Bon Preu i l’orgull osonenc: radiografia d’una expansió curosa

La cadena de supermercats s’expandeix al sud de Catalunya per guanyar més presència, mentre “no oblida” els municipis petits amb inversions milionàries

El Grup Bon Preu compta amb diversos plans d'expansió | Cedida El Grup Bon Preu compta amb diversos plans d'expansió | Cedida

Bon Preu està d'enhorabona el 2023. Després de tancar el 2022 amb una facturació de 2.076 milions d'euros i convertir-se en un dels principals líders del rànquing de supermercats, genera més de 22.900 llocs de treball, de forma directa i indirecta a Catalunya. Una aposta de creixement en anys de màxima complexitat en el sector de la distribució per l'augment de preus i la inflació dels aliments, que no els ha frenat en la construcció d'una nova central logística a Montblanc, per estendre’s al sud de Catalunya, un dels deures pendents. I, sense ocultar tampoc els seus orígens, com és "l'orgull osonenc" amb l’obertura d’un ambiciós supermercat al municipi de Tona, de 8.100 habitants, amb una inversió de 6,5 milions d'euros i 26 llocs de treball a la històrica Plaça Major.

Els orígens del que avui és un dels grups de distribució més importants amb seu a Catalunya no estan molt lluny de Tona, a l’espera d’inaugurar un nou Esclat a Sitges, tal com detallen des de la companyia a VIA Empresa. Tot va començar al carrer del Pont, a Torelló (Osona), quan el president i únic propietari de Bon Preu, Joan Font (1951) es va incorporar des de ben petit al negoci que regentaven els seus pares, coneguts com els bacallaners Font. Després de diversos viatges per Europa i haver vist noves formes de comerç, amb tan sols 23 anys va obrir el 1974 el seu primer supermercat a la població veïna de Manlleu. El seu germà Josep, que era dos anys més jove, es va incorporar al negoci que quedaria repartit a meitats.

Més info: El rànquing definitiu dels supermercats catalans: quin és el que més factura?

Amb el pas dels anys van obrir un nou servei a Vic i, poc després, a Vilafranca del Penedès amb el primer hipermercat amb l'ensenya Esclat. Com a curiositat, en el cas osonenc va haver d'intervenir la Guàrdia Civil durant el primer dia d'obertura fruit de la gran expectació popular desfermada que va obligar els agents a haver de posar ordre al carrer. Cal destacar que, amb el pas dels anys, un dels motius del seu creixement té a veure amb l'obertura de nous establiments. Com a adquisicions, només han comprat les xarxes d'Orangután i Intermarché.

Font ha impregnat Bon Preu amb una militància activa en favor de la llengua i la cultura catalanes, fins a convertir-se en símbol de l’empresariat que ha donat suport a l'independentisme

Entre les principals característiques del model de negoci destaca la varietat de productes, la majoria de quilòmetres zero i la importància del català en tots els productes i en l'atenció del client. De fet, molts treballadors d’origen estranger que treballen a la cadena de supermercats confessen que “han après de forma exprés l’idioma per l’èmfasi en utilitzar el català en totes les comunicacions”. Encara més, Font ha impregnat la marca amb una militància activa en favor de la llengua i la cultura catalanes, fins a convertir-se en símbol de l’empresariat que ha donat suport a l'independentisme. A més, Joan Font té un gran paper al lobby empresarial Femcat, com a patró i cara més mediàtica.

Fa pocs anys, Joan Font, president de Bon Preu, i els germans Josep, Óscar i Mertitxell Vall Esquerda, propietaris del grup agroalimentari Vall Companys, han irromput en l’última edició de la llista Forbes de les 100 persones més riques de l’Estat. A Font, en la posició 90, se li atribueix un patrimoni de 375 milions d'euros. Malgrat que hi ha diversos rànquings d’El Mundo que el situen en una posició diferent, l’empresari s’ha convertit en un dels professionals més rics de Catalunya.

Entre les principals característiques del model de negoci del Grup Bon Preu destaca la varietat de productes, la majoria de quilòmetres zero i la importància del català

Després de diverses disputes entre els dos germans Font Fabregó, concretades en la política de remuneracions dels administradors i de distribució de dividends de Bon Preu, van tancar l’acord l’estiu de 2019 que va posar punt final al litigi judicial sobre Bon Preu i Joan es va comprometre a pagar prop de 350 milions d’euros, de manera esglaonada, al seu germà petit Josep pel seu 50% d’aquest grup de distribució. Des d’aleshores, Josep ha portat a terme una intensa i diversificada activitat inversora, tal com es va detallar a les inversions dels germans Joan i Josep Font després de separar-se a Bon Preu.

Una estructura i diverses activitats

Joan Font és el president de Bon Preu | Cedida
Joan Font és el president de Bon Preu | Cedida

Amb el nous establiment de Tona i Sitges, el Grup Bon Preu ja compta amb 137 supermercats Bonpreu, 57 supermercats Esclat, 25 centres de recollida de la compra en línia, 60 benzineres EsclatOil, 14 minimercats i més de 70.000 llars adherides a la comercialitzadora d'energia elèctrica BonpreuEsclat Energia. La seva seu central es manté a Osona, a les Masies de Voltregà i compten amb 9.600 treballadors repartits per tot el territori.

Més info: Les inversions dels germans Joan i Josep Font després de partir peres a Bon Preu

En aquests moments el grup està en un procés d'expansió. Entre els seus projectes, destaca la construcció de la nova central logística de Montblanc, que li permetrà doblar-ne la mida i estendre's al sud de Catalunya, on encara té marge per guanyar presència comercial. El complex estarà completat en dos anys, amb una superfície total de 103.600 m2 i una inversió de 204 milions. En aquest cas es tracta de la segona ciutat logística, ja que la primera es manté a Hostalets de Balenyà (Osona) i és àmpliament notòria i visible pels conductors que circulen per la C-17 direcció Puigcerdà. Tal com apunten des de la companyia està previst començar les obres el primer semestre del 2025 i encara no hi ha data de quan es podrà posar en funcionament.

Entre els principals projectes d'expansio de Bon Preu destaca la nova central logística de Montblanc que li permetrà doblar-ne la mida i estendre's al sud de Catalunya

“La Ciutat Logística de Montblanc és una inversió estratègica d’enorme rellevància perquè garanteix la capacitat present i futura de poder continuar creixent a mitjà i llarg termini, permet doblar la nostra capacitat i ser més eficients i propers per subministrar als establiments de Ponent i del sud del país”, detallen a VIA Empresa.

Pel que fa a noves obertures de cara a 2025, pronostiquen obrir dos Bonpreu a Teià i Terrassa, dos Esclat a la Seu d’Urgell i Canovelles, a més d’un minimercat a Cabrera de Mar. Respecte a les benzineres EsclatOil n’hi haurà una de nova al Vendrell i també a Sant Pere de Ribes. La inversió total prevista serà de 150 milions d'euros, rècord històric del grup en un exercici. Cal destacar que el 2022 van invertir 109,2 milions d'euros, un 5,5% més que l'any anterior, en obertures i reformes. Bon Preu, d’Osona a la resta de Catalunya amb una expansió curosa.

Més informació
Joan Font (Bon Preu) i els germans Vall (Vall Companys) entren en la llista de rics de Forbes
Bon Preu invertirà més de 200 MEUR a Catalunya
La gran inversió de Bon Preu al Montblanc
Avui et destaquem
El més llegit