• Empresa
  • Reckitt, el gegant britànic que controla els preservatius Durex des de Granollers

Reckitt, el gegant britànic que controla els preservatius Durex des de Granollers

La història de Reckitt es remunta als orígens de la catalana Camp, adquirida per Benckiser l'any 1989

Un preservatiu Durex | Rorro Navia (Flickr)
Un preservatiu Durex | Rorro Navia (Flickr)
David Lombrana
Cap de redacció
Barcelona
15 d'Octubre de 2026 - 04:55

Des de la darrera col·lecció de cromos que recorre les aules catalanes, fins a les impressores que fem servir en el nostre dia a dia, són milers les empreses estrangeres que disposen d’una filial a Catalunya; concretament, segons les darreres dades d’Acció, són un total de 9.602 filials. D’entre totes elles, n’hi ha una, d’origen britànic, que resideix al centre de Barcelona i és present al municipi de Granollers; que pertany a un grup que factura 14.200 milions de lliures anuals -uns 16.820 milions d'euros-; i que, sigui a la tauleta de nit o a la cuina, és present a les llars d’arreu de Catalunya: és el cas de Reckitt.

 

Jabones Camp i l'adquisició angloalemanya

L'exdirector general de Jabones Camp, Manuel Luque, en un dels anuncis populars de la firma | Manuel Luque (YouTube)
L'exdirector general de Jabones Camp, Manuel Luque, en un dels anuncis populars de la firma | Manuel Luque (YouTube)

És cert que, d’entrada, el nom d’aquesta multinacional britànica pot sonar poc familiar. Si ens n’anem al seu origen a Catalunya, fa 27 anys que va aterrar a la capital del Vallès Oriental arran de la fusió amb l’alemanya Benckiser, que el 1989 va firmar la compra de Jabones Camp per una suma de 30.000 milions de pessetes -uns 190 milions d'euros actuals-. Així, l’alemanya es va instal·lar a Granollers per dominar el mercat de la neteja de la llar -casualment, a menys de deu minuts en cotxe d’un competidor directe com ho és el KH-7-, i deu anys més tard es va unir amb Reckitt & Colman, per donar lloc a Reckitt Benckiser.

“La Camp va ser una empresa històrica que forma part del paisatge industrial de Granollers i del Vallès Oriental, molt vinculada a la ciutat”, explica a VIA Empresa el president de la UEI i del Consell Territorial de la Pime, Pep Garcia. L’empresari recorda el popular anunci protagonitzat per Manuel Luque, qui aleshores era director general de Camp: “Busque, compare, y si encuentra algo mejor… cómprelo”; i assegura que aquesta companyia es va convertir en “un símbol de la modernització industrial a Catalunya”. 

 

Segons Garcia, aquesta fita va arribar cap als anys seixanta, quan la rentadora automàtica va entrar de forma massiva a les llars i Camp va dissenyar i industrialitzar una fórmula per adaptar-se a aquest electrodomèstic. Aquesta va ser la llavor de Colon, una de les marques de detergent més emblemàtiques de la companyia i que va donar lloc al mencionat anunci. 

Vanish, Finish... i l'impuls dels medicaments sense recepta

Una furgoneta amb el logo de Vanish | Nick Normal (Flickr)
Una furgoneta amb el logo de Vanish | Nick Normal (Flickr)

Reprenent la fusió angloalemanya que es va segellar el 1999, totes dues firmes van ajuntar el catàleg per fabricar, des de Granollers, els detergents Colon, els desinfectants Vanish o els netejadors Calgonit, que posteriorment van passar a anomenar-se Finish. Tanmateix, el grup no va trigar a adreçar-se al mercat dels medicaments sense recepta -també coneguts com a OTC, over-the-counter, per les seves sigles en anglès-, i va completar l’adquisició de Boots Healthcare (2005), aleshores propietària de les píndoles Strepsils, i SSL International (2010), l’empresa que posseïa Durex.

De fet, el setembre del 2007, SSL International va anunciar el tancament de la fàbrica de profilàctics Durex, que s’ubicava a Rubí i comptava amb prop de 230 treballadors. Aleshores, la firma va justificar el tancament amb “la pèrdua de competitivitat a què es veia abocada l’empresa, a conseqüència del creixement de la competència exterior en el sector dels profilàctics”, i va traslladar part de la producció a Tailàndia i l’Índia, on actualment es fabriquen gran part dels preservatius Durex. La notícia va generar una repercussió considerable, i mitjans com El País van anunciar que “Rubí es queda sense condons”. Curiosament, la fàbrica va ser rescatada el 2018 per Rensika, empresa responsable de l'hummus Simply Greek de Mercadona, un dels productes més ben valorats pels consumidors de la cadena de supermercats valenciana.

Rensika, empresa responsable de l'hummus Simply Greek de Mercadona, en l'actualitat opera a l'antiga fàbrica de Durex a Rubí

Un cop completada la integració de SSL International i Boots Healthcare, Reckitt Benckiser va viure una època daurada sota la direcció de l’empresari indi Rakesh Kapoor, qui va agrupar el seu catàleg mundial en dinou marques de referència anomenades Powerbrands. Entre aquestes figuren les ja mencionades, com Durex, Strepsils, Colon, Vanish, Calgon o Finish, que són les més conegudes, i s’agrupaven, o bé en el vertical de la llar, o bé en el de la salut, i a l’estat espanyol es gestionava la seva comercialització des de Granollers, tal com es duu a terme en l’actualitat.

El despreniment de la neteja de la llar

Va ser el 2021, en període postpandèmic, quan Reckitt Benckiser decideix rebatejar-se eliminant el cognom alemany, i passa a ser reconeguda com a Reckitt. A més, va separar definitivament el seu negoci en tres grans blocs, Reckitt Health, Reckitt Hygiene i Reckitt Nutrition, divisió que sorgeix arran de la compra -el 2017- de la multinacional americana de nutrició infantil Mead Johnson. 

La companyia britànica va dur a terme una aposta ferma pels negocis de salut i nutrició, deixant de prioritzar la cura de la llar, que requerien unes grans infraestructures i plantilles extenses per dur a terme els productes mencionats. Tant va ser així que, a mitjan 2025, Reckitt va posar a la venda la seva divisió d'higiene de la llar per, pocs mesos més tard, ser adquirida pel fons de capital risc nord-americà Advent International, per uns 4.800 milions de dòlars.

Així, Advent va iniciar aquest 2026 amb un imperi de detergents i, com que no podia operar sota el nom de Reckitt, que manté les divisions de salut i nutrició, va donar llum a Vestacy, una companyia independent que agrupa les marques de neteja que fins fa un any pertanyien a Reckitt, així com la fàbrica que originàriament posseïa la companyia catalana Camp. En l’actualitat, Vestacy està participat al 70% per Advent, que manté el control total, i al 30% per Reckitt.

En l’actualitat, Vestacy està participat al 70% per Advent, que manté el control total, i al 30% per Reckitt

Tanmateix, aquest no ha estat el darrer moviment que ha concernit la planta vallesana. A finals d’aquest estiu, el gegant -també britànic- McBride va anunciar un acord amb Vestacy per quedar-se amb les fàbriques de la península Ibèrica i continuar la producció del catàleg. “Ara haurem de veure quina activitat tindrà la planta de Granollers i quins processos seguirà”, avisa Garcia, qui precisa que el traspàs de la fàbrica conclourà a inicis del 2027.

Després de totes aquestes operacions empresarials, i a banda dels productes de neteja, val a dir que la filial espanyola de Reckitt és a Barcelona, malgrat que a Granollers manté les oficines administratives des d’on controla el negoci de la salut i comercialitza, entre d’altres, les píndoles Strepsils o els preservatius Durex. La capital del Vallès Oriental esdevé així el cervell comercial d’una filial que pertany a una multinacional amb presència a més de 80 països, una plantilla de 36.000 treballadors i que ven 30 milions de productes al dia.

Afegir VIA Empresa com a font preferida de Google de forma gratuïta  

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat  

 
Activar ara