• Empresa
  • Hotels emblemàtics de Barcelona que són d'actualitat

Hotels emblemàtics de Barcelona que són d'actualitat

Tant La Florida com el Miramar han acostumat a tenir problemes bastant seriosos per resultar rendibles als seus successius propietaris

L'antic Gran Hotel La Florida, ubicat en una posició privilegiada a Barcelona | Europa Press
L'antic Gran Hotel La Florida, ubicat en una posició privilegiada a Barcelona | Europa Press
Roger Vinton
Escriptor
05 de Setembre de 2025 - 05:30

Aquest estiu s’ha fet públic que un hotel històric de la ciutat de Barcelona té novetats; es tracta del Gran Hotel La Florida, del que s’ha anunciat la reobertura ben aviat. Aquest establiment va canviar de mans, conjuntament amb un altre també de centenari, el Miramar, el gener del 2024. La nova propietat és una socimi anomenada Atom Hoteles i va adquirir els dos hotels esmentats al qui era el seu propietari en aquell moment, l'inversor libanès Joseph Boutros El Khoury (1969). El preu pactat va ser de 50 milions d’euros.

 

Tant La Florida com el Miramar, ubicats en entorns idíl·lics com són el Tibidabo i Montjuïc, però lluny del centre de la ciutat, han acostumat a tenir problemes bastant seriosos per resultar rendibles als seus successius propietaris. Un cop feta la compravenda, la gestió del Miramar va passar a mans de la firma nord-americana Hyatt, mentre que la del seu germà del Tibidabo és cosa de Sunset Hospitality, una companyia de Dubai.

Aquesta doble història té molts protagonistes i començarem per Boutros El Khoury, l’inversor sortint, a qui no podem qualificar amb el tòpic de self-made-man perquè en realitat va heretar un gran imperi de la seva família, el que havia creat el xeic Boutros el-Khoury (1907-1984) i que abastava un rang molt ampli de sectors de negoci (banca, activitats agrícoles, indústria, comerç, etc.). El Boutros El Khoury que ens ocupa va fundar a la dècada dels noranta la companyia Continental Property Investments (CPI), que és la que agrupa les seves activitats i amb la que el 2011 va adquirir el Miramar i La Florida. En aquella transacció gairebé no va desemborsar efectiu, sinó que va quedar-se els hotels a canvi d’assumir-ne el deute. Va cedir la gestió a la família Gaspart i sembla que la cosa no va funcionar com s’esperava.

 

Abans hem parlat dels dos hotels protagonistes referint-nos-hi com a centenaris i la veritat és que un, La Florida, ja ha superat aquesta fita mentre que l’altre, Miramar, està a punt de fer-ho. El del Tibidabo es va construir l’any 1924 com a part del projecte d’urbanització d’aquest cim que va promoure el metge i empresari Salvador Andreu Grau (el de les pastilles per a la tos), mentre que el de Montjuïc va estrenar-se coincidint amb un altre esdeveniment transcendent de la ciutat com va ser l’Exposició Internacional del 1929.

Per les habitacions de l'hotel La Florida (ara METT Barcelona) han passat personatges com Bruce Springsteen, el matrimoni Obama, Steven Spielberg, Tom Hanks o el Barça

La vida de l’hotel La Florida ha estat farcida d’alts i baixos, amb una aturada motivada per la Guerra Civil, quan es va convertir en hospital militar, una reobertura el 1950 i nou tancament el 1979. El 2001 va ser recuperat com a establiment hoteler i ara, gràcies a una reforma en profunditat (15 milions d’euros de cost), reneix amb tota la seva esplendor, però amb un nom diferent: ara serà el METT Barcelona. Per les seves habitacions hi ha desfilat grans personatges, com el cantant Bruce Springsteen, el matrimoni Obama, el director de cinema Steven Spielberg, l’actor Tom Hanks o el primer equip del Barça, que en algunes èpoques s’ha concentrat a l’hotel.

Encara més curiosa és la història del Miramar que va néixer com a restaurant per a banquets vinculat a l’Expo, però el 1959 es va transformar ni més ni menys que en la seu de la televisió pública espanyola, TVE, a la capital catalana. L’ús televisiu es va perllongar fins que el 1983 la cadena es va traslladar a unes noves i espaioses instal·lacions a Sant Cugat del Vallès. Després d’un dilatat estat de letargia, l’edifici va tornar a la vida convertit en l’hotel de luxe que és a hores d'ara.

L'activitat d'Atom Hotels és adquirir hotels i llogar-los a un gestor; són els propietaris de 23 establiments amb més de 5.500 habitacions i un valor global del patrimoni de 800 milions d’euros

L’altre protagonista clau d’aquest renaixement dels dos establiments és, per descomptat, el nou propietari que, com hem avançat, és la socimi Atom Hoteles. Per començar, cal aclarir que el terme socimi és l’acrònim de societat cotitzada de capital immobiliari, és a dir, es tracta d’un vehicle inversor focalitzat en immobles de lloguer i que té l’obligació de cotitzar a borsa. A l’estat espanyol, la socimi més coneguda és Merlin Properties, vinculada al Banco Santander (24% del capital) i que gestiona un patrimoni d’uns 12.000 milions d’euros. Per sota d’ella hi ha Inmobiliaria Colonial, ara una socimi, però amb un historial llarguíssim en el món immobiliari (va néixer com a filial de llegendari banc Hispano-Colonial).

Però no totes les socimis tenen uns actius tan voluminosos, i la que ens ocupa -Atom Hoteles- n’és un exemple. La seva activitat és adquirir hotels i llogar-los a un gestor, i per aquest motiu són els propietaris de 23 establiments amb més de 5.500 habitacions i un valor global del patrimoni de 800 milions d’euros. Els principals accionistes de l’entitat són el Bankinter i una societat anomenada GMA, tots dos amb un 5% del capital. El principal nom clau de l’empresa és el català Víctor Martí Gilabert, fundador de la firma GMA i amb una llarga experiència en el sector hoteler.