moments pel que fa a xifres absolutes tant a l'Estat com a Catalunya. Quina valoració fan des de LinkedIn?
Bé, nosaltres veiem una dada objectiva, i és que la població activa creix. A més, crec que les empreses també ho estan fent, ja que estan incorporant nou talent, al mateix temps que estan arribant empreses internacionals a Espanya i igual que les empreses espanyoles s'estan internacionalitzant.
A Catalunya i a Barcelona hi ha un ecosistema reconegut d'emprenedoria. Una de les dinàmiques que estem veient al mercat espanyol és un creixement molt alt, per sobre del 60%, dels perfils que incorporen el concepte fundador al seu perfil. És a dir, l'emprenedoria gaudeix de molt bona salut, i això és molt bona notícia. Només al voltant de Barcelona veiem moltes startups que ja fa molts anys que són al mercat, a més d'altres que estan creixent i apareixent. Nosaltres publiquem anualment rànquings de Top Startups amb una sèrie d'objectius de creixement, repercussió i altres, i veiem com el teixit espanyol en general i el barceloní o català en particular segueixen en molt bon estat.
De fet, vostè és de viatge per Catalunya per visitar moltes d'elles, oi?
Sí, són clients nostres que van ser startups i que ara ja hauríem de deixar de dir-los així perquè són grans realitats. Estan molt basades en la tecnologia i la innovació. En l'àmbit de Barcelona, ara mateix estan sortint molt altes en els nostres rànquings empreses com Nude Project, de moda urbana; Incapto, de consum sostenible; Genesy, d'intel·ligència artificial i d'automatització de B2B; Amenitiz, programari per a hostaleria, i Ukio, que és una prop-tech. Moltes d'aquestes startups han donat suport al seu creixement i desenvolupament en trobar talent a través de la nostra plataforma, comercialitzar els seus missatges i els seus productes i, al final, tenir una presència digital rellevant.
A aquests clients els van a buscar vostès o ells contacten amb LinkedIn?
Tenim els dos models. Històricament, hem anat fent més clients i avui dia tenim milers a Espanya que confien en les nostres solucions dels dos mons. Però, d'altra banda, també fem acostament al mercat per oferir les nostres solucions, com qualsevol altra empresa. Actualment, estem fent molt d'èmfasi en com podem no només continuar atenent les companyies mitjanes i grans, sinó també com ajudant la pime, que són una realitat indiscutible. Ara estan arribant a entendre quines possibilitats tenen de trobar ells també el seu talent, el seu desenvolupament i la seva comercialització de la nostra plataforma. Probablement, les pimes són una de les nostres apostes més importants a futur.
"El professional que s'incorpori avui al món laboral tindrà entre tretze i setze etapes professionals diferents, el doble o el triple que generacions anteriors"
Tornem al mercat laboral. L'atur juvenil de l'Estat continua sent el més elevat de l'eurozona. Com pot ajudar LinkedIn a millorar aquesta realitat?
En la mateixa línia. Ajudem els professionals joves a entendre el context industrial, sectorial i professional al qual s'enfronten. En aquest sentit, treballem perquè els membres més joves s'incorporin en una etapa gairebé preuniversitària o universitària, i que no pensin que LinkedIn només és per al moment en què han de buscar feina, sinó que poden generar una xarxa i accedir al coneixement d'un sector o de les empreses.
Més tard, ja en el moment en què es llancen a buscar oportunitats, els donem accés i visibilitat a moltes oportunitats. Per la nostra part, hem d'entendre les prioritats que li enumerava abans, però també la seva realitat. I la seva realitat és que el professional que s'incorpori avui al món laboral probablement tindrà entre tretze i setze etapes professionals diferents de mitjana. És a dir, duplicaran o triplicaran les de les generacions anteriors. És una dada que han de manejar les empreses i els professionals per comprendre quines són les expectatives.
En aquesta missió que tenen de penetrar entre l'audiència jove, com s'aconsegueix competir com a xarxa social contra monstres de l'entreteniment jove tan potents com TikTok i Instagram?
A vegades cal tenir més consens sobre què és interessant i què és important. En els meus primers anys a la companyia, jo anava a una universitat i preguntava qui tenia perfil a LinkedIn i s'aixecaven pocs braços. Això ara ha canviat. Ara si ens truquen, hi acudim. Tenim una responsable a Espanya i Portugal per a tot el món acadèmic, estem presents en universitats i en escoles de negoci amb força freqüència. Fins i tot molts dels nostres empleats, jo inclòs, podem tenir un aspecte acadèmic també docent.
LinkedIn és una de les poques xarxes socials grans sense incorporar idiomes com el català o l'euskera. Hi ha alguna previsió de fer-ho aviat?
Nosaltres tenim els recursos que tenim i no cobrim tots els idiomes del planeta. Intentem prioritzar aquells que estan més estesos. Sens dubte, no limitem la possibilitat de capacitats d'escriptura i de creació de contingut en cap d'aquests idiomes. Segurament, en el futur considerarem això menys rellevant, perquè la tecnologia ens està ajudant a poder comunicar-nos en l'idioma que vulguem. De fet, ja existeix la tecnologia mitjançant la qual podem tenir una conversa immediatament i simultàniament traduïda, fins i tot amb el mateix to de veu. Així que crec que serà la mateixa tecnologia la que eliminarà, o si més no disminuirà molt, aquest possible conflicte de llengües.
És a dir, que la incorporació d'aquests idiomes no està prevista.
No tenim constància que s'ampliarà el nombre d'idiomes.
"Incorporar el català a LinkedIn? No en tenim constància, serà la mateixa tecnologia qui eliminarà el possible conflicte de llengües"
El fet que el català o l'euskera no estiguin incorporats a LinkedIn suposa un problema perquè apareguin algunes publicacions al feed, per què no els detecta com a idioma?
Aquest és un tema molt tècnic. Al final, la repercussió d'un contingut es produeix a partir de l'audiència a la xarxa a la qual va dirigit i al moviment de l'èxit que tingui dins d'aquesta xarxa. Sincerament, no li sé dir si és així, però a mi em surten publicacions dels meus col·legues en suec i jo no el parlo. M'hi apareixen perquè són de la meva xarxa i hi interactuo.
De cara al 2026, ens pot avançar alguna novetat rellevant de LinkedIn?
Molta de la feina d'aquest 2025 ha estat ajudar les empreses i els professionals a entendre quins són els nous mecanismes de treball a la plataforma, fonamentalment pel que fa a la seva presència, publicació, formats, profunditat de continguts... Crec que el que veurem el 2026 és aquesta gran concurrència. És a dir, com realment la nostra plataforma intentarà, i espero que aconseguirà, posar els continguts de més valor per als membres més visibles, més accessibles i més exitosos. El 2026 serà un any en què intentarem primar sens dubte la qualitat sobre la quantitat.