El comerç reivindica accions per recuperar el prestigi de Barcelona

Diferents empresaris del sector turístic, la mobilitat i comerciants demanen un govern que posi la mirada en els problemes de la ciutat i arribi a un consens amb l'àmbit privat

Assistents al  IV Summit de Barcelona Oberta | Barcelona Oberta
Assistents al IV Summit de Barcelona Oberta | Barcelona Oberta

El problema del Top Manta, la turismofòbia, l’ordenança de les terrasses... Tots els comerciants coincideixen en el fet que en els darrers anys Barcelona ha viscut una sèrie de conflictes que no afavoreixen el comerç i el turisme. “Barcelona en aquests moments té un problema de reputació”, afirma la directora general de Grup Julià, Marian Muro, durant el IV Summit de Barcelona Oberta. Amb les eleccions municipals a tocar de la cantonada, diferents empresaris del sector del comerç, el turisme i la mobilitat reivindiquen la necessitat que l’Ajuntament de Barcelona no aparti la mirada i arribi a un consens amb les entitats privades per “recuperar la il·lusió” de la ciutat.

“Fa uns anys tothom volia venir a la ciutat i ara la gent va a altres llocs com Lisboa”, apunta el director del Grup Iglesias, Juan Carlos Iglesias. El record nostàlgic de la Barcelona dels Jocs Olímpics del 1992 és present entre els comerciants i empresaris, que lamenten no estar tan ben posicionats com fa uns anys. Davant aquesta situació, quines oportunitats té la ciutat per recuperar la seva marca?

Més info: "S'ha de refundar Turisme de Barcelona"

“La política és imprescindible, però a vegades és més proactiva i d’altres, com ara, està més apagada”, apunta el president de Barcelona Global, Pau Guardans. Una visió amb la qual coincideix Muro en afirmar que “portem anys que no es governa i no s’actua, perquè per a mi prohibir i restringir no és governar”, pensant en el Pla Especial Urbanístic d'Allotjaments Turístics (PEUAT).

Torres: “Aquesta campanya política és una oportunitat per trobar el mínim comú denominador per presentar el turisme com una cosa bona”

Segons la directora general de Grup Julià, hi ha propostes sobre la taula, iniciatives que ja estan portant a terme altres ciutats com Amsterdam i que estan tenint beneficis importants per a la ciutat. El problema, a parer seu, és que a Barcelona no s’estan portant a terme cap. “S’ha de treballar conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona amb un govern fort per recollir totes aquestes propostes”, afegeix l'exregidor de l'Ajuntament de Barcelona, Enric Truñó.

Imatge de la taula rodona del Summit Barcelona Oberta a El Molino
Participants a la taula rodona del Summit Barcelona Oberta a El Molino | P.A.

Segons Guardans, algunes de les actuacions de millora són regular millor els apartaments turístics, utilitzar la cultura per desenvolupar el relat de la ciutat, resoldre problemes de mobilitat amb la tecnologia o, fins i tot, celebrar el cap d’any a Barcelona com fan altres municipis d’arreu del món. Unes propostes que es dirigeixen directament al futur Govern: “Aquesta campanya política és una oportunitat per trobar el mínim comú denominador per presentar el turisme com una cosa bona”, apunta el representant del gremi d'hotels de Barcelona, Eduard Torres.

Barcelona necessita un observatori de turisme

Una altra iniciativa que s’ha fet palès ha estat la necessitat de crear un observatori de turisme de Barcelona, ja que, segons Muro, la ciutat viu de les dades que proporciona l’INE, “unes dades que no ens donen una fotografia real del que passa perquè no inclou els apartaments i habitatges d’ús turístic”. Una proposta amb la qual el regidor de turisme, comerç i mercats de l'Ajuntament, Agustí Colom, afirma que ja s’hi està treballant.

Més info: Barcelona crea un observatori per abordar els reptes del turisme

Però no solament tenir millor dades sobre turisme a partir de les quals prendre les decisions adequades, sinó també aconseguir un pacte de ciutat pel turisme, en el qual es puguin consensuar unes prioritats que suavitzin les externalitats negatives del turisme. Ara bé, per al portaveu de la Plataforma d'Afectats pel Top Manta, Fermín Villar, "hem de repensar el turisme però també el comerç, amb un canvi d'horaris comercials".

Les propostes estan damunt de la taula. Només cal que l’Administració pública, les entitats privades i la societat es posin d’acord per posar en marxa accions que retornin a Barcelona la reputació que, al·leguen, ha perdut.

Més informació
El comerç dóna feina a 150.000 persones a Barcelona
El comerç vol acabar amb el canvi horari
El 'sex appeal' del comerç de Barcelona
Colau limita el creixement turístic a 11.500 noves places
Avui et destaquem
Comentaris