Escoltar multiplica els resultats

La tecnologia obliga a modificar les formes de lideratge i adaptar les organitzacions als nous valors de les generacions emergents

Les noves generacions volen un cap que els escolti i els faci ser millors | Acistock Les noves generacions volen un cap que els escolti i els faci ser millors | Acistock

La tecnologia i la gestió de dades obliga a canviar les formes de liderar i gestionar els equips. El canvi, com afirma Jaume Gurt, “ha vingut per quedar-se i l’entorn és més dinàmic. Estem preparats per viure en un entorn així?”, es pregunta en la seva intervenció l'exdirectiu d’Infojobs a la jornada SmarTEQ celebrada al Mobile World Centre.

Gurt s’acaba d’incorporar com a Business Director de TeamEQ, una startup que a través d’una aplicació mesura el clima laboral de les empreses i proposa millores per augmentar la productivitat i millorar els resultats del negoci. En aquesta línia, dóna algunes pistes per ajudar les organitzacions a adaptar-se en aquest entorn volàtil, incert, complex i ambigu (VUCA en anglès).

“Cal tenir present que avui dia a les empreses hi conviuen quatre generacions formades en hàbits i dinàmiques molt diferents, des dels Baby boomers a la generació X, fins als millennials i la generació Z, que dominen la tecnologia i es mouen per uns nous valors”, contextualitza el directiu.

Helena Guardans, CEO de Sellbytell, una empresa amb més de 3.300 treballadors, molts dels quals de noves generacions, assegura que “les expectatives dels millennials han canviat molt, ara pensen en el seu projecte i desenvolupament, no només en la nòmina. I no volen un cap sinó un coach, algú que els ajudi a ser millors”.

Gurt: “Els comandaments intermedis són l’eix vertebrador entre visió i acció, passen a ser una part estratègica”

“Les generacions que pugen volen ser escoltades, volen parlar i dir la seva, i volen les coses ja”, explica Gurt. En aquest canvi d’actitud hi té molt a veure la influència de les noves tecnologies, que canvien “la forma de viure i de ser i ens obliga a transformar-nos”. Una solució, per aquest expert, és “el treball en equip”.

En aquest mateix sentit, Guardans apunta precisament que saber treballar en equip és una de les habilitats més buscades per les companyies, així com també qüestions com la creativitat en la resolució de problemes, la capacitat per ser analítics o la comunicació verbal. “El coneixement no és el més important, el que importa és l’actitud de compromís, de voler-se integrar i la capacitat de treballar en equip”, diu.

Jaume Gurt SmarTEQ

Jaume Gurt durant la jornada SmarTEQ | JV

Els eixos de la transformació

Segons Gurt, els quatre eixos de transformació de les companyies són els directius, els comandaments intermedis, les persones i els objectius. Pel que fa a la direcció, Gurt creu que “les organitzacions piramidals han de desaparèixer”. En aquest sentit, els comandaments intermedis  “són l’eix vertebrador entre visió i acció, passen a ser una part estratègica”.

També cal empoderar les persones, els treballadors de les organitzacions. “Si no les empoderem, això fracassarà”, adverteix Gurt, que creu que també és molt important fixar uns objectius, “que no poden ser només guanyar diners”.

Guardans: “Allò que no es mesura no existeix; i si no existeix, no es pot millorar”

Davant d’aquesta transformació, el Business Director de TeamEQ assenyala quatre aspectes importants. Un d’ells és l’escolta activa: “Cal estar atents, preocupar-se per les persones, preguntar”. Posa com a exemple els Open office i les Open sessions que es fan a Infojobs per escoltar les opinions i suggeriments dels treballadors. També caldrà que les empreses reconeguin la feina i aportació de les persones, perquè segons diu Gurt, “les noves generacions necessiten ser reconegudes”. Això va lligat a la necessitat d’empoderar les persones perquè puguin prendre decisions alineats amb la direcció”.

Per últim, caldrà mesurar les accions fetes, ja que la mesura “ens dóna la consciència d’on som, cap a on evolucionem”. En aquest sentit, Guardans també assenyala que “allò que no es mesura, no existeix; i si no existeix no es pot millorar”.

En aquesta transformació, assenyala Gurt, el paper dels líders també canvia, ja que s’han de tornar molt més propers, escoltar, atendre a la gent i ser un exemple del que es demana a la resta de persones de l’organització”.

Més informació
L’autèntica revolució dels somriures
Els joves no volen ser enginyers
Es busca: treballador tipus del 2016
Avui et destaquem
El més llegit